Άρθρο στο αφιέρωμα "Η ΔΕΘ...αλλιώς" της εφημερίδας ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ

Το 2020 θα μείνει στην μνήμη μας σαν μια πολύ ιδιαίτερη και δύσκολη χρονιά λόγω της πανδημίας και του COVID19. Βρισκόμαστε ήδη στα τέλη Αυγούστου και υπό κανονικές συνθήκες η Θεσσαλονίκη θα έπρεπε να προετοιμάζεται πυρετωδώς για την Διεθνή Έκθεση. Όλα όσα θα μας απασχολούσαν αυτή την χρονική περίοδο μια οποιαδήποτε άλλη χρονιά, φέτος ωχριούν μπροστά στην σπουδαιότητα αντιμετώπισης της υγειονομικής κρίσης και των επιπτώσεων της στην οικονομική ζωή του τόπου.

Η σημαντικότερη πρόκληση αυτή την στιγμή για την Πολιτεία είναι να θέσει υπό έλεγχο ξανά την εξέλιξη της πανδημίας και να πετύχει την μεγαλύτερη δυνατόν συναίνεση των πολιτών στις αποφάσεις της, γιατί μόνον αν οι πολίτες πειστούν για την αναγκαιότητα κι αποτελεσματικότητα των μέτρων θα υπάρξει σοβαρό αποτέλεσμα, κάτι που έγινε με επιτυχία την περασμένη άνοιξη.

Παρόλα αυτά, επειδή η κοινωνία δεν μπορεί να σταματήσει να λειτουργεί και η πανδημία έχει ήδη προκαλέσει σοβαρά πλήγματα στην οικονομία, είναι απολύτως απαραίτητο να υπάρξει σχέδιο συγκράτησης της οικονομικής κρίσης με αναπτυξιακό προσανατολισμό.

Η πλέον αναγκαία υποδομή για την ανάπτυξη της χώρας, υπό καθεστώς πανδημίας είναι ολοφάνερο ότι είναι η ψηφιοποίηση των διαδικασιών και της λειτουργίας του κρατικού μηχανισμού με αντίστοιχη ανταπόκριση από τον ιδιωτικό τομέα. Διακίνηση εγγράφων μέσω διαδικτύου, ψηφιακές υπογραφές και τηλεδιασκέψεις πρέπει να γίνουν καθημερινότητα και όλα αυτά ακόμη και μετά το πέρας αυτής της ιδιότυπης κρίσης θα αποτελούν ένα άλμα της λειτουργίας του Ελληνικού Κράτους προς το μέλλον.

Όσον αφορά την Θεσσαλονίκη και την Κεντρική Μακεδονία πολλά μεγάλα έργα έχουν γίνει και άλλα είναι σε εξέλιξη, αλλά απομένουν και πολλά ακόμη που πρέπει να δρομολογηθούν για να έχουμε σε σχετικά σύντομο χρόνο την οικονομική ανάπτυξη και την βελτίωση της ποιότητας ζωής που όλοι προσδοκούμε.

Για την Θεσσαλονίκη μεγάλη πληγή παραμένει το έργο του ΜΕΤΡΟ που πρέπει επιτέλους να μπει σε μια τροχιά ολοκλήρωσης με την παράλληλη βελτίωση των αστικών συγκοινωνιών. Εδώ θα μπορούσε επιπρόσθετα να αναφερθεί και το θέμα του Τραμ που είχε συζητηθεί παλιότερα στην πόλη ως συμπληρωματικό έργο.

Ταυτόχρονα πρέπει να ολοκληρωθούν οι οδικές συνδέσεις με αυτοκινητόδρομο της Θεσσαλονίκης με τις πρωτεύουσες των νομών της Κεντρικής Μακεδονίας και να αναπτυχθεί το προαστιακό σιδηροδρομικό δίκτυο.

Είναι επίσης επιτακτική ανάγκη τα έργα στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης να προχωρήσουν με ταχύτητα και ειδικότερα η σύνδεσή του με το σιδηροδρομικό δίκτυο που παραπαίει τα τελευταία 2 χρόνια όπως και η ολοκλήρωση της σύνδεσης με την ΠΑΘΕ.

Μεγάλη ώθηση στην ανάπτυξη της πόλης και στη βελτίωση της ποιότητας ζωής, θα δώσουν και τα έργα αστικής αναζωογόνησης με έμφαση στον δημόσιο χώρο, όπως η ανάπλαση του Παραλιακού Μετώπου, της ΔΕΘ, του γηπέδου της Τούμπας και των στρατοπέδων. Η έμφαση στον δημόσιο χώρο ως κοινό αγαθό, πρέπει να αποτελεί βασική προτεραιότητα για την πόλη και τους κατοίκους της.

Εμβληματικό έργο, που θα τονώσει την επιχειρηματικότητα στην πόλη και στην Κεντρική Μακεδονία σε συνδυασμό με την επιστημονική έρευνα και την καινοτομία, αποτελεί το Διεθνές Τεχνολογικό Κέντρο THESSINTEC το οποίο βρίσκεται ήδη σε τροχιά υλοποίησης.

Κλείνοντας, θα ήθελα επιπρόσθετα να τονίσω την μεγάλη σημασία του χωρικού και αναπτυξιακού σχεδιασμού σε συνάρτηση με όσα προανέφερα. Αυτή την στιγμή η Μητροπολιτική περιοχή της Θεσσαλονίκης είναι ουσιαστικά χωροταξικά ακέφαλη, διαθέτοντας μόνο ένα Τμήμα Μητροπολιτικού Σχεδιασμού το οποίο αντικατέστησε τον πάλαι ποτέ κραταιό Οργανισμό Ρυθμιστικού Θεσσαλονίκης και πλέον υπάγεται σε Διεύθυνση του ΥΠΕΝ η οποία εδρεύει στην Αθήνα. Το ζήτημα του μητροπολιτικού σχεδιασμού αποτελεί μείζονα προτεραιότητα για την πόλη της Θεσσαλονίκης. Πρέπει να τονιστεί ότι ο χωρικός σχεδιασμός μητροπολιτικού επιπέδου, δεδομένου ότι είναι από τη φύση του στρατηγικός, απαιτεί συντονισμό, ανάπτυξη, εποπτεία και έλεγχο. Η διεύρυνση των ορίων της πόλης, η οποία δεν ταυτίζεται με διοικητικά όρια ενός δήμου, και η αναθεώρηση των χρήσεων γης, προσαρμοσμένη στις ανάγκες της εποχής, επιτείνουν την αναβάθμιση και διοικητική αυτοτέλεια του υφιστάμενου Τμήματος Θεσσαλονίκης σε συνάρτηση με τη στελέχωσή του και τη διεύρυνση των αρμοδιοτήτων του για την επίσπευση των διαδικασιών που αφορούν το χωρικό σχεδιασμό της Θεσσαλονίκης.

TOP