Search
Close this search box.

“Συγκρινόμενοι με τα πανεπιστήμια της Αμερικής είμαστε στο 1/10 έως 1/20 της χρηματοδότησης”

Πηγή εικόνας: McmScience Mediterranean Center of Medical Sciences Follow

Στο Πανεπιστήμιο του Τέξας τα χρήματα που δαπανώνται για την εκπαίδευση των φοιτητών ανέρχονται σε 25.000 ευρώ per capita τον χρόνο. Στο ΑΠΘ δεν ξεπερνούν τα 2.500 ευρώ. Το χάσμα αυτό ανέδειξε πρόσφατα ο πρύτανης του ΑΠΘ, Περικλής Μήτκας, με την ευκαιρία της τελετής εγκαινίων του Κέντρου Έρευνας και Ανάπτυξης Προηγμένων Υλικών, όπου θα δουλεύουν από κοινού Έλληνες και Αμερικανοί ερευνητές από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και το Πανεπιστήμιο των ΗΠΑ TEXAS A&M– TEES (Texas Engineering Experiment station).

Η λειτουργία του Κέντρου Έρευνας και Ανάπτυξης Προηγμένων Υλικών στη Θεσσαλονίκη (εντός του Balkan Center, όπου εδρεύει το Κέντρο Διεπιστημονικής Έρευνας και Καινοτομίας του ΑΠΘ) εγκαινιάστηκε επισήμως στις 20 Φεβρουαρίου, ως το επιστέγασμα της συνεργασίας των δύο πανεπιστημίων από το 2013, μέσα από κοινά ερευνητικά προγράμματα και μέσω ανταλλαγών φοιτητών και θερινών σχολείων.

Όπως επισήμανε κατά την ομιλία του στην τελετή ο εκτελεστικός διευθυντής του TEES Global Initiatives Μαρκ Γουέιχολντ, στις σχολές του Πανεπιστημίου του Τέξας φοιτούν 120.000 φοιτητές και απασχολούνται 28.000 άτομα ως προσωπικό. Ο ετήσιος προϋπολογισμός του ανέρχεται σε 3,3 δισ. δολάρια, ενώ οι ετήσιες δαπάνες για την έρευνα φθάνουν τα 208 εκατ. δολάρια. Ένας στους τέσσερις αποφοίτους του Πανεπιστημίου είναι μηχανικός.

Κατόπιν τον λόγο πήρε ο πρύτανης του ΑΠΘ, Περικλής Μήτκας, για να εξηγήσει με αριθμούς με ποιον τρόπο παρέχεται η εκπαίδευση και η Παιδεία στη χώρα μας.  «Με 120.000 φοιτητές και 3,3 δισ. δολάρια προϋπολογισμού, τα χρήματα που ξοδεύει το Πανεπιστήμιο του Τέξας για να τους εκπαιδεύσει είναι 25.000 ευρώ τον χρόνο, ενώ το αντίστοιχο νούμερο για το ΑΠΘ είναι 2.500 ευρώ. Συγκρινόμενοι με τα πανεπιστήμια της Αμερικής είμαστε στο 1/10 έως 1/20 της χρηματοδότησης» ανέφερε.

Αντίστοιχα αποθαρρυντική είναι και η αναλογία φοιτητών- προσωπικού, καθώς στο ΑΠΘ αντιστοιχούν 18 φοιτητές ανά άτομο προσωπικού, ενώ στο πανεπιστήμιο του Τέξας η αντίστοιχη αναλογία είναι τέσσερα προς ένα. «Δεν ξέρω αν οι απόφοιτοι μηχανικής της Πολυτεχνικής Σχολης του ΑΠΘ συγκρινόμενοι με τους αποφοίτους του πανεπιστημίου του Τέξας έχουν μία τάξη μεγέθους χαμηλότερη εκπαίδευση και επιδόσεις. Εγώ νομίζω ότι μπορούμε να τους χτυπήσουμε στα ίδια και θα φανεί αυτό μέσα και από τη συνεργασία» υπογράμμισε ο κ.Μήτκας.

Τη συνεργασία των δύο πανεπιστημίων έβαλε σε άλλες βάσεις ένα διετές ερευνητικό πρόγραμμα και η χρηματοδότηση, που διεκδίκησαν και εξασφάλισαν από κοινού συμμετέχοντας σε διεθνή διαγωνισμό που προκήρυξε η Υπηρεσία Επιστημονικής Έρευνας της Αεροπορίας των ΗΠΑ (Air Force Office of Scientific Research-ΑFOSR). Αντικείμενο του προγράμματος είναι η μελέτη της ανθεκτικότητας υλικών κραμάτων μνήμης σχήματος σε υψηλές θερμοκρασίες.

«Είναι ένα καλό σημείο να ξεκινήσουμε την επέκταση της συνεργασία μας, με τη χρηματοδότηση από την AFOSR» ανέφερε σχετικά ο αναπληρωτής καθηγητής της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ, Νικόλαος Μιχαηλίδης, ενώ ο καθηγητής στο Texas A&M Engineering Experiment Station, Δημήτρης Λαγούδας, διευκρίνισε πως τα δύο εργαστήρια εργάστηκαν από κοινού για την κατάθεση της πρότασης συμμετοχής στον διαγωνισμό που προκήρυξε η AFOSR.

Στα κέντρο που θα λειτουργεί στη Θεσσαλονίκη θα απασχοληθούν σε πρώτη φάση πέντε νέοι ερευνητές, αλλά και καθηγητές από Ελλάδα και τις ΗΠΑ. Αμέσως μετά τα εγκαίνια, με την υποστήριξη και συνεργασία της Αλεξάνδρειας Ζώνης Καινοτομίας (ΑΖΚ) Α.Ε., πραγματοποιήθηκε συνάντηση εργασίας των φορέων καινοτομίας της πόλης με την αντιπροσωπεία και τους εκπροσώπους των Πανεπιστήμιων των Η.Π.Α. TEXAS A&M και του ΑΠΘ.