Καινοτομία, logistics, ενδοποτάμιες μεταφορές, «ανοίγουν» ένα τεράστιο κεφάλαιο αξιοποίησης και ανάδειξης του λιμανιού της Θεσσαλονίκης ως δυναμικού πόλου ανάπτυξης της ευρύτερης περιοχής της Θεσσαλονίκης και της Κεντρικής Μακεδονίας, όπως τονίστηκε στη διάρκεια των εργασιών του 7ου εξαγωγικού συνεδρίου Export Summit που οργάνωσε ο ΣΕΒΕ.
Ανάμεσα στις δεκάδες ενδιαφέρουσες ομιλίες των καταξιωμένων προσκεκλημένων εισηγητών της διοργάνωσης, ξεχωρίσαμε τις τοποθετήσεις εκείνες που σχετίζονται άμεσα με αναπτυξιακές υποδομές και Θεσσαλονίκης και της Κεντρικής Μακεδονίας και ακόμα περισσότερο με την ανάδειξη της δυναμικής που προσδίδει στη Θεσσαλονίκη το λιμάνι της.
Tη δημιουργία κέντρου καινοτομίας για τα logistics εντός του λιμένος της Θεσσαλονίκης και συγκεκριμένα στο κτήριο των Παλαιών Στάβλων, αναμένεται να προχωρήσει ο Οργανισμός Λιμένος (ΟΛΘ ΑΕ), όπως γνωστοποίησε ο πρόεδρος της εταιρείας, Σωτήρης Θεοφάνης.
O ίδιος σημειωσε την ανάγκη να υλοποιηθεί το μεγάλο έργο, η επέκταση της έκτης προβλήτας, το συντομότερο δυνατόν, χωρίς καθυστερήσεις, να γίνουν στη συνέχεια ει δυνατόν τα δύο συνοδά έργα -που δεν είναι υποχρεωτικές επενδύσεις- για το συμβατικό φορτίο, δηλαδή η επέκταση του κρηπιδώματος 24 και η ενοποίηση της 4ης και της 5ης προβλήτας, γιατί και τα bulk carriers και τα γενικού φορτίου είναι μεγάλα πλοία και για να πετύχεις οικονομίες κλίμακας πρέπει να έρχονται στο λιμάνι μεγάλα πλοία.
«Το να γίνουν αυτά που περιέγραψα το συντομότερο είναι το πρώτο θέμα» σημείωσε ο κ.Θεοφάνης. «Δεύτερον, ν’ ανταποκριθεί η Πολιτεία στις ανάγκες για οδική και σιδηροδρομική σύνδεση του λιμένος. Κι αυτό δεν είναι αίτημα, είναι υποχρέωση (της Πολιτείας). Έχει ιδιαίτερα καθυτερήσει αυτή η διαδικασία. Δεν άκουσε η ελληνική Πολιτεία όταν εμείς βάζαμε θέμα να είναι back-to-back το θέμα των συνδέσεων του λιμένος στη σύμβαση παραχώρησης και βεβαίως υπάρχει λογική μετακύλιση των ημερομηνιών έναρξης των έργων, η οποία μπορεί να οδηγήσει στο να ολοκληρωθούν οι υποχρεωτικές επενδύσεις οι δικές μας κι όχι αυτά έργα, που αυτό είναι το σοβαρότερο ζήτημα».
Ο ίδιος ανέδειξε, το ζήτημα που έχει να κάνει με τη στρατηγική των μετόχων, αλλά και με την εθνική στρατηγική, δηλαδή το πώς θα αναπτυχθεί και θα αποδώσει το δίκτυο είτε ιδιόκτητων είτε συνεργαζόμενων εμπορευματικών κέντρων στις διπλανές χώρες, κάτι που, όπως είπε, «έχει σχέση και με την κατάσταση του σιδηροδρόμου και με την πιθανότητα να λειτουργήσει ομαλά η λειτουργία των ιδιωτικών, πλέον, σιδηροδρομικών επιχειρήσεων».
Την «καγκελόπορτα» της Ευρώπης και των Βαλκανίων για τις ενδοποτάμιες μεταφορές θα μπορούσε να αποτελέσει η Θεσσαλονίκη, τόνισε μεταξύ άλλων ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Θόδωρος Βενιάμης. Όπως είπε, οι διελεύσεις πλοίων από τις εσωτερικές πλωτές οδούς της Ευρώπης αναμένεται να καταγράψουν σημαντική αύξηση μέχρι το 2024 και σε αυτή την αγορά μπορεί να αποτελέσει πρωταγωνιστή η Θεσσαλονίκη. Σύμφωνα με τον κ. Βενιάμη κρίσιμο θέμα αποτελεί η ναυπηγοεπισκευαστική οικονομία καθώς πλέον έχει απελευθερωθεί η δυνατότητα επισκευής σε οποιοδήποτε μέρος της Ελλάδας. Η Θεσσαλονίκη μπορεί να αποτελέσει συγκριτικό πυλώνα και στο χώρο αυτό, αλλά και τα κοντινά με αυτή λιμάνια.
Tο θέμα της δημιουργίας ελαφράς Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης ή/και ελαφράς Ζώνης Ελευθέρου Εμπορίου στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, στην οποία να μπορεί να αναπτυχθεί εφόσον παραχωρηθούν ειδικά φορολογικά και αναπτυξιακά κίνητρα πόλος ανάπτυξης Παθητικής Τελειοποίησης για κλάδους όπως η ένδυση, τα τρόφιμα κ.α., έθεσε εκ νέου και ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων-ΣΕΒΕ.
Σχολιάζοντας την πρόταση για ανάληψη ρόλου από τη Θεσσαλονίκη και στην ανάπτυξη των ενδοποτάμιων μεταφορών, ο κ. Σωτήρης Θεοφάνης τόνισε ότι το σχέδιο για τον «πλωτό Αξιό» είναι πολύ ωραίο έργο, αλλά θα αποδειχθεί κενό γράμμα, αν δεν υπάρχουν οι απαιτούμενες λιμενικές και σιδηροδρομικές συνδέσεις και αν δεν έχουν δημιουργηθεί τα αναγκαία “dry ports” (σ.σ. εμπορευματικά κέντρα “δορυφόροι” των λιμανιών).
Ο Γιώργος Ξηραδάκης, Διευθύνων Σύμβουλος της XRTC Business Consultants Ltd και Πρόεδρος του Propeller Club Πειραιά, ως καλεσμένος ομιλητής, παρουσίασε τις προοπτικές που δημιουργούνται τόσο για την Θεσσαλονίκη όσο και για την Ελληνική οικονομία από την αξιοποίηση των χαρακτηριστικών αλλά και των πόρων της Ελλάδας η οποία έχει με την μεγαλύτερη ακτογραμμή στην Ευρώπη αλλά παράλληλα απολαμβάνει διαχρονικά την ηγεμονία στην παγκόσμια Ναυτιλία.
Ο κ. Ξηραδάκης τόνισε ότι οι παγκόσμιες γεωπολιτικές εξελίξεις, και ειδικά της Ν.Α. Μεσογείου, σε συνδυασμό με το εκπαιδευμένο και απολύτως επαρκές ανθρώπινο δυναμικό της χώρας αλλά και την πολιτική βούληση για τη δημιουργία συνθηκών ενός φιλικού επενδυτικού περιβάλλοντος, αποτελούν τη μαγιά ώστε η Ελλάδα να γίνει κέντρο διαμετακόμισης και μεταποίησης της Ευρώπης, με τη Θεσσαλονίκη να αποτελεί κεντρικό πυλώνα ανάπτυξης.
«Η Ελλάδα έχει μια χρυσή ευκαιρία τα επόμενα χρόνια εκμεταλλευόμενη τη γεωγραφική της θέση και το ανθρώπινο δυναμικό της να αποτελέσει τη γέφυρα προϊόντων και υπηρεσιών για Ευρώπη, Ασία και Αφρικ» δήλωσε ο κ. Ξηραδάκης. «Εταιρείες 3PL και 4PL όπως η DHL, FEDEX, AMAZON, DAMCO, UPS και άλλες, μπορούν να χρησιμοποιήσουν την Ελλάδα ως το κέντρο ελέγχου των παγκόσμιων αλυσίδων εφοδιασμού υγείας, αυτοκινητοβιομηχανίας, ένδυσης, ενέργειας, τροφίμων και ποτών και άλλων, από όπου θα μπορούν να παρακολουθούν όλα τα στάδια παραγωγής των προϊόντων και να συντονίζουν την μεταφορά, αποθήκευση και διανομή τους μέχρι τον τελικό καταναλωτή.»
Ο ίδιος σημείωσε πως η δυνατότητα δημιουργίας κέντρων διαμετακόμισης και μεταποιητικής δραστηριότητας μπορεί να υλοποιηθεί με σειρά χρηματοδοτικών εργαλείων όπως είναι:
- Η συγχρηματοδότηση δημοσίων και ιδιωτικών φορέων
- Η συμβολή στα έξοδα εγγύησης δανείων του Ευρωπαϊκού Ταμείου Επενδύσεων ή άλλων χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων
- Οι επιδοτήσεις επιτοκίων των δανείων που χορηγούνται από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) ή από άλλους δημόσιους ή ιδιωτικούς χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς
- Οι άμεσες επιδοτήσεις των επενδύσεων σε δεόντως αιτιολογημένες περιπτώσεις.
Ο κ. Ξηραδάκης κατέληξε: «με όλες αυτές τις δυνατότητες η Θεσσαλονίκη πρέπει να αξιοποιήσει τις δυναμικές της θαλάσσιας οικονομίας και να στραφεί το επιχειρηματικό βλέμμα προς το λιμάνι της και όλους τους τομείς οικονομικής δραστηριότητας που σχετίζονται με αυτό. Τούτο μπορούν να το κάνουν όλες οι πόλεις της χώρας εκμεταλλευόμενες την πρόσβαση που έχουν στο εθνικό δίκτυο μεταφορών αλλά και τους πολλούς λιμένες που υπάρχουν στην επικράτεια.»