Το Υπόμνημα του ΤΕΕ/ΤΚΜ στον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη

Την ανάγκη να αποκτήσει η Θεσσαλονίκη ένα νέο μοντέλο χωρικής οργάνωσης και ανάπτυξης, επισημαίνει η Διοικούσα Επιτροπή του ΤΕΕ/ΤΚΜ στο ετήσιο Υπόμνημα που κατέθεσε στον Πρωθυπουργό, ο Πρόεδρος του Τμήματος κ. Πάρις Μπίλλιας, στη διάρκεια της συνάντησής του κ. Κυριάκου Μητσοτάκη με τους εκπροσώπους των παραγωγικών φορέων της Θεσσαλονίκης, επ` ευκαιρία της 84ης ΔΕΘ.

Σύμφωνα με το ΤΕΕ/ΤΚΜ το νέο αυτό μοντέλο οργάνωσης θα  πρέπει  να περιλαμβάνει  το παραλιακό μέτωπο, τον χώρο της Έκθεσης, τους χώρους  πρώην στρατοπέδων, τις χωροθετήσεις δομών φιλοξενίας νέων δράσεων, νέα εμβληματικά έργα – τοπόσημα, όπως το Μουσείο Ολοκαυτώματος, και έργα όπως το νέο γήπεδο του ΠΑΟΚ. Τέλος, θα πρέπει να περιλαμβάνει εκτεταμένες αστικές αναπλάσεις και ανανέωση αστικού ιστού.

«Δεδομένου ότι είτε η έκταση, είτε η σημασία καθενός από τα  παραπάνω και όλων μαζί, υπερβαίνει την εμβέλεια ενός Δήμου, τόσο για την χωρική οργάνωση όσο και για όλες τις αναπτυξιακές παραμέτρους, είναι προφανής  η ανάγκη συγκρότησης Μητροπολιτικής Διοίκησης», υπογραμμίζεται στο υπόμνημα. «Ενέργειες απλούστερης θεσμικής προετοιμασίας, για άμεσα αποτελέσματα, είναι η αναδιοργάνωση του Τμήματος Μητροπολιτικού Σχεδιασμού,   η σύγκλιση  του Κεντρικού Συμβουλίου Μητροπολιτικών Θεμάτων  και η επαναφορά της νομοθετικής πρότασης για νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο.»

Συγκοινωνίες-Αναπτυξιακοί Πυλώνες-Υποδομές

Η Διοικούσα Επιτροπή του ΤΕΕ/ΤΚΜ, επισημαίνει ιδιαιτέρως τα εξής:

  • Η Θεσσαλονίκη δεν μπορεί να περιμένει ούτε το  ΜΕΤΡΟ που η βασική του γραμμή δεν πρόκειται να λειτουργήσει εξ ολοκλήρου πριν το 2022, ούτε την προκήρυξη και ευόδωση του νέου διαγωνισμού των 1000 λεωφορείων, κοινού (και πάλι) για Αθήνα και Θεσσαλονίκη, που θα ολοκληρωθεί περίπου τότε.
  • Για τον ΟΑΣΘ απαιτούνται κινήσεις άμεσης αντιμετώπισης του προβλήματος της έλλειψης οχημάτων με ενοικίαση ή όποιο άλλο πρόσφορο μέσον. Ταυτόχρονα ζητείται ένα μεσομακροπρόθεσμο μοντέλο με την συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα.
  • Για το ΜΕΤΡΟ πρώτη προτεραιότητα είναι η ολοκλήρωση του έργου της βασικής γραμμής. Σχετικά με τον σταθμό της Βενιζέλου, να συνταχθεί τεκμηριωμένη εκτίμηση απαιτούμενου χρόνου και κόστους, με τα σημερινά δεδομένα, για τις δύο προτάσεις, την ακολουθούμενη και την πρόταση του ΤΕΕ/ΤΚΜ για απομάκρυνση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων ώστε να υλοποιηθεί η βέλτιστη.
  • Λιμάνι – Αεροδρόμιο – Helexpo χαρακτηρίζονται πυλώνες με χωρική αναφορά όχι μόνο στην Μητροπολιτική Περιοχή της Θεσσαλονίκης και στην Περιφέρεια αλλά σε όλη την Μακεδονία. Η δομική συνεργασία τους με οργανωμένες συνέργιες και κοινά  projects,  παρότι διέπονται από διαφορετικά ιδιοκτησιακά και διοικητικά καθεστώτα, θεωρείται απολύτως εφικτή, γιατί θα πολλαπλασιάσει το οικονομικό αντικείμενο και των τριών. Επίσης η Πολιτεία πρέπει να εκπληρώσει την υποχρέωση που έχει αναλάβει από τη σύμβαση παραχώρησης του ΟΛΘ για την σύνδεση του 6ου προβλήτα με τον αυτοκινητόδρομο ΠΑΘΕ και το σιδηροδρομικό δίκτυο εντός του χρονοδιαγράμματος που προβλέπεται από τη σύμβαση.
  • Για την Αλεξάνδρεια Ζώνη Καινοτομίας, το ΤΕΕ/ΤΚΜ, πριν ακόμα από την θεσμοθέτησή της, είχε υποστηρίξει την ανάδειξη του εγχειρήματος σε Εθνικής εμβέλειας πιλοτικό σχέδιο, υπό την αιγίδα του Πρωθυπουργού. Εάν αυτό δεν γίνει τώρα η ΑΖΚ θα παραμείνει ως κέλυφος στην Θεσσαλονίκη, ενώ το (όποιο) περιεχόμενο  θα οδεύσει προς το Κερατσίνι. Προφανώς οι δύο δομές  είναι και οφείλουν να είναι ανταγωνιστικές αλλά δεν αποκλείουν η μία την άλλη.
  • Αναγκαία είναι η προώθηση των έργων για την αντισεισμική θωράκιση, για την αντιπλημμυρική προστασία και την ανανέωση του αστικού ιστού (στο πράσινο ταμείο υπολογίζεται ότι έχει συγκεντρωθεί περίπου 3 δις για περιβαλλοντικές δράσεις).
  • Απαιτείται η μελέτη, ωρίμανση, προώθηση και υλοποίηση έργων νέας γενιάς.

Υπό «διωγμό» ο κλάδος των Μηχανικών

Μέχρι τώρα η Πολιτεία φέρεται ως να επιδιώκει να θέσει εκτός της παραγωγικής διαδικασίας τους έμπειρους μηχανικούς και να στείλει εκτός Ελλάδας τους υψηλών προσόντων νέους μηχανικούς.

Οι σημαντικότεροι λόγοι, οι οποίοι υπαγορεύουν μονοσήμαντα και την αντιμετώπισή τους είναι:

  • Το άθροισμα ασφαλιστικής και φορολογικής επιβάρυνσης παραμένει απαγορευτικό για το 80% των ελεύθερων επαγγελματιών μηχανικών.
  • Το υψηλό μη μισθολογικό κόστος επιδρά αρνητικά και για τους εργοδότες και για το στελεχιακό δυναμικό.
  • Η οργάνωση της οικονομικής δραστηριότητας. Οι μικρές επιχειρήσεις δεν αντέχουν το κόστος (ακόμα και αν μειώνονταν) των στελεχών υψηλών προσόντων. Η αδυναμία πρόσληψης τέτοιων στελεχών επιδρά αρνητικά στην ανταγωνιστικότητά τους, τις ωθεί σε περαιτέρω σμίκρυνση και σε επιλογές ανορθολογισμού έως ανομίας.

Επιπλέον, ενώ κλάδος των Μηχανικών συνεισέφερε στον Ενιαίο Φορέα την περιουσία του ΤΣΜΕΔΕ, ενός – και του μοναδικού άλλωστε – υγιούς Ταμείου σε αντάλλαγμα οι νέοι Μηχανικοί είναι οι μόνοι ασφαλισμένοι  για τους οποίους  μετά 1 έτος και πλέον από την αίτηση εγγραφής τους, αυτή δεν έχει διεκπεραιωθεί και δεν αναρτώνται στο πληροφοριακό σύστημα οι αναλογούσες ασφαλιστικές εισφορές. Κατά συνέπεια δεν   έχουν ασφαλιστική ικανότητα, ούτε ασφαλιστική ενημερότητα και επιπλέον καμία δυνατότητα εξόφλησης των ασφαλιστικών εισφορών.

Οι Μηχανικοί είναι οι μόνοι ασφαλισμένοι που μετά 2 και πλέον έτη από την συνταξιοδότησή τους δεν λαμβάνουν την κανονική σύνταξή τους.

Όπως επισημαίνει το ΤΕΕ/ΤΚΜ «η αντιμετώπιση αυτών των προβλημάτων δεν απαιτεί κάποια ριζική τομή στο ασφαλιστικό σύστημα παρά μόνο οργάνωση και στελέχωση των αντιστοίχων υπηρεσιών» και ζητά στο μεταξύ να παρέχεται ασφαλιστική ικανότητα και ενημερότητα στους νέους μηχανικούς.

Τεχνικό Έργο και Τεχνική Παιδεία

Στο υπόμνημα επισημαίνεται ότι σειρά ανερμάτιστων πολιτικών επιλογών οδήγησε σε διάλυση, έναν καλά οργανωμένο επιχειρηματικό χώρο, τις τεχνικές εταιρείες και προτείνεται να σταματήσει η «αφαίμαξη» του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, να προχωρήσουν ώριμα έργα αντιπλημμυρικής και αντισεισμικής προστασίας και μία σειρά θεσμικών μεταρρυθμίσεων για την Ασφάλεια Δικαίου, το Φορολογικό Σύστημα, την αποτελεσματικότητα του Δημοσίου Τομέα και τον χωροταξικό σχεδιασμό.

Το ΤΕΕ/ΤΚΜ έχει συντάξει  πρόταση με  «5 ουσιώδεις αλλαγές στο ελληνικό σύστημα χωροταξικού και πολεοδομικού σχεδιασμού» την οποία σας έχουμε παρουσιάσει πριν τρία χρόνια και είμαστε έτοιμοι να επικαιροποιήσουμε σε συνεργασία με τα στελέχη των αρμόδιων υπουργείων.

Ζητείται επίσης να μπει τέλος στις επανειλημμένες προσπάθειες διάλυσης και ισοπέδωσης της Τεχνικής Παιδείας με τελικό χτύπημα με τις συγχωνεύσεις – ιδρύσεις – μετονομασίες – άρδην αναβαθμίσεις διαφόρων Ιδρυμάτων.

Δείτε το πλήρες κείμενο του Υπομνήματος ΕΔΩ.

TOP