Η είσοδος και η χρήση των τεχνολογιών εκτεταμένης πραγματικότητας (XR) στην εκπαίδευση αλλά και στην επαγγελματική δραστηριότητα των μηχανικών αποτέλεσε το κεντρικό αντικείμενο διαδραστικού εργαστηρίου, το οποίο διοργάνωσε χτες το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας/Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας (ΤΕΕ/ΤΚΜ), στο πλαίσιο της συμμετοχής του ως εταίρος στο ευρωπαϊκό έργο Erasmus + Alliance4XR.
Η ενημερωτική εκδήλωση και το σχετικό workshop με τη χρήση VR εξοπλισμού, που φιλοξενήθηκαν στο αμφιθέατρο του ΤΕΕ/ΤΚΜ, προσέλκυσαν το ενδιαφέρον μηχανικών, ερευνητών και φοιτητών, που είχαν την ευκαιρία να ενημερωθούν για τις πλέον σύγχρονες εφαρμογές XR καθώς και για τις δυνατότητες αξιοποίησης των τεχνολογιών αυτών στους τομείς της δομικής μηχανικής, της ενέργειας και της ναυτιλίας.
Περήφανος για τη συμμετοχή του Τεχνικού Επιμελητηρίου σε ένα ερευνητικό πρόγραμμα με τόσο μεγάλη δυναμική δήλωσε ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ Ηλίας Περτζινίδης, υπογραμμίζοντας ότι ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη συζητήσεις με φορείς από τον χώρο της επιστήμης και της ακαδημαϊκής κοινότητας, ώστε το Τμήμα να συμμετάσχει και σε νέα προγράμματα. «Η τεχνολογία είναι αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας μας και οι μηχανικοί, ως άνθρωποι της πράξης και της δράσης, ως ‘οι άνθρωποι που λύνουν προβλήματα’, όπως μας αποκαλούν στις ΗΠΑ, θα πρέπει όχι απλώς να προσαρμοστούμε, αλλά να γίνουμε κοινωνοί αυτών των δυνατοτήτων, υιοθετώντας τες και προσαρμόζοντας τες στην εργασία και στις μελέτες μας», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Περτζινίδης.
Η υπεύθυνη έργου από μέρους του ΤΕΕ/ΤΚΜ Χριστιάνα Πολύζου επεσήμανε ότι το Alliance4XR αποτελεί επί της ουσίας «μια καινοτόμα συμμαχία για την ενσωμάτωση της εκτεταμένης πραγματικότητας στην ανώτατη εκπαίδευση και στην επαγγελματική κατάρτιση των μηχανικών». Η ίδια μαζί με την Ελένη Δουλγέρογλου, μέλος της ομάδας έργου του Alliance4XR του ΤΕΕ/ΤΚΜ, παρουσίασαν ένα προτεινόμενο πρόγραμμα σπουδών για την εκπαίδευση των μηχανικών στις τεχνολογίες XR. Σύμφωνα επίσης με στοιχεία της ΕΕ, που παρουσιάστηκαν από την κ.Δουλγέρογλου, η XR εκτιμάται ότι θα δημιουργήσει 1,2 – 2,4 εκατομμύρια νέες θέσεις εργασίας στην Ευρώπη, ενώ η ζήτηση για επαγγελματίες που έχουν ταλέντο στον χώρο αυτό, τόσο σε επίπεδο τεχνικών όσο και σε επίπεδο δημιουργικών δεξιοτήτων, θα είναι πολύ υψηλή.
Εκ μέρους της ακαδημαϊκής κοινότητας η Κατερίνα Στάμου, μέλος του Εργαστηρίου Γεωπληροφορικής (LabGeo) του Τμήματος Μηχανικών Χωροταξίας και Ανάπτυξης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, υπογράμμισε ότι «το πρόγραμμα έχει ένα όραμα: να επιτευχθεί η σύζευξη ανάμεσα σε όσα μαθαίνουμε στο Πολυτεχνείο και σε όσα αντιμετωπίζουμε στην πράξη». Σύμφωνα με την κ. Στάμου, το Alliance4XR, μέσα από την αντίστοιχη πλατφόρμα που αναπτύσσεται, μπορεί να αποτελέσει ένα χρήσιμο εργαλείο στα χέρια των μηχανικών. «Είναι σημαντικό να έχουμε αυτά τα ερεθίσματα και αυτές τις ερευνητικές δουλειές, αν θέλουμε να μπούμε στο τρένο της τεχνολογικής ανάπτυξης. Και το τρένο αυτό τρέχει πολύ γρήγορα και πρέπει να το προλάβουμε», είπε σχηματικά η ίδια.
Ζητήματα που αφορούν την ιστορική εξέλιξη και τις μελλοντικές τάσεις στην τεχνολογία XR, αλλά ακόμη και θέματα που σχετίζονται με τις ηθικές επιπτώσεις της εκτεταμένης πραγματικότητας ανέπτυξε η Ηλέκτρα Τσακνάκη, ερευνήτρια στον χώρο της εκτεταμένης πραγματικότητας στην εταιρεία Geoimaging.
Βασικά στοιχεία του υλικού και του λογισμικού που χρησιμοποιούνται σε περιβάλλοντα XR καθώς και εφαρμογές XR σε πρακτικά θέματα που χειρίζονται οι μηχανικοί παρουσίασε από την πλευρά του ο Βασίλης Πέτρου, μηχανικός πληροφορικής της Geoimaging.
Για τη χρήση εφαρμογών XR στις κατασκευές και στον τομέα των ανακαινίσεων, μίλησε ο Χαράλαμπος Γεωργιάδης, ερευνητής στο Ινστιτούτο Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ) , παρουσιάζοντας εμβληματικά έργα και δράσεις του φορέα.
Την πλατφόρμα Alliance4XR, τα βασικά εργαλεία και τις δυνατότητές της, παρουσίασε ο εκπρόσωπος της Virtual Solutions Θοδωρής Γκιόσης, ενώ το κοινό είχε τη δυνατότητα πρακτικής δοκιμής με τη χρήση ειδικών γυαλιών VR. Εν κατακλείδι, το Alliance4XR είναι ένα έργο Erasmus+, συγχρηματοδοτούμενο από την Ευρωπαϊκή Ένωση, με διάρκεια έως τον Ιανουάριο του 2027. Στο έργο συμμετέχουν δεκατρείς εταίροι από οκτώ χώρες και συγκεκριμένα από το Βέλγιο, την Κύπρο, την Ελλάδα, την Ιρλανδία, την Ουκρανία, την Πορτογαλία, την Ισπανία και τη Σουηδία. Στόχος του προγράμματος είναι η ανάπτυξη προσαρμοσμένων μεθόδων διδασκαλίας και κατάρτισης, με στόχο την ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων XR στο πλαίσιο της εκπαίδευσης και της κατάρτισης στον τομέα της μηχανικής.








