Search
Close this search box.

Τάσος Κονακλίδης: “Μετρό και ΔΕΘ συζητούσαμε πριν 10 χρόνια, Μετρό και ΔΕΘ συζητάμε και σήμερα…”

Τάσος Κονακλίδης: “Μετρό και ΔΕΘ συζητούσαμε πριν 10 χρόνια, Μετρό και ΔΕΘ συζητάμε και σήμερα…”

“Έχει πραγματικά ενδιαφέρον το γεγονός, ότι τόσα χρόνια μετά την δική μας θητεία στη διοίκηση του ΤΕΕ/ΤΚΜ, ζητήματα αιχμής της πόλης, παραμένουν τα ίδια που απασχολούσαν και τότε τις  Ομάδες Εργασίας μας, είτε επιστρέφοντας στην τροχιά που είχαμε χαράξει, όπως στο θέμα των αρχαιοτήτων του Σταθμού Βενιζέλου, είτε προχωρώντας σε μια νέα κατεύθυνση από εκείνη που είχε αναδειχθεί τότε ως επικρατέστερη, όπως στο θέμα της ΔΕΘ”,  λέει ο πρώην Πρόεδρος της ΔΕ του ΤΕΕ/ΤΚΜ κ. Τάσος Κονακλίδης (για δύο συνεχόμενες θητείες κατά την περίοδο 2007-2013) στο πλαίσιο της συνέντευξης που μας παραχώρησε για το blog του Τμήματος. “Είναι ένα θέμα που πρέπει να προβληματίσει, το πόσο αργά προχωρούν πολλά πράγματα σ` αυτή την πόλη, έστω κι αν τώρα είμαστε πιο κοντά στην υλοποίηση στόχων.”

“Το ΤΕΕ/ΤΚΜ πάντα ήταν κοντά στα θέματα της πόλης, με συνέχεια και συνέπεια, ως προς την επιστημονική προσέγγιση που διατηρούσε και διατηρεί, λαμβάνοντας πάντα υπόψη στοιχεία της συγκυρίας, αφού δεν θα μπορούσε -για παράδειγμα- ουδείς να παραβλέψει τις πολύπλευρες συνέπειες της μακροχρόνιας οικονομικής κρίσης και των μνημονίων που τη συνόδευσαν”, λέει ο κ. Κονακλίδης, κληθείς να σχολιάσει τον διαχρονικό ρόλο του ΤΕΕ/ΤΚΜ στις εξελίξεις που αφορούν στα αναπτυξιακά θέματα της Θεσσαλονίκης και της ευρύτερης περιοχής.

“Θυμάμαι, που έλεγα κάποτε, ότι όπως πάμε, Μετρό δεν θα έχουμε ούτε το 2020! Δεν φανταζόμουν ότι θα εκκρεμούσαν τόσα χρόνια μετά τα ίδια ζητήματα. Οι αντιπαραθέσεις για το μετρό θα έπρεπε να είχανε λήξει από τότε. Εμείς είχαμε καταθέσει τότε μια εμπεριστατωμένη θέση, που υποδείκνυε ως καταλληλότερη τη μέθοδο κατασκευής του σταθμού Βενιζέλου με τη μέθοδο της απόσπασης και επανατοποθέτησης, που τελικά είναι η επιλογή που αποφασίστηκε και σήμερα να εφαρμοστεί. Δεν είπαμε, ότι αποκλείεται να υπάρχουν άλλοι τρόποι εξέλιξης τους έργου. Είχαμε κάνει όμως μια έντιμη και επιστημονικά τεκμηριωμένη δουλειά, που είχε καταλήξει στη συγκεκριμένη πρόταση ως βέλτιστη επιλογή. Μετά μπλέξαμε. Ακολούθησε η στάση του τότε δημάρχου, ακολούθησαν οι προσφυγές, φτάσαμε σήμερα να επιστρέφουμε εκεί απ` όπου είχαμε ξεκινήσει.”

Κι αν οι εξελίξεις στο θέμα του σταθμού Βενιζέλου, πιστοποιούν την επιστημονική εγκυρότητα και σταθερότητα των προτάσεων του ΤΕΕ/ΤΚΜ, στο θέμα της ΔΕΘ πιστοποιείται η διαρκής προσήλωση στην ανάγκη εξέλιξης της δυναμικής της πόλης.

“Επί των ημερών μας και με τη δική μας συμβολή ως Επιμελητηρίου στον δημόσιο διάλογο, είχε προκριθεί η επιλογή της μετεγκατάστασης της ΔΕΘ δυτικά”, λέει ο πρώην Πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ. “Εγώ προσωπικά πιστεύω ότι θα μπορούσε να παραμείνει ως στόχος αυτή μετεγκατάσταση, με γνώμονα την μεγαλύτερη κάλυψη που θα μπορούσε να έχει ο πνεύμονας πρασίνου που θα δημιουργηθεί στην καρδιά της πόλης. Αντιλαμβάνομαι παράλληλα, τους περιορισμούς και τις νέες συνθήκες που γέννησε η δεκαετής κρίση που μεσολάβησε. Άλλωστε και η επιλογή της ανάπλασης που προωθείται τώρα που μιλάμε, είχε παρουσιαστεί ως εναλλακτική λύση από τη διοίκηση της Helexpo ΔΕΘ, ήδη πριν τη λήξη της πρώτης θητείας μας στη διοίκηση του ΤΕΕ/ΤΚΜ. Σήμερα, αυτό που σίγουρα μπορώ να πω, είναι πως κάθε λύση που πάει την πόλη παρακάτω, είναι πολύ καλύτερη από τη στασιμότητα.”

Επεκτείνοντας τη σκέψη του για τον χρόνο που έχασε η πόλη σε διάφορα πεδία -και λόγω της οικονομικής κρίσης, όπως λέει- ο κ. Κονακλίδης ανατρέχει στα φιλόδοξα σχέδια για ένα δεκαετές στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης που είχε τεθεί επί τάπητος το 2010: “Έλεγα τότε, πως θα έπρεπε ένα ρεαλιστικό σχέδιο να έχει εικοσαετή προοπτική. Στο πολιτικό προσωπικό της εποχής φαινόταν πολύς ο χρόνος και προτιμήθηκε το 10ετές πλάνο. Τότε λέγαμε για την ολοκλήρωση της εσωτερικής περιφερειακής, για τη χάραξη της εξωτερικής περιφερειακής, για πρώτη φορά έγινε κουβέντα για Fly Over. Αποδεικνύεται σε κάθε περίπτωση ότι το ΤΕΕ/ΤΚΜ ήταν και είναι παρών με θέσεις και προτάσεις ρεαλιστικές και εφαρμόσιμες, συχνά μπροστά από την εποχή του. Σήμερα για παράδειγμα, αποτελεί μια πολύ σοβαρή προοπτική, το σχέδιο αναμόρφωσης του Παραλιακού Μετώπου, στη συγκρότηση του οποίου το ΤΕΕ/ΤΚΜ διαδραμάτισε και διαδραματίζει ρόλο, ενώ ο πρώην πρόεδρος και νυν αντιπεριφερειάρχης Πάρις Μπίλλιας το υποστηρίζει με όλες τις δυνάμεις του. Εκτιμώ δε, πως στην εξέλιξή του, το project αυτό θα συμπεριλάβει όχι μόνο το παραλιακό μέτωπο της Θεσσαλονίκης από το Καλοχώρι ως το Αγγελοχώρι, αλλά το σύνολο από τις ανατολικές ακτές της Θεσσαλονίκης και τις δυτικές της Χαλκιδικής, ως τις ακτές της Πιερίας με παρεμβάσεις που δημιουργήσουν μια πολυδιάστατη μεν, ενιαία οργανωμένη δε, αναπτυξιακή ταυτότητα για την Κεντρική Μακεδονία και τη σχέση της με την θάλασσα.”

Μιλώντας για θεσμικά και επαγγελματικά ζητήματα του τεχνικού κόσμου, κάνει επίσης λόγο για αργή εξέλιξη των πραγμάτων, παρά το γεγονός, ότι το ΤΕΕ/ΤΚΜ, όπως λέει, πάντα κατέθετε και συνεχίζει να καταθέτει προτάσεις. “Είναι αλήθεια πως κατά τη γνώμη μου οι θεσμικές αλλαγές δεν προχώρησαν με τον ρυθμό που πολλοί θα θέλαμε. Γίνονται προσπάθειες από το ΤΕΕ/ΤΚΜ, αλλά συχνά βλέπουμε καθυστερήσεις που συχνά οφείλονται και σε παράγοντες του τεχνικού κόσμου. Αν με ρωτάτε τι είναι αυτό που έμεινε μετέωρο και θα ήθελα να το είχα δει να προχωρά, είναι η ενεργός διασύνδεση του ΤΕΕ με τους μηχανικούς που έφυγαν στο εξωτερικό. Είχαμε καταθέσει τότε προτάσεις για τη δημιουργία μιας δομής που ουσιαστικά θα μπορούσε να αποτελέσει γέφυρα επικοινωνίας των απόδημων μηχανικών με το ΤΕΕ, για την υποστήριξή τους στις χώρες προορισμού, αλλά και για τη διαρκή στήριξη της προοπτικής επιστροφής τους στην Ελλάδα. Δυστυχώς δεν υλοποιήθηκε ποτέ…”