Search
Close this search box.

Ο απολογισμός του υπ. Υποδομών & Μεταφορών για το τελευταίο τρίμηνο του 2023 και οι δράσεις του 2024

1e7f71e5-824b-8daa-54c1-2ed3fc85e3de-300x169

Στον απολογισμό έργου του τελευταίου τριμήνου του 2023 και στον προγραμματισμό δράσεων του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τη νέα χρονιά αναφέρθηκε ο αρμόδιος υπουργός κ. Χρήστος Σταϊκούρας και οι υφυπουργοί κ. Νίκος Ταχιάος και η κ. Χριστίνα Αλεξοπούλου, κατά τη διάρκεια ενημέρωσης των διαπιστευμένων συντακτών την περασμένη εβδομάδα.

Ο κ. Σταϊκούρας αναφέρθηκε στις πρωτοβουλίες που ανέλαβε και στα αποτελέσματα που επέτυχε η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, σε συγκεκριμένους άξονες πολιτικής, το τελευταίο περίπου τρίμηνο.

Συγκεκριμένα:

Υλοποίηση εμβληματικών δημόσιων έργων

  • Η οδική σύνδεση Άκτιο – Αμβρακία ολοκληρώνεται και παραδίδεται στις 31 Ιανουαρίου.
  • Τα τμήματα Τρίκαλα – Καλαμπάκα και Λαμία – Ξυνιάδα του Αυτοκινητόδρομου Ε65 εξελίσσονται και αναμένεται να παραδοθούν, σταδιακά, μέσα στο 1ο εξάμηνο του 2024.
  • Η κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος προχωρά σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, η υλοποίησή του αναμένεται να διαμορφωθεί στο 50% τον Ιούνιο και να ξεπεράσει το 75% τον Δεκέμβριο, ενώ – στο σύνολό του – το έργο θα παραδοθεί, όπως είχε δεσμευτεί η κυβέρνηση, το 2025.
  • Αποσφραγίστηκαν οι φάκελοι των τεχνικών προσφορών για τον Βόρειο Οδικό Άξονα της Κρήτης (ΒΟΑΚ), και τις επόμενες ημέρες θα ανοίξουν και οι οικονομικές προσφορές.
  • Υποβλήθηκαν οι οικονομικές προσφορές για την επέκταση της Ιόνιας Οδού, στο τμήμα Ιωάννινα – Κακκαβιά.
  • Κατατέθηκαν οι συμμετοχές για την προεπιλογή αναδόχου κατασκευής του οδικού άξονα Λαμία – Καρπενήσι.
  • Ξεκίνησαν οι εργασίες του αυτοκινητόδρομου Μπράλος – Άμφισσα.
  • Συμβασιοποιήθηκε το έργο του προαστιακού σιδηροδρόμου της Δυτικής Αττικής, και ξεκίνησαν οι σχετικές εργασίες.
  • Οι εργασίες στο μετρό της Θεσσαλονίκης προχωρούν όπως δεσμεύτηκε η κυβέρνηση στις προγραμματικές δηλώσεις και το έργο θα παραδοθεί στην κοινωνία τον φετινό Νοέμβριο.

Υλοποίηση έργων από τις Κτιριακές Υποδομές

Βρίσκονται σε εξέλιξη 50 έργα, προϋπολογισμού 146 εκατ. ευρώ, ενώ προγραμματίζονται πρόσθετα έργα ύψους 850 εκατ. ευρώ για την περίοδο 2024 – 2027.

Πρόκειται για ένα ευρύ πρόγραμμα κατασκευής νέων και ανακαίνισης υφιστάμενων κτιρίων σε όλη την επικράτεια, που αφορά σχολικές μονάδες, νοσοκομεία, δικαστικά μέγαρα και άλλα δημόσια ακίνητα.

Ενδεικτικά, το τελευταίο διάστημα:

  • Υπεγράφη η σύμβαση για την αποκατάσταση του κτιρίου του Συμβουλίου της Επικρατείας στο Αρσάκειο Μέγαρο.
  • Ανακατασκευάστηκε το Κεστεκίδειο Ελληνικό Σχολείο στις Βρυξέλλες.
  • Παραδόθηκαν δύο σύγχρονες σχολικές εγκαταστάσεις στη Λυκόβρυση.
  • Ολοκληρώθηκε το νέο Ειδικό Σχολείο για Άτομα με Αναπηρία στο Περιστέρι.
  • Θεμελιώθηκε το νέο Διθέσιο Νηπιαγωγείο Παραλίου Άστρους.
  • Εγκαινιάστηκε το 2ο Δημοτικό Σχολείο Νέας Μάκρης.

Αποκατάσταση ζημιών από φυσικές καταστροφές στην Κεντρική Ελλάδα

Αναλήφθηκαν, τις τελευταίες εβδομάδες, συγκεκριμένες πρωτοβουλίες.

  • Υπεγράφη Μνημόνιο Συνεργασίας με την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών για την αποκατάσταση φθορών σε 33 σχολικές μονάδες στη Θεσσαλία και τη Στερεά Ελλάδα.
  • Επανεκκίνησαν τα δρομολόγια στον σιδηροδρομικό άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη. Από την ημερομηνία επανεκκίνησης μέχρι και προχθές, δηλ. σε χρονικό διάστημα ενός μήνα, 59.900 επιβάτες μετακινήθηκαν στον συγκεκριμένο σιδηροδρομικό άξονα.

Ωριμάζουν οι διαδικασίες για την δρομολόγηση των σχετικών ενεργειών πλήρους αποκατάστασης της σιδηροδρομικής γραμμής, καθώς και τεχνικών έργων, οδικών αξόνων και γεφυρών σε περιοχές της Θεσσαλίας και της Στερεάς Ελλάδας.

Αναδιάρθρωση του Ελληνικού Σιδηρόδρομου

Τίθεται σε εφαρμογή το σχέδιο για τον νέο ΟΣΕ, που παρουσιάστηκε στο  Υπουργικό Συμβούλιο. Δημιουργείται ένας νέος, ενιαίος δημόσιος φορέας που αναλαμβάνει τον ρόλο και τις ευθύνες του Διαχειριστή της Σιδηροδρομικής Υποδομής, με βάση το ευρωπαϊκό θεσμικό πλαίσιο.

Στη νέα εταιρεία των Σιδηρόδρομων Ελλάδος, με πυρήνα τον ΟΣΕ, εντάσσονται η ΕΡΓΟΣΕ και η ΓΑΙΑΟΣΕ, κατά το μέρος που αφορά στο τροχαίο υλικό. Ο νέος φορέας θα αναλάβει τη συνολική ευθύνη για τις μελέτες, τα έργα και όλα τα θέματα ασφαλείας και συνεχούς βελτίωσης του σιδηροδρομικού συστήματος, σε συνεργασία, πάντα, με τους λοιπούς φορείς του τομέα.

Προβλέπονται συγκεκριμένες ενέργειες για αναβάθμιση της τεχνογνωσίας και την ενίσχυση του προσωπικού. Παράλληλα, προχωρά η δρομολόγηση ενός σύγχρονου σιδηροδρομικού δικτύου, ως μέρος του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών.

Στο τέλος Ιανουαρίου θα κατατεθεί πρόταση χρηματοδότησης από το Πρόγραμμα «Συνδέοντας την Ευρώπη – 2» (CEF-2) για τα έργα:

  • Αναβάθμιση τμήματος ΣΚΑ – Οινόη.
  • Αναβάθμιση τμήματος Λιόσια – Κόρινθος.
  • Αναβάθμιση της γραμμής Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας.
  • Υλοποίηση του έργου Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο.
  • Υλοποίηση του έργου Ρίο – Πάτρα.

Στόχος η σύνδεση λιμένων και ΒΙΠΕ της χώρας με το σιδηροδρομικό δίκτυο και η συμμετοχή της Ελλάδας στους νέους ευρωπαϊκούς σιδηροδρομικούς διαδρόμους.

Ενίσχυση της ασφάλειας των αερομεταφορών.

Αναλήφθηκαν συγκεκριμένες πρωτοβουλίες, σε συνεργασία με την ΥΠΑ και την ΑΠΑ για την περαιτέρω ενίσχυση της ασφάλειας των αεροδρομίων, των αερομεταφορών και της αεροναυτιλίας. Μεταξύ άλλων, εγκρίθηκε ο νέος Κώδικας Δεοντολογίας της ΑΠΑ και προωθείται ο Εθνικός Κανονισμός Ασφάλειας Πολιτικής Αεροπορίας. Το αποτέλεσμα αυτών των πρωτοβουλιών είναι η Ελλάδα, σύμφωνα με τις επιθεωρήσεις του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO), να αυξήσει τα επίπεδα αποτελεσματικής εφαρμογής των διεθνών προτύπων ασφαλείας από το 69,1% στο 74,9%, πάνω από τον παγκόσμιο μέσο όρο, που είναι στο 69,3%.

Ανανέωση του στόλου των αστικών λεωφορείων

Στόχος του υπουργείου είναι τα πρώτα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία να κυκλοφορήσουν έως το τέλος Απριλίου σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Ταυτόχρονα, προχωρά η προμήθεια νέων λεωφορείων φυσικού αερίου, τα οποία αναμένονται τη διετία 2024 – 2025.

Τέλος, μέσα στο 2024, θα δρομολογηθούν οι διαδικασίες προμήθειας επιπλέον λεωφορείων, αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. Ειδικά στη Θεσσαλονίκη, ολοκληρώνεται η διαδικασία 150 νέων προσλήψεων στον ΟΑΣΘ. Το αποτέλεσμα είναι, για πρώτη φορά μετά από 2 έτη, να κυκλοφορούν περισσότερα από 300 λεωφορεία του ΟΑΣΘ στους δρόμους της Θεσσαλονίκης.

Προώθηση της ηλεκτροκίνησης και της Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας

Επιταχύνθηκε η καταβολή επιδοτήσεων στον 2ο κύκλο της δράσης «Κινούμαι Ηλεκτρικά», ενώ σχεδιάζεται η 3η φάση του Προγράμματος. Επαναδιατέθηκαν 6,4 εκατ. ευρώ και το μεγαλύτερο μέρος έχει ήδη απορροφηθεί.

Η προώθηση της ηλεκτροκίνησης, οι ήπιες μορφές μετακίνησης και η εξασφάλιση της προσβασιμότητας, αποτελούν βασικές παραμέτρους σε όλα τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) των Δήμων και των Περιφερειών που εγκρίνει το υπουργείο.

Ψηφιοποίηση Υπηρεσιών

Στον τομέα των Μεταφορών, όλη η πληροφόρηση σχετικά με το όχημα ενσωματώθηκε στο «MyAuto», ενώ τέθηκε σε δοκιμαστική λειτουργία η εφαρμογή για το point system. Στο Gov.gr Wallet, 1.033.092 πολίτες έχουν «κατεβάσει» το δίπλωμα οδήγησης, και 193.018 το «MyAuto». Ταυτόχρονα, ένα σύνολο διαδικασιών που αφορά στα διπλώματα διεκπεραιώνεται ηλεκτρονικά, μέσα από τις εφαρμογές που έχουμε αναπτύξει. Οι πολίτες δεν ταλαιπωρούνται με επισκέψεις στις Υπηρεσίες, η δημόσια διοίκηση εξοικονομεί σημαντικά κόστη και αποκτά νέες δυνατότητες ελέγχου και διασταύρωσης δεδομένων.

Στον τομέα των Υποδομών, το Εθνικό Μητρώο Γεφυρών τίθεται σε λειτουργία. Παράλληλα, το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο και ο Οδικός Χάρτης για την εφαρμογή της Τεχνολογίας Μοντελοποίησης (ΒΙΜ) αναρτώνται σε δημόσια διαβούλευση.

«Συμπερασματικά, εργαζόμαστε στη βάση συγκεκριμένου σχεδίου, μεθοδικά και αποφασιστικά, προκειμένου να αναβαθμίσουμε το σύνολο των υποδομών και των υπηρεσιών μεταφορών της χώρας μας», τόνισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.

Αναμένεται η υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης για την Εγνατία Οδό

Από την πλευρά του ο κ. Ταχιάος, Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Υποδομές, υπογράμμισε ότι αυτή τη στιγμή το Υπουργείο είναι προσηλωμένο σε τρεις στόχους. Πρώτο στόχο αποτελεί ο εκσυγχρονισμός του χαρτοφυλακίου των έργων, όπου κάθε έργο θα πρέπει να αντιστοιχεί σε μια βεβαιωμένη, διασφαλισμένη χρηματοδότηση. Δεύτερον, η επιτάχυνση των έργων η οποία είναι ήδη εμφανής βάσει του απολογισμού τους. Και τρίτον, ο καθορισμός των προτεραιοτήτων, καθώς, όπως χαρακτηριστικά είπε, «η πραγματικότητα καμιά φορά μας προσγειώνει».

Αναφερόμενος στις παρεμβάσεις για τη Θεσσαλία σημείωσε ότι είναι ένα πάρα πολύ σημαντικό μέγεθος έργων και σε οικονομικό επίπεδο. Έχουν προγραμματιστεί οριστικές παρεμβάσεις στο σιδηροδρομικό δίκτυο, υπάρχουν προγράμματα για τις σχολικές υποδομές και σχεδιάζεται η αποκατάσταση των οδικών αξόνων, ούτως ώστε «οι οικισμοί, οι κοινότητες οι οποίες επλήγησαν να παραμείνουν πληθυσμιακά ανεπηρέαστες και οικονομικά να αποκατασταθούν το συντομότερο δυνατό».

Κλείνοντας, ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Υποδομές, αναφέρθηκε στις εξελίξεις στην Εγνατία Οδό, όπου αναμένεται η υπογραφή της Σύμβασης Παραχώρησης και στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης όπου άνοιξαν οι τεχνικές προσφορές και μέχρι το τέλος του μήνα θα έχουμε τα στοιχεία του παραχωρησιούχου.

Δείτε το πλήρες κείμενο της ομιλίας ΕΔΩ.

Στους δρόμους της Θεσσαλονίκης σε τρεις μήνες τα 110 ηλεκτρικά λεωφορεία

Η κ. Χριστίνα Αλεξοπούλου,  Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδια για τις Μεταφορές, αναφέρθηκε στο πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙ», όπου όπως είπε απομακρύνθηκαν αιτήσεις που λίμναζαν για μήνες χωρίς να απορροφούν κονδύλια από το πρόγραμμα, εφαρμόζοντας 45ημερη προθεσμία για υποβολή παραγγελίας ηλεκτρικού οχήματος, και απελευθερώθηκαν έτσι κεφάλαια ύψους 6,4 εκατ. ευρώ. Συνολικά έχουν δεσμευτεί 65 εκατ. ευρώ για επιδοτήσεις, ενώ λόγω της πολύ μεγάλης ζήτησης παρατείναμε το πρόγραμμα ως το τέλος Απριλίου.

Αναφέρθηκε επίσης στη Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα όπου όπως είπε τα 250 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία (140 για την Αθήνα και 110 για τη Θεσσαλονίκη), θα κυκλοφορούν στους δρόμους σε 3 μήνες, ενώ συνεχίζονται κανονικά οι διαδικασίες για την προμήθεια των υπολοίπων, συνολικά 1.300,  λεωφορείων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. Πιο συγκεκριμένα, αναμένεται το πρότυπο λεωφορείο τις επόμενες ημέρες, ώστε να ξεκινήσει μια σειρά δοκιμών και προεργασίας για την παραλαβή των υπόλοιπων 249. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα εκτιμώμενος χρόνος άφιξης για το σύνολο των οχημάτων είναι οι αρχές Μαρτίου, ευελπιστώντας ότι δεν θα υπάρξει ανασχεδιασμός της πορείας των πλοίων που θα μεταφέρουν τα λεωφορεία λόγω της αναταραχής στην ευρύτερη περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας. «Σε κάθε περίπτωση, ακόμα και αν συμβεί κάτι τέτοιο, θα υπάρξουν καθυστερήσεις μόνο για κάποιες λίγες ημέρες», τόνισε.

Για το συγκοινωνιακό δίκτυο της Θεσσαλονίκης, είπε πως η λειτουργία τεσσάρων νέων λεωφορειακών γραμμών Express προσφέρουν συνολικά 160 νέα δρομολόγια, τα οποία θα ενισχυθούν περαιτέρω με την πρόσληψη συνολικά 150 οδηγών στον ΟΑΣΘ.

Δείτε το πλήρες κείμενο της ομιλίας ΕΔΩ.