Search
Close this search box.

Μετρό Θεσσαλονίκης: Παρουσιάστηκε η Μελέτη ανάπτυξης παρουσία του πρωθυπουργού

Μετρό Θεσσαλονίκης: Παρουσιάστηκε η Μελέτη ανάπτυξης παρουσία του πρωθυπουργού

Την κατασκευή δεύτερης υπόγειας γραμμής, ώστε να καλυφθούν οι δήμοι της δυτικής Θεσσαλονίκης και οι περιοχές Τούμπα και Χαριλάου, αλλά και επεκτάσεις της πρώτης γραμμής, προς τη Σταυρούπολη και προς το αεροδρόμιο «Μακεδονία», προκρίνει η Μελέτη Ανάπτυξης του Μετρό Θεσσαλονίκης (ΜΑΜΘ) που παρουσίασε ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις υποδομές, Νίκος Ταχιάος. Ο Υφυπουργός Υποδομών επανέλαβε για άλλη μία φορά ότι η βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης θα παραδοθεί προς χρήση τον Νοέμβριο του 2024.

Φωτογραφία το FB του Κ. Μητσοτάκη

Κ. Μητσοτάκης: Η δυτική Θεσσαλονίκη βγαίνει από μία απομόνωση δεκαετιών

Στην ημερίδα παρουσίασης της Μελέτης Ανάπτυξης του Μετρό Θεσσαλονίκης (ΜΑΜΘ) συμμετείχε και ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ο οποίος προανήγγειλε ότι «σε 6 μήνες θα παραδώσουμε το πιο σύγχρονο και το πιο όμορφο Μετρό».

«Η δυτική Θεσσαλονίκη, η βορειοδυτική Θεσσαλονίκη μάλλον για να είμαι πιο ακριβής, επιτέλους βγαίνει από μια απομόνωση δεκαετιών, όταν για πολλά χρόνια μπορεί να αισθανόσασταν παραμελημένοι, ενδεχομένως δήμοι ενός “κατώτερου Θεού” σε σχέση με τον Δήμο Θεσσαλονίκης ή την ανατολική Θεσσαλονίκη. Αυτή η κυβέρνηση αποδεικνύει το έμπρακτό της ενδιαφέρον για τη δυτική και τη βορειοδυτική Θεσσαλονίκη» τόνισε κατά την ομιλία του ο Πρωθυπουργός και πρόσθεσε: « Η προτεραιοποίηση του Μετρό στους δικούς σας δήμους δεν είναι απλά μια πολιτική απόφαση. Είναι η απόδειξη του γεγονότος ότι εδώ έχουμε τον πιο νεανικό πληθυσμό σε ολόκληρη την χώρα και, σε ένα γενικότερο περιβάλλον δημογραφικής συρρίκνωσης, πόλεις και δήμους οι οποίοι μεγαλώνουν και οι οποίοι πρέπει να καλυφθούν με σύγχρονα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Αυτός είναι ο κύριος λόγος που προτεραιοποιούμε τη βορειοδυτική Θεσσαλονίκη ως προς την επέκταση του Μετρό».

Φωτογραφία από FB του Υφυπουργού Υποδομών

«Το μεγάλο πρόβλημα με αυτό το έργο ήταν ότι πήρε πολιτικά χαρακτηριστικά. Το ίδιο επιχειρείται να γίνει και με άλλα σημαντικά έργα, όπως το Flyοver. Δεν θα το επιτρέψουμε. Όλα γίνονται για το καλό της πόλης και ό,τι παρουσιάζουμε σήμερα είναι η απαρχή μιας συναινετικής πορείας για να χτίσουμε μαζί το σχέδιο του 2040», δήλωσε ο Υφυπουργός Υποδομών. Όσον αφορά στις επεκτάσεις του Μετρό ο κ. Ταχιάος είπε ότι οι προτεραιοποιήσεις θα γίνουν με στόχο την Βορειοδυτική Θεσσαλονίκη, όπως προκύπτει από την μελέτη, καθώς εκεί παρουσιάζεται η μεγαλύτερη αναπτυξιακή δυναμική και τόνισε πως «ως κυβέρνηση θα κάνουμε το καθήκον μας. Θα προτεραιοποιήσουμε τα έργα εκείνα τα οποία είναι απαραίτητα. Θα δουλέψουμε με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να μπορέσουμε να τα χρηματοδοτήσουμε».

Τα βασικότερα σημεία της Μελέτης, σύμφωνα με τον Υφυπουργό Υποδομών είναι τα εξής:

-Το βασικό πρόβλημα που ανέδειξε η Μελέτη και πρέπει να επιλυθεί είναι η ευρεία χρήση του ΙΧ στις μετακινήσεις και το πολύ χαμηλό ποσοστό μετακινήσεων με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Από τις 1,6 εκατομμύρια μετακινήσεις, ημερησίως, μόνο το 15% γίνεται με αστικές συγκοινωνίες. Επιπλέον, το 35% χρησιμοποιεί το ΙΧ για να μεταβεί στην εργασία του και το μέσο ποσό που θα ήταν διατεθειμένος να δαπανήσει κάποιος για να εξοικονομήσει μία ώρα στις μετακινήσεις του υπολογίστηκε σε 9,15 ευρώ.

-Από τις 8.700 αφίξεις στην πόλη την ημέρα, από αυτές περίπου το 50% αφορά στο αεροδρόμιο Μακεδονία. Η πλειοψηφία αποχωρεί από το αεροδρόμιο με ΙΧ. Επομένως, η χρήση του μετρό αναμένεται να είναι μικρή. Οι Δήμοι της βορειοδυτικής Θεσσαλονίκης έχουν τη μεγαλύτερη αναπτυξιακή δυναμική. Για το λόγο αυτό προκρίνεται η κατά προτεραιότητα επέκταση του Μετρό προς τις Βορειοδυτικές συνοικίες της πόλης.

-Η Θεσσαλονίκη είναι μία μονοκεντρική πόλη. Με την ολοκλήρωση του πλέγματος των συγκοινωνιακών παρεμβάσεων εκτιμάται ότι θα αυξηθεί το ποσοστό των μετακινούμενων με Δημόσια Μέσα Μεταφοράς (μετρό και λεωφορεία) από 15% σε πλέον του 50%. Συνεπώς, θα ανακουφιστεί κυκλοφοριακά το κέντρο της πόλης.

-Το βέλτιστο συγκοινωνιακό μοντέλο που προκρίνει η μελέτη για το 2040 προβλέπει ότι περίπου 680.000 επιβάτες την ημέρα θα μετακινούνται με το Μετρό. Η μελέτη αποτελεί ένα εργαλείο το οποίο μας επιτρέπει να «διαλεχθούμε για την αναγκαιότητα» των έργων που χρειάζεται η πόλη, και να μπει ένα τέλος στην «πολιτικοποίηση των έργων». Επιπροσθέτως, τέτοιου είδους μελέτες αποτελούν αναγκαία προϋπόθεση για τη διασφάλιση ευρωπαϊκών πόρων για την χρηματοδότηση των έργων.

-Η Μελέτη κατ’ αρχάς προβλέπει την βασική γραμμή 1 του Μετρό. Αυτή παραδίδεται τον Νοέμβριο και ήδη γίνονται οι δοκιμές. Η επέκταση της Καλαμαριάς παραδίδεται το 2025. Η Κόκκινη γραμμή θα είναι συνολικού μήκους 29,87 χλμ. με 29 σταθμούς, η οποία περιλαμβάνει από βορρά προς νότο: την Επέκταση προς Σταυρούπολη/Νοσοκομεία.

-Το υπό ολοκλήρωση βασικό έργο, μήκους υποδομής 9,54 χλμ, το οποίο θα παραδοθεί το Νοέμβριο, εκτείνεται από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό [ΝΣΣ] έως το Αμαξοστάσιο Πυλαίας και περιλαμβάνει 13 σταθμούς. Η υπό κατασκευή επέκταση του βασικού έργου προς Καλαμαριά, μήκους υποδομής 4,32 χλμ, εκτείνεται από τον Σταθμό 25ης Μαρτίου μέχρι το Σταθμό Μίκρα και περιλαμβάνει 5 Σταθμούς. Οι επεκτάσεις προς Καλαμαριά και Αεροδρόμιο και οι αναμονές της μελλοντικής επέκτασης προς Θέρμη (1,45 χλμ) αναμένεται να εξυπηρετούν ημερησίως 425.000 επιβάτες (63% του συνόλου της επιβατικής κίνησης του Μετρό. Ο εξυπηρετούμενος ημερήσιος φόρτος από το βασικό έργο εκτιμήθηκε στην τάξη των 191.000 επιβατών (15.550 επιβάτες κατά τις ώρες αιχμής) με μέγιστη χωρητικότητα του δικτύου της υπό ολοκλήρωση γραμμής τους 18.000 επιβάτες, ενώ από την Επέκταση προς Καλαμαριά αναμένεται να εξυπηρετούνται καθημερινά περί τους 95.000 επιβάτες (7.750 επιβάτες κατά τις ώρες αιχμής).

-Από τη Μελέτη προέκυψε η ανάγκη για τη Γραμμή 2 του μετρό. Η Πράσινη γραμμή συνολικού μήκους 18,41 χλμ με 17 σταθμούς, η οποία περιλαμβάνει το τμήμα Άνω Εύοσμος – Αγία Κυριακή, το τμήμα προς Κορδελιό και τις αναμονές επέκτασης του Βασικού Έργου προς Άνω Εύοσμο και Κορδελιό) αναμένεται να εξυπηρετεί ημερησίως 253.000 επιβάτες (37% του συνόλου της επιβατικής κίνησης του Μετρό).

-Από την ολοκλήρωση του έργου ωφελείται το περιβάλλον. Η μελέτη δεν καταλήγει στη δημιουργία μόνο δύο γραμμών του Μετρό, αλλά τεκμηριώνει την ανάγκη για πρόσθετα έργα όπως ο Flyover.