Search
Close this search box.

Άρθρο-Παρέμβαση της ΕΜΔΥΔΑΣ για τις ποινικές διώξεις μηχανικών

EMDYDASs-300x87

Τη Δευτέρα 13-02-2023, αθώοι κρίθηκαν από το Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων Θεσσαλονίκης τρεις κατηγορούμενοι για την έλλειψη μέτρων ασφαλείας στο 1ο χιλιόμετρο της Επαρχιακής οδού Επανομής – Πλαγιαρίου. Είχαν παραπεμφθεί να δικαστούν πρώην Αντιπεριφερειάρχης Π.Κ.Μ., πρώην Δήμαρχος Επανομής και ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Τεχνικών Έργων Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης για το αδίκημα της από πρόθεση διατάραξη της ασφάλειας της συγκοινωνίας στους δρόμους, από την πράξη δε αυτή επήλθε θάνατος από κοινού και κατ΄ εξακολούθηση, δια παραλείψεως από πρόσωπα έχοντα ιδιαίτερη νομική υποχρέωση.

Ειδικότερα οι τρεις κατηγορούμενοι φέρονταν ότι παρέλειψαν να προβούν στις απαραίτητες μελέτες και εργασίες επί της οδού προκειμένου να καταστεί αδύνατη η παράνομη κατά τον Κ.Ο.Κ., παραβίαση της διπλής αξονικής οριζόντιας σήμανσης και η εκτέλεση επιτόπιας αναστροφής, στο ύψος του 1ου χιλιομέτρου, από τους οδηγούς οχημάτων. Οι τελευταίοι προσπαθούσαν να εισέλθουν και να εξέλθουν κυρίως στους χώρους παρακείμενων σούπερ -μάρκετ και εμπορικών επιχειρήσεων.

Οι κατηγορούμενοι και ιδιαίτερα ο προϊστάμενος, Πολιτικός Μηχανικός, της Διεύθυνσης Τεχνικών Έργων Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης φέρονταν ότι δεν μερίμνησαν για την εφαρμογή μόνιμου μέτρου με την τοποθέτηση προστατευτικής μπάρας – διαχωριστικού στηθαίου ασφαλείας μεταξύ των δύο ρευμάτων κυκλοφορίας στο συγκεκριμένο τμήμα του δρόμου, προς αποτροπή της εκούσιας παραβατικότητας εκ μέρους των χρηστών της οδού. Επίσης φέρονταν ότι δεν προχώρησαν στη λήψη ούτε προσωρινών μέτρων τοποθετώντας πασαλάκια ή άλλα κατάλληλα υλικά, κατά μήκος της διπλής διαχωριστικής γραμμής.

Κατά την ακροαματική διαδικασία, την οποία παρακολούθησε πλήθος μηχανικών εργαζομένων στον Δημόσιο τομέα, δια των επικεντρωμένων ερωτήσεων- διευκρινήσεων και παρεμβάσεων της έδρας και της εισαγγελέως, καθώς και των στοιχείων που παρουσιάσθηκαν με τις μαρτυρικές καταθέσεις, καταδείχθηκε ότι η συγκεκριμένη οδός σε κάθε φάση της λειτουργίας της πληρούσε τις εκάστοτε ισχύουσες Εθνικές Τεχνικές Προδιαγραφές, όπως και όλες τις απαιτήσεις Οδικής Ασφάλειας, όπως έχει διατυπωθεί και με το Α.Π. 348/28-01-2019 έγγραφο του ΤΕΕ/ΤΚΜ. Άπαντα δε τα τροχαία δυστυχήματα οφειλόταν αποκλειστικά στην κατάφορη παραβίαση εκ μέρους των χρηστών της οδού των διατάξεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.

Κατά τις απολογίες τους οι κατηγορούμενοι αρνήθηκαν τις κατηγορίες που τους αποδόθηκαν, ισχυριζόμενοι πως κριτήριο των ενεργειών τους, στο πλαίσιο των αντικειμενικών τους δυνατοτήτων, αποτελούσε πάντοτε το Δημόσιο Συμφέρον και η τήρηση της Νομοθεσίας.

Η εισαγγελέας κατά την αγόρευσή της ζήτησε την απαλλαγή των κατηγορουμένων, σημειώνοντας πως ο έλεγχος της οδικής παραβατικότητας είναι αρμοδιότητα της Τροχαίας και όχι των Τεχνικών Υπηρεσιών, ενώ παράλληλα δεν δίστασε να εκφράσει την απορία της γιατί ένας δημόσιος υπάλληλος βρίσκεται κατηγορούμενος αφού λειτούργησε όπως προβλέπει η Νομοθεσία.

Το δικαστήριο υιοθετώντας την εισαγγελική πρόταση έκρινε τους κατηγορούμενους αθώους.

Αξίζει να σημειωθεί ότι για την συγκεκριμένη υπόθεση το Δ.Σ. της ΕΜΔΥΔΑΣ / Κεντρικής Μακεδονίας είχε εκφράσει την ομόφωνη συμπαράσταση στον συνάδελφο Πολιτικό Μηχανικό, προϊστάμενο της Διεύθυνσης Τεχνικών Έργων Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης, καταλήγοντας στη σχετική ανακοίνωση :

  • Πιστεύουμε ότι ο ρόλος του Μηχανικού στο Δημόσιο είναι πρωτίστως, η τήρηση των κανόνων και της νομοθεσίας για την προστασία του δημόσιου συμφέροντος.
  • Η κάθε άδικη καταδίκη γίνεται τροχοπέδη στη σωστή και εύρυθμη λειτουργία του δημόσιου τομέα.
  • Εκφράζουμε την αντίθεσή μας στην ποινικοποίηση της εργασίας των μηχανικών, στην «εύκολη» παραπομπή σε δικαστικές και κατά συνέπεια και σε πειθαρχικές διώξεις.
  • Στεκόμαστε δίπλα σε όλους τους μηχανικούς που εμπλέκονται, άδικα, σε δικαστικές και πειθαρχικές περιπέτειες. Γιατί στην αδικία, κανένας δεν πρέπει να είναι μόνος του.

Κατά την εξέλιξη της συγκεκριμένης δίκης και δεδομένου ότι ο σχεδιασμός, η μελέτη και η κατασκευή ενός Δημόσιου Τεχνικού Έργου διέπεται από ειδική Νομοθεσία και συγκεκριμένες Τεχνικές Προδιαγραφές, αναδείχτηκε για άλλη μια φορά, η αναγκαιότητα για τη θέσπιση ¨Σώματος Δικαιοσύνης επί Τεχνικών θεμάτων¨, – (σύμφωνα με τις σχετικές προτάσεις της ΕΜΔΥΔΑΣ), το οποίο θα επιλαμβάνεται επί αντιστοίχων υποθέσεων σε προκαταρκτικό στάδιο, ώστε να εξετάζονται διεξοδικά όλες οι παράμετροι, καθώς και η ενδεχόμενη ευθύνη των Μηχανικών.

Παράλληλα για να αποφεύγονται οι άδικες ποινικές διώξεις και πιθανές καταδίκες Μηχανικών δημοσίων υπαλλήλων, που αδυνατούν να τηρήσουν τις υποχρεώσεις του άρθρου 7 του Ν.3481/2006, περί συντήρησης των οδών, όχι από δική τους υπαιτιότητα, αλλά εξ αιτίας της έλλειψης των απαραιτήτων μέσων, κρίνεται αναγκαία η ανάληψη πρωτοβουλίας για την προώθηση Νομοθετικής ρύθμισης του άρθρου 7 του Ν. 3481/2006, στην κατεύθυνση,

α. του προσδιορισμού του όρου ¨επικινδυνότητα βλάβης για την Οδική ασφάλεια ¨, ώστε να μη χαρακτηρίζεται οποιαδήποτε φθορά της οδού ως επικίνδυνη, και,

β. της απαραίτητης συνάφειας που πρέπει να υπάρχει μεταξύ της ¨αποκατάστασης των βλαβών που κρίνονται επικίνδυνες ¨ και της διατιθέμενης προς τούτο Χρηματοδότησης.

Τα ανωτέρω περιέχονται διεξοδικά στο Α.Π 2700/18-07-2018 σχετικό έγγραφό του ΤΕΕ/ΤΚΜ περί καταλογισμού ευθυνών σε δημόσιους υπαλλήλους με αρμοδιότητα τον έλεγχο και την συντήρηση των δημοσίων οδών.

Η παρούσα παρέμβαση στόχο έχει να συμβάλλει θετικά στην επεξεργασία, διαμόρφωση και προώθηση προτάσεων για την θέσπιση αντιστοίχων Νομοθετικών ρυθμίσεων, ώστε να διευθετηθούν σημαντικά θέματα ποινικής φύσεως, τα οποία προκύπτουν κατά την άσκηση των καθηκόντων των Μηχανικών που απασχολούνται στο Δημόσιο Τομέα.

Για το ΔΣ της

ΕΜΔΥΔΑΣ / Κεντρικής Μακεδονίας

Η πρόεδρος,

Μακνέα Κριστίνα Ηλέκτρα