Search
Close this search box.

Πραγματοποιήθηκε με επιτυχία ο 2ος κύκλος του προγράμματος «Αρχιτεκτονική για παιδιά»

ARX-1-226x300

Η δυνατότητα της Αρχιτεκτονικής να διεγείρει τη δημιουργική φαντασία των παιδιών, αναδείχθηκε για μια ακόμα φορά στο πλαίσιο της δράσης της Μόνιμης Επιτροπής Αρχιτεκτονικών Θεμάτων του ΤΕΕ/ ΤΚΜ ”Αρχιτεκτονική για παιδιά”, καθώς πραγματοποιήθηκε o 2ος κύκλος του προγράμματος εκπαιδευτικών εργαστηρίων για τη φετινή σχολική χρονιά.

Το πρόγραμμα, το οποίο απευθύνθηκε σε παιδιά ηλικίας 9-10 ετών, πραγματοποιήθηκε στις 20, 21 και 23 Μαρτίου 2023 στα δύο τμήματα της Δ΄ τάξης του 1ου Δημοτικού Σχολείου Θεσσαλονίκης. Η δράση υλοποιήθηκε από τα μέλη της Μόνιμης Επιτροπής Αρχιτεκτονικών Θεμάτων του ΤΕΕ/ ΤΚΜ, κ. Ελένη Ανδρέου, κ. Αθηνά Κωνσταντινίδου, κ. Εύη Παπαλιούρα και κ. Στέλλα Σίσκου.

Πραγματοποιήθηκαν τρία εργαστήρια, τα οποία είχαν σκοπό να φέρουν σε επαφή τα παιδιά με βασικές έννοιες της αρχιτεκτονικής, το σχεδιασμό και την παρέμβαση στο χώρο. Ειδικότεροι στόχοι των εργαστηρίων ήταν η ερμηνεία της αρχιτεκτονικής μέσα από τα μάτια των παιδιών, η βιωματική προσέγγιση στη μάθηση, η συνεργατική μάθηση, η εξοικείωση με όγκους, μεγέθη, κλίμακες, η παρατήρηση και κατανόηση του κτισμένου και φυσικού περιβάλλοντος.

Στο πλαίσιο της δράσης ”Αρχιτεκτονική για παιδιά”, παρουσιάστηκε στην αίθουσα υλικό το οποίο αφορούσε σε βασικές έννοιες της Αρχιτεκτονικής όπως η ανθρωπομετρία, η κλίμακα και η αναλογία, η σχέση του γενικού πλαισίου με την κλίμακα, οι διαφορετικές κλίμακες και οι εφαρμογές τους, η ανάγνωση μιας κατοικίας, η απεικόνιση σε κάτοψη, οι συμβολισμοί και τα χαρακτηριστικά γνωρίσματά της. Ακόμα μέσα από παραδείγματα κτιρίων και κατασκευών, εξετάστηκε η αναγνώριση γεωμετρικών σχημάτων και στερεών στο κτισμένο περιβάλλον, τα οργανικά σχήματα, η μετάβαση από τις δύο στις τρεις διαστάσεις, η συμμετρία και ασυμμετρία, ο ρυθμός στην οργάνωση των όψεων κ.α. Η παρουσίαση του υλικού εμπεριείχε την έντονη συμμετοχή των μαθητών και λειτούργησε ως αφορμή για συζήτηση, αναδρομή των παιδιών στις εμπειρίες τους και τόνωση της φαντασίας και της παρατηρητικότητάς τους.

Παράλληλα με τις παρουσιάσεις, πραγματοποιήθηκαν από τα παιδιά απλές σχεδιαστικές ασκήσεις ( σκίτσα και σχέδια) στις οποίες τα παιδιά μετατρέπουν απλά σχήματα σε κτίρια και παίζουν παιχνίδια με κλίμακες, για την κατανόηση των εννοιών που παρουσιάστηκαν. Ακόμα, με χρήση απλών υλικών, τα παιδιά δημιούργησαν μακέτες κτιρίων διαφορετικών λειτουργιών, με στόχο τη σύνθεση ενός κτιρίου στις 3 διαστάσεις, την κατανόηση της κλίμακας, την οργάνωση όψεων, τη χρήση υλικών και χρωμάτων. Στη συνέχεια, με τις μακέτες οργανώθηκε μία γειτονιά, με στόχο την εισαγωγή στις αρχές οργάνωσης του αστικού ιστού.

Η πολύ θετική ανταπόκριση των μικρών μαθητών στα εργαστήρια, το έντονο ενδιαφέρον που επέδειξαν και η δημιουργική και ενθουσιώδης ανταπόκριση στα ζητούμενα μέσα από σκίτσα, σχέδια και κατασκευές, επιβεβαιώνει τη πολλαπλή σημασία της εφαρμογής ανάλογων δράσεων, με στόχο την επαφή των παιδιών με τις έννοιες της αρχιτεκτονικής και τα ζητήματα του κτισμένου περιβάλλοντος.