Search
Close this search box.

Υπογράφτηκε η σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού

Υπογράφτηκε η σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού

Στις 28 Μαρτίου 2024, υπογράφτηκε η σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, στην εταιρεία ειδικού σκοπού που ίδρυσαν η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η γαλλική EGIS, παρουσία του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστή Χατζηδάκη, του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σταϊκούρα και του Υφυπουργού Υποδομών, Νίκου Ταχιάου.

Αντικείμενο της σύμβασης παραχώρησης είναι η αξιοποίηση της Εγνατίας Οδού και των τριών καθέτων οδικών αξόνων της, για 35 χρόνια.
Ειδικότερα, θα γίνει βαριά συντήρηση της Εγνατίας Οδού και των τριών καθέτων αξόνων, οι οποίοι έχουν συνολικό μήκος 225 χιλιόμετρα και συνδέουν την Ελλάδα με την Αλβανία, τη Δημοκρατία της Βόρειας Μακεδονίας και τη Βουλγαρία. Επίσης θα αναβαθμιστεί ο οδικός άξονας Χαλάστρα – Εύζωνοι, ώστε αυτός να αποκτήσει τεχνικές προδιαγραφές αυτοκινητόδρομου, ικανοποιώντας ένα πάγιο αίτημα κατοίκων και φορέων της Κεντρικής Μακεδονίας. Παράλληλα θα κατασκευαστούν 16 Σταθμοί Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών, όπως αρμόζει σε κάθε σύγχρονο αυτοκινητόδρομο.
Την πρώτη πενταετία, αναμένεται να ολοκληρωθούν επενδύσεις άνω των 420 εκατ. ευρώ, ενώ κατά τη διάρκεια των 35 ετών της σύμβασης παραχώρησης, προβλέπεται να εκτελεστούν εργασίες βαριάς συντήρησης, συνολικού κόστους 1,8 δισ. ευρώ, πλέον ΦΠΑ, σε τρέχουσες τιμές.
Οι εργασίες αυτές αφορούν κυρίως αντικαταστάσεις ασφαλτικών και οδοστρωμάτων, βαριά συντήρηση τεχνικών έργων (γέφυρες, σήραγγες) αντικαταστάσεις οριζόντιας και κάθετης σήμανσης (πινακίδες, διαγράμμιση) και αντικατάσταση μεταλλικών στηθαίων ασφαλείας. Η Σύμβαση προβλέπει επίσης την κατασκευή και 16 Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) και 12 σύγχρονων χώρων στάθμευσης και αναψυχής κατά μήκος του οδικού άξονα.
Τέλος, το κόστος ελαφράς περιοδικής συντήρησης και λειτουργίας του αυτοκινητόδρομου ανέρχεται σωρευτικά στα 2,6 δισ. ευρώ, πλέον ΦΠΑ, σε τρέχουσες τιμές.
«Η υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης για την Εγνατία Οδό κλείνει μια πολυετή εκκρεμότητα. Χρειάστηκε να ξεπεραστούν μια σειρά από τεχνικά και νομικά εμπόδια προκειμένου να φτάσουμε στη σημερινή ημέρα» δήλωσε ο Υπουργός Οικονομικών και Εθνικής Οικονομίας, Κωστής Χατζηδάκης επισημαίνοντας η παραχώρηση της Εγνατίας εξασφαλίζει διπλό όφελος για το κράτος καθώς, όπως είπε, «το τίμημα είναι το δεύτερο υψηλότερο που έχει καταγραφεί έως τώρα από την αξιοποίηση του χαρτοφυλακίου του ΤΑΙΠΕΔ. Και δεύτερον, οι μεγάλης κλίμακας επενδύσεις ύψους 1,8 δισ. ευρώ που αναλαμβάνει ο παραχωρησιούχος, για τη συντήρηση και αναβάθμιση του δρόμου και των κάθετων αξόνων, καθώς και για τη βελτίωση της εξυπηρέτησης των χρηστών του αυτοκινητοδρόμου με την κατασκευή 16 Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών, χώρων στάθμευσης και αναψυχής».
Από την πλευρά του ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, είπε πως «με τη σημερινή σύμβαση παραχώρησης, διαμορφώνουμε τις προϋποθέσεις για την ενίσχυση της βιωσιμότητας μιας μεγάλης εθνικής υποδομής, της Εγνατίας Οδού. Ενός αυτοκινητόδρομου που αποτελεί τη ραχοκοκαλιά του οδικού χάρτη της Βόρειας Ελλάδας, από τους Κήπους του Έβρου μέχρι το Λιμάνι της Ηγουμενίτσας. Που συνδέεται με την ΠΑΘΕ και την Ιόνια Οδό, ενώ προχωρά και η σύνδεσή της με τον Ε- 65. Όλος ο κορμός της ηπειρωτικής Ελλάδας αποκτά έτσι ένα επαρκές δίκτυο αυτοκινητοδρόμων, που κάνει ασφαλέστερη και ταχύτερη τη διέλευση ανθρώπων και εμπορευμάτων».

O Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Νίκος Ταχιάος, υπογράμμισε πως «κλείνουμε σήμερα τον μακρύ κύκλο ενός δύσκολου διαγωνισμού και έχουμε μπροστά μας ένα πολύ σημαντικό έργο: την παράδοση της Εγνατίας Οδού στον παραχωρησιούχο. Αυτό είναι ένα ακόμη μεγάλο άλμα που θα οδηγήσει και στον εκσυγχρονισμό της, καθώς ο δρόμος αυτός που έδωσε ζωή σε απομονωμένες περιοχές τριών Περιφερειών της Βορείου Ελλάδος, ένα τιτάνιο επίτευγμα, είναι ένα έργο που ήδη έχει αρχίσει να γηράσκει. Από την πλευρά μας, στο αμέσως προσεχές διάστημα, θα εξαντλήσουμε τις δυνάμεις μας, ώστε όλες οι υποχρεώσεις μας να γίνουν πράξη με τον πιο σύντομο και αποτελεσματικό τρόπο».

Ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, Δημήτρης Πολίτης, τόνισε πως «σήμερα ολοκληρώνεται μια πολύ σημαντική συμφωνία για ένα κρίσιμο έργο παραχώρησης που θα αναβαθμίσει ουσιαστικά τον μεγαλύτερο αυτοκινητόδρομο της Ελλάδας, αποφέροντας ένα ιδιαίτερα υψηλό τίμημα στα ταμεία του Ελληνικού Δημοσίου. Με συνολικές επενδύσεις άνω των 4 δισ. ευρώ για τη συντήρηση, αναβάθμιση και λειτουργία του αυτοκινητόδρομου για όλη τη διάρκεια των 35 ετών της σύμβασης παραχώρησης, η Εγνατία Οδός αναβαθμίζεται και γίνεται πιο σύγχρονη, πιο ασφαλής και πιο λειτουργική, προς όφελος των χρηστών της και ολόκληρης της Βόρειας Ελλάδας. Η υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης αποτελεί το επιστέγασμα εντατικής δουλειάς από την ομάδα έργου του ΤΑΙΠΕΔ και επιβεβαίωση της τεχνογνωσίας που διαθέτει το Ταμείο στην υλοποίηση σύνθετων έργων τα οποία συμβάλλουν καθοριστικά στην περιφερειακή ανάπτυξη και τη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών και των επισκεπτών».

Ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Υπερταμείου, Στέφανος Θεοδωρίδης, σημείωσε πως «με την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης της Εγνατίας Οδού μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της κοινοπραξίας ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ- EGIS PROJECTS SA, ανοίγει μια νέα σελίδα για τον σημαντικό αυτό αυτοκινητόδρομο, με καλύτερες μετακινήσεις για τους κατοίκους και σημαντικά οφέλη για την οικονομία της Βόρειας Ελλάδας και τις αναπτυξιακές προοπτικές της. Πρόκειται για μια ιδιαίτερα σημαντική συμφωνία, καθώς εκτός από τα σημαντικά έσοδα που θα έχει, οι επιπλέον επενδύσεις που προβλέπονται θα συμβάλουν καθοριστικά στον εκσυγχρονισμό του οδικού δικτύου και των τριών κάθετων αξόνων, διευκολύνοντας τον διαμετακομιστικό ρόλο της χώρας με την Ευρώπη».

Σε δήλωση του μετά την υπογραφή της σύμβασης ο Πρόεδρος της παραχωρησιούχου εταιρείας ΝΕΑ ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε., Εμμανουήλ Μουστάκας δήλωσε: «Η Εγνατία Οδός, ο μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος της Ελλάδας, αποτελεί έναν κρίσιμο διασυνδετήριο οδικό άξονα για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, και τώρα ετοιμάζεται να προχωρήσει με γοργά βήματα προς το μέλλον. Με την αναβάθμισή της σε σύγχρονη υποδομή, η Εγνατία Οδός θα συνεχίσει να διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο για ασφαλείς και αποδοτικές μεταφορές, ενισχύοντας τη συνδεσιμότητα και την οικονομική ανάπτυξη της περιοχής. Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η EGIS PROJECTS, με την πολυετή εμπειρία και αποδεδειγμένη αξιοπιστία τους στη διαχείριση κρίσιμων υποδομών, είναι ιδανικοί εταίροι για να αναλάβουν την αναβάθμιση αυτού του στρατηγικού έργου. Διαθέτοντας τεχνική και οικονομική επάρκεια, είναι έτοιμες να εξελίξουν την Εγνατία Οδό, εγγυώμενες τη μέγιστη ασφάλεια και άνεση για όλους όσοι την επιλέγουν για τις μετακινήσεις τους. Αυτή η συνεργασία σηματοδοτεί μια νέα εποχή για την Εγνατία Οδό, με ένα ξεκάθαρο όραμα που επικεντρώνεται στη βελτίωση της ασφάλειας και της περιβαλλοντικής αποδοτικότητας, προωθώντας ταυτόχρονα την οικονομική ανάπτυξη και τη βιωσιμότητα σε όλες τις περιοχές που εξυπηρετούνται από το μοναδικό αυτό έργο».