Η πράσινη ανάπτυξη στο επίκεντρο για το 1ο Συνέδριο “Green Deal Greece 2021” του ΤΕΕ

Οι αστικές αναπλάσεις, τα νέα ΤΠΣ, η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία, τα μεγάλα έργα που προχωρούν μέσω ΣΔΙΤ και οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει η χώρα μας, βρέθηκαν στο επίκεντρο του 1ου Συνεδρίου “GREEN DEAL GREECE 2021”, που διοργάνωσε με μεγάλη επιτυχία το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας την Τρίτη 29 Ιουνίου 2021, στο “Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος”, υπό την αιγίδα της Α.Ε. της Προέδρου της Δημοκρατίας κ. Κατερίνας Σακελλαροπούλου.

Το Συνέδριο,  όπως τόνισε ο Πρόεδρος του ΤΕΕ κ. Γιώργος Στασινός κατά την εναρκτήρια ομιλία του “άνοιξε τη δημόσια συζήτηση για την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία ειδικά για τα θέματα που αφορούν την Ελλάδα, τις ευκαιρίες και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η χώρα μας, ώστε να  τροφοδοτηθούν οι δημόσιες πολιτικές αλλά και οι επιχειρηματικές στρατηγικές, με παραμέτρους και προτάσεις, που θα οδηγήσουν την Ελλάδα  ακόμη πιο γρήγορα στην επίτευξη των στόχων αειφόρου ανάπτυξης, διερευνώντας και αντιμετωπίζοντας παράλληλα τα προβλήματα που ανακύπτουν”.  

Συμμετείχαν περί τους 50 σημαντικούς εκπροσώπους  της Πολιτείας και της αγοράς, ως ομιλητές, οι οποίοι παρουσίασαν με ολοκληρωμένο τρόπο, τι είναι, τι σημαίνει, και πως θα υλοποιηθεί η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία στην Ελλάδα.

“Η Ευρωπαϊκή Συμφωνία θα αλλάξει τη νοοτροπία των Ευρωπαίων πολιτών”, δήλωσε ο υπουργός Επικρατείας κ. Γιώργος Γεραπετρίτης. “Είναι σημαντικό ότι η προστασία του περιβάλλοντος είναι στο επίκεντρο χωρίς να υποβαθμίζει την αναπτυξιακή πορεία της χώρας”, ξεκαθάρισε και πρόσθεσε ότι “ανάπτυξη και περιβάλλον μπορούν να βαδίσουν χέρι – χέρι σε ένα ισόρροπο μίγμα για την πράσινη επανάσταση για τα επόμενα δέκα χρόνια”.

Συνολικά, για τη χώρα μας, όπως είπε ο κ. Γεραπετρίτης, “περί τα 72 δισεκατομμύρια θα συγκεντρώσουμε στην επόμενη προγραμματική περίοδο εκ των οποίων, εκτιμούμε ότι 24 δισεκατομμύρια θα διατεθούν έμμεσα ή άμεσα για πράσινες δημόσιες πράσινες επενδύσεις, ευελπιστώντας ποσό που θα διπλασιαστεί με τη μόχλευση ιδιωτικών κεφαλαίων”.

Ο κ. Γεραπετρίτης ανέλυσε διεξοδικά την περιβαλλοντική και κλιματική πολιτική της χώρας, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην προστασία του περιβάλλοντος, την αντιμετώπιση και την προσαρμογή στο φαινόμενο της κλιματικής αλλαγής, αλλά και τη δημιουργία έργων και προϋποθέσεων για στιβαρή βιώσιμη ανάπτυξη. Επεσήμανε τις περιβαλλοντικές δράσεις αλλά και τις δράσεις που αφορούν την ψηφιακή ανάπτυξη και κατάρτιση, οι οποίες εμμέσως βοηθούν για το περιβάλλον και την βιοποικιλότητα.

“Όλα καταλήγουν στον νέο κλιματικό νόμο, όπως ανέφερε ο κ. Γεραπετρίτης, καθώς ήδη 12 κράτη της ΕΕ έχουν υιοθετήσει έναν τέτοιο νόμο”. Όπως τόνισε, θα υπάρξει πολύ εκτενής διαβούλευση για έναν τέτοιο νόμο. Όπως ανέφερε, τόσο το ΤΕΕ, όσο και οι φορείς της πολιτείας θα κληθούν να συνεργαστούν στο μεγάλο σχέδιο του κλιματικού νόμου, επί τη βάση του οποίου θα δημιουργούνται τα μεγάλα πράσινα προγράμματα.

Επίσης, όπως είπε, δρομολογούνται ευρείας κλίμακας αστικές αναπλάσεις και έργα βιώσιμης κινητικότητας και αναφέρθηκε στο έργο του Ελληνικού, σχετικά με το οποίο άκουσε με προσοχή την πρόταση του κ. Γ. Στασινού για μεγαλύτερη υπογειοποίηση της Ποσειδώνος, για ενίσχυση της ανάδειξης του παραλιακού μετώπου, όπως είπε. Μάλιστα, για τον κ. Γεραπετρίτη, το ίδιο το παραλιακό μέτωπο αποτελεί εμβληματική δράση για την ενοποίηση των 70 χιλιομέτρων του με τη δημιουργία 28χλμ δρόμου για πεζούς και ποδήλατο. 

Ο υπουργός Επικρατείας αναφέρθηκε επίσης στη νέα στρατηγική για την προστασία του περιβάλλοντος μέσω του Οργανισμού Φυσικού Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής. Καθώς επίσης και στο νέο πρόγραμμα επενδύσεων και χρηματοδότησης για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, το οποίο περιλαμβάνει εθνικό σχέδιο αναδασώσεων, αλλά και για πρώτη φορά τρία επιχειρησιακά προγράμματα στο επόμενο ΕΣΠΑ, που αφορούν στο περιβάλλον.

“Είναι πολύ σπουδαία η σημερινή πρωτοβουλία, καθώς και έρχεται σε μία σειρά από σημαντικές δράσεις του ΤΕΕ ως τεχνικός σύμβουλος της πολιτείας”, ανέφερε ο κ. Γεραπετρίτης ευχαριστώντας προσωπικά τον Πρόεδρο κ. Γιώργο Στασινό, ενώ ειδική αναφορά έκανε στη συμβολή του για την προσβασιμότητα των ΑμΕΑ στα δημόσια κτίρια.

“Με χαρακτηριστικά δημοκρατικού σχεδιασμού και αλλαγή του αναπτυξιακού – παραγωγικού προτύπου μπορεί να προχωρήσει η  πράσινη μετάβαση της Ελλάδας”, ανέφερε ο Βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ, υπεύθυνος Τομεάρχης Περιβάλλοντος & Ενέργειας και μέλος του ΤΕΕ/ΤΚΜ, κ. Σωκράτης Φάμελλος.

Ο κ. Φάμελλος υπογράμμισε τον μεγάλο ενδιαφέρον των μηχανικών και του τεχνικού κόσμου αλλά και ολόκληρης της  κοινωνίας για το πολύπλευρο και πολύπλοκο ζήτημα που συζητήθηκε στο  συνέδριο, “την Πράσινη Συμφωνία  και το αποτύπωμα της στην ελληνική κοινωνία”. Όπως είπε, με αφορμή τη διοργάνωση, είναι μία καλή ευκαιρία να ανοίξει ο διάλογος και για το Ταμείο Ανάκαμψης και για την ανθεκτικότητα και για το συνολικό σχέδιο.  Εξήγησε ότι αυτός είναι και λόγος που πρέπει να γίνει ανοιχτή συζήτηση. Υποστήριξε,  ότι το σχέδιο πρέπει να συζητηθεί ανοιχτά για να γίνουν και οι οικονομικοί παραγωγοί κοινωνοί αυτή της μετάβασης, “δεν μπορεί αυτή η μετάβαση να γίνει για λίγες εταιρείες, ούτε από λίγες εταιρείες για όλους του υπόλοιπους”, ανέφερε και τόνισε ότι η συζήτηση για την πράσινη μετάβαση, απαιτεί η Ελλάδα να έχει παραγωγική βάση. 

Η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ όπως είπε είναι η αλλαγή του αναπτυξιακού και παραγωγικού προτύπου, και ως προς τη χρήση των φυσικών πόρων, και ως προς το κράτος δικαίου, και ως προς τη διάχυση του οφέλους σε όλη την κοινωνία. Στο νέο αυτό παραγωγικό μοντέλο “θα έχουν πρόσβαση όλοι οι επιχειρηματίες, όλοι οι οικονομικοί παραγωγοί και όλοι οι φορείς της εργασίας”.  Υπό το πρίσμα αυτό, υπογράμμισε ως αναγκαιότητα να έχουν όλες οι παραγωγικές δυνάμεις τα εργαλεία και τις χρηματοδοτήσεις της μετάβασης στο νέο πράσινο και ψηφιακό περιβάλλον. Σ΄ αυτό το σημείο, ο κ. Φάμελλος έκανε ειδική αναφορά στους μηχανικούς, λέγοντας ότι το μόνο που ακούν οι μηχανικοί “είναι απώλεια δικαιωμάτων και ελαστικές και χαμηλά αμοιβόμενες θέσεις εργασίας με το τελευταίο εργασιακό νομοσχέδιο” 

Τόνισε επίσης, ότι ένα σχέδιο Δίκαιης Πράσινης Μετάβασης απαιτεί  ολοκλήρωση του χωροταξικού σχεδίου για τις ΑΠΕ και το δίκτυο Natura, αλλά και εισαγωγή του κλιματικού και περιβαλλοντικού αποτυπώματος σε όλα τα χρηματοδοτικά και αναπτυξιακά εργαλεία. Ακόμη, εισαγωγή του κριτηρίου της ανθεκτικότητας για όλες τις χρηματοδοτήσεις εθνικές και ευρωπαϊκές, αλλά και ενεργοποίηση των πολιτικών προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή που έχουν νομοθετηθεί από το 2016 ώστε να υπάρξει ανθεκτική κοινωνία, υποδομές και οικονομικές δραστηριότητες

Από τα μέσα Ιουλίου προκηρύσσονται οι πρώτες  μελέτες των νέων ΤΠΣ

Μέχρι τα μέσα του Ιουλίου θα προκηρυχθούν οι πρώτες 18 μελέτες, μέσω του ΤΕΕ και εντός του έτους το σύνολο των μελετών των νέων Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων (ΤΠΣ) για το 75% της επικράτειας θα έχουν προκηρυχθεί, ανακοίνωσε ο υφυπουργός ΠΕΝ κ. Νίκος Ταγαράς.  «Όλα τα μεγάλα έργα εξαρτώνται από τους πολεοδομικούς και χωροταξικούς σχεδιασμούς που εξελίσσουμε στο ΥΠΕΝ», τόνισε ο κ. Ταγαράς, παρουσιάζοντας τον προγραμματισμό των πολεοδομικών και χωροταξικών έργων που εντάσσονται για χρηματοδότηση στο Ταμείο Ανάκαμψης, ενώ ο Γενικός Γραμματέας Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος κ. Ευθύμης Μπακογιάννης αναφέρθηκε στα μεγάλα έργα  αστικών αναπλάσεων επισημαίνοντας ότι: «το στοίχημα είναι πάρα πολύ μεγάλο» και τονίζοντας την ανάγκη «να φύγουμε από την παλιά μηχανοκίνητη λογική και να πάμε σε μία πιο ανθρωποκεντρική».

Στη θεματική ενότητα του Συνεδρίου του ΤΕΕ με θέμα «Πράσινα Κτίρια και Αστικές Αναπλάσεις» μίλησαν εκπρόσωποι της αγοράς των μελετών και κατασκευών. Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στην επένδυση του Ελληνικού, για την οποία εκπρόσωπος του αναδόχου Ομίλου τόνισε ότι το έργο του Ελληνικού θα είναι στην πρωτοπορία των καινοτόμων πράσινων και έξυπνων εφαρμογών, τόνισε ότι έχουν γίνει μελέτες και θα εφαρμοστούν τεχνικές μείωσης του αποτυπώματος των κατασκευαστικών εργασιών, όπως για παράδειγμα θα γίνει ανακύκλωση των υλικών από τις εκσκαφές, οι οποίες υπολογίζεται ότι θα παράξουν περί το 1,5 εκατ. κυβικά μπαζών. Υπογραμμίστηκε επίσης  ότι στις προτεραιότητες του Ομίλου είναι στο έργο του Ελληνικού η αξιοποίηση του ελληνικού τεχνικού δυναμικού, που βρίσκεται εντός και εκτός Ελλάδας.

«Αυτή η επανάσταση πρέπει να βαφτεί πράσινη», δήλωσε χαρακτηριστικά στην τοποθέτησή του ο Πρόεδρος της ΚΕΔΕ, κ. Δημήτρης Παπαστεργίου, ενώ στάθηκε στις υψηλές δυνατότητες των ευρωπαϊκών χρηματοδοτήσεων. Όπως είπε, καλούμαστε να αλλάξουμε νοοτροπία όσον αφορά τις πράσινες δημόσιες συμβάσεις.

«Οι επαναλαμβανόμενες κρίσης δημιούργησαν μία μεγάλη ευκαιρία», δήλωσε ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Dimand, κ. Δημήτρης Ανδριόπουλος. Όπως είπε, «Αν δεν συνεργαστούμε, δεν πρόκειται να γίνουν μεγάλα βήματα», τόνισε. Όπως έκανε γνωστό, το 45% των κτιρίων με πράσινο πιστοποιητικό έχουν παραχθεί από την Dimand και πρόσθεσε ότι εκεί που δίνεται ιδιαίτερα σημασία είναι η παραγωγή των υλικών και για το εάν έχει γίνει με αειφόρο τρόπο. Τέλος, όπως εκτίμησε, «στο Ελληνικό θα δημιουργηθεί η μεγαλύτερη κοιτίδα πράσινων κτιρίων της Ευρώπης». Ενώ, έδωσε έμφαση στις αστικές αναπλάσεις, καθώς αυτές είναι που μπορούν να αλλάξουν την εικόνα της πόλης.

 Απ΄ την πλευρά του ο κ. Φώτης Γιόφτσιος, Διευθύνων Σύμβουλος και Αντιπρόεδρος ΔΣ, της Ten Brinke Hellas επεσήμανε την διεθνή παρουσία της εταιρείας αλλά και το σημαντικό αποτύπωμά της στη χώρα, με σύγχρονες κατασκευές μηδενικού ή περιορισμένου ενεργειακού αποτυπώματος. Αναφέρθηκε στα έργα που έχει δημιουργήσει η εταιρεία με κύρια χαρακτηριστικά τους την ασφάλεια, τη λειτουργικότητα, την ευελιξία, με έμφαση στις αρχές του βιοκλιματικού σχεδιασμού. Η εταιρεία έχει δεκάδες χρόνια εμπειρία στον τομέα των πράσινων κτιρίων ανέφερε και επεσήμανε ότι «η στροφή στα βιοκλιματικά κτίρια, είναι μονόδρομος».

Εκ΄ μέρους της LAMDA DEVELOPMENT, ο Chief Planning, Design & Construction Officer, Hellinikon Project., κ.  Δημήτρης Ζωντανός απηύθυνε έκκληση προς το ΤΕΕ να συμβάλλει στις συμπράξεις με εταιρείες για την αναζήτηση νέας εγχώριας τεχνογνωσίας. Επιπλέον, πρόσθεσε ότι πρέπει να υπάρχει πρόβλεψη και ευελιξία ακόμα και σε επίπεδο νομοθεσίας προκειμένου να ακολουθεί τις εξελίξεις. «Καλό είναι όλη η προσπάθεια που κάνουμε μαζί με την πολιτεία και την τοπική κοινωνία, να είναι ένα παράδειγμα για τους άλλους», δήλωσε ο κ. Ζωντανός. 

Στο ζήτημα των διαδικασιών και των εργαλείων δικαίου για την Πράσινη Μετάβαση αναφέρθηκε ο δικηγόρος κ. Κωνσταντίνος Καρατσώλης DTK Law Firm, και τόνισε ότι «την επόμενη ημέρα πρέπει να δούμε τους βασικούς νομικούς άξονες για τη δημιουργία των Πράσινων Πόλεων».

Δρομολογείται το μεγαλύτερο πρόγραμμα έργων συνολικού ύψους 13 δις ευρώ

Δρομολογείται το μεγαλύτερο πρόγραμμα έργων συνολικού ύψους 13 δις ευρώ ανακοίνωσε ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών κ. Γιώργος Καραγιάννης.  Ο κ. Καραγιάννης κατέγραψε σειρά έργων που συμβασιοποιούνται, με χαρακτηριστική αναφορά στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, σημειώνοντας ότι εντάσσεται στο Ταμείο Ανάκαμψης για χρηματοδότηση, προσθέτοντας ότι προσεχώς θα υπογραφεί η σύμβαση για το οδικό έργο της Λεωφόρου Κύμης, μέσω ΠΑΘΕ. Τονίζοντας παράλληλα ότι η κυβέρνηση και το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ανέλαβαν σειρά πρωτοβουλιών και θεσμικών παρεμβάσεων,  ούτως ώστε να δημιουργούνται συνθήκες σημαντικής μείωσης των χρόνων συμβασιοποίησης, δημιουργώντας  παράλληλα  τις προϋποθέσεις για να αντλούνται με μεγαλύτερη ευκολία οι πόροι από τα διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία.

Στον θεματικό κύκλο του συνεδρίου με  θέμα «Πράσινες Υποδομές» μίλησαν εκπρόσωποι τεχνικών εταιριών και της κατασκευαστικής αγοράς επισημαίνοντας μεταξύ άλλων, ότι στην παρούσα συγκυρία υπάρχει συσσωρευμένο δυναμικό χρηματοδοτικών εργαλείων, και ότι ο κατασκευαστικός κλάδος καλείται να αναλάβει πρωταγωνιστικό ρόλο. Παράλληλα επισημάνθηκε ότι τα τελευταία χρόνια συρρικνώθηκε ο κλάδος καθώς μεταξύ 2007 -2013 υπήρχαν 113 χιλιάδες επιχειρήσεις και σήμερα ανέρχονται στις 74 χιλιάδες. Τέθηκε επίσης θέμα ότι λόγω της πανδημίας σημειώνεται αύξηση βασικών οικοδομικών υλικών, που επηρεάζει δυσμενώς συμβασιοποιημένα έργα και επιβαρύνει τις εργοληπτικές επιχειρήσεις, ζητώντας να υπάρξει αντιμετώπιση του.

 Ο Γενικός  Γραμματέας Υποδομών αναφέρθηκε και στην υπογραφή της σύμβασης του βόρειου τμήματος του E65, τη ραχοκοκκαλιά της συγκοινωνιακής υποδομής της Ελλάδας όπως είπε, ο οποίος πήρε το πράσινο φως μετά από μετά από μεθοδική δουλειά επί 18 μήνες, χωρίς μεγάλα λόγια και με αλλεπάλληλες επαφές με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ενώ υπογράμμισε ότι εξασφαλίστηκε χρηματοδότηση από το ταμείο Ανάκαμψης.

Ο Γενικός Διευθυντής, Intrakat, κ. Χαράλαμπος Καλλής ανέφερε στην παρέμβασή  του ότι στην παρούσα συγκυρία υπάρχει συσσωρευμένο δυναμικό χρηματοδοτικών εργαλείων και ώριμων έργων, τα οποία είναι έτοιμα να τελεσφορήσουν. Ανέφερε ακόμη, ότι βάσει της επιτάχυνσης που παρατηρείται σε τρία χρόνια θα είναι ακόμη πιο έντονο το κατασκευαστικό αντικείμενο. Ο ίδιος ανέφερε χαρακτηριστικά και σε σχέση με την ώθηση που δίνεται σε έργα ΣΔΙΤ,   ότι «ερχόμαστε να επενδύσουμε σε ΣΔΙΤ» και πως η Intrakat υπήρξε πρωτοπόρος σ΄αυτόν τον τομέα, καθώς ήταν η εταιρεία που υλοποίησε τα τρία πρώτα ΣΔΙΤ έργα που έγιναν στη Ελλάδα.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος Ακτωρ κ. Γιώργος Κοτούλας υπογράμμισε ότι τα νέα δεδομένα και οι επενδυτικές προοπτικές που δημιουργούνται για τον κατασκευαστικό κλάδο  από τη σειρά των χρηματοδοτικών εργαλείων που θα εισρεύσουν στη χώρα, δημιουργούν ευχάριστα προβλήματα για τον κλάδο των κατασκευών να λαμβάνει πρωταγωνιστικό ρόλο, τονίζοντας ωστόσο ότι πρέπει να κινηθούν γρήγορα οι διαδικασίες «για να μη χάσουμε το τρένο που μπορούμε να ανεβούμε». Εξήγησε επίσης ότι υπάρχουν οι συνθήκες και οι προϋποθέσεις να πάει μπροστά ο κατασκευαστικός κλάδος μετά από πολλά χρόνια και τόνισε ότι «είμαστε  να δώσουμε όλες μας τις δυνάμεις», λέγοντας πως ο κατασκευαστικός κλάδος στην Ελλάδα διαθέτει τόσο την τεχνογνωσία με έμπειρο και υψηλού επιπέδου προσωπικό αλλά και τον εξοπλισμό για να ανταποκριθεί σε έργα υψηλών απαιτήσεων.

Ο Γενικός Διευθυντής ΤΕΚΑΛ κ. Αντώνιος Πανάς τόνισε στην παρέμβασή του ότι κινητοποιείται ένα μεγάλο μέγεθος πόρων, το οποίο όπως είπε είναι το σχέδιο Μάρσαλ της εποχής καθώς με τη μόχλευση μόνο των χρημάτων του Ταμείου Ανάκαμψης, οι πόροι θα ανέλθουν στα 57,5 δις. Ο κ. Πανάς εστίασε στη συρρίκνωση των επιχειρήσεων του κατασκευαστικού κλάδου, αναφέροντας ότι μεταξύ 2007 -2013 υπήρχαν 113 χιλιάδες επιχειρήσεις και σήμερα ανέρχονται στις 74 χιλιάδες. «Είμαστε λιγότεροι για να υπηρετήσουμε πολλά έργα», είπε χαρακτηριστικά. Εξήγησε επίσης ότι 98% των τεχνικών εταιρειών είναι μικρές επιχειρήσεις, λέγοντας ότι η ραχοκοκαλιά του τεχνικού κλάδου υπηρετείται από μικρά σχήματα και το στοίχημα που τίθεται, είναι πως θα περάσει στις επιχειρήσεις αυτές οι πόροι των χρηματοδοτικών εργαλείων που εκκινούν. Ολοκλήρωσε, λέγοντας ότι οι προκλήσεις είναι μεγάλες και σοβαρές και πως οι ελληνικές κατασκευαστικές εταιρείες δηλώνουν το παρών στην επόμενη ημέρα

Για το φιλόδοξο πλάνα που τέθηκε σε εφαρμογή από το 2020 μίλησε ο Πρόεδρος ΔΣ ΔΕΔΑ  κ. Βασίλης Κοτρώνης οποίο δρομολογεί την ανάπτυξη δικτύων φυσικού αερίου σε 39πόλειςτων περιφερειών Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης, Κεντρικής Μακεδονίας, Στερεάς Ελλάδας, Δυτικής Μακεδονίας, Δυτικής Ελλάδας, Ηπείρου και Πελοποννήσου και στοχεύει στην κατασκευή 1.880 χιλιομέτρων δικτύου και σε περισσότερες από 50.000 συνδέσεις. Τόνισε, ότι οι αναπτυξιακές προοπτικές που δημιουργούνται στη χώρα, δημιουργούν κλίμα ανάσχεσης του φαινομένου του brain drain και σημείωσε, ότι υπό τις παρούσες συνθήκες οι μηχανικοί που έφυγαν στο εξωτερικό τα προηγούμενα χρόνια, μπορούν να επιστρέψουν.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος  ΑΝΑΚΕΜ κ. Ηλίας Δημητριάδης, υπογράμμισε στην παρέμβασή του, ότι η ορθή διαχείριση των Αποβλήτων Εκσκαφών, Κατασκευών & Κατεδαφίσεων συντάσσεται με τις ευρωπαϊκές επιταγές και παράλληλα  αυξάνει την αποδοτικότητα στην κατασκευή των τεχνικών έργων.  Υπογράμμισε ότι τα τελευταία χρόνια ο συγκεκριμένος τομέας των Συλλογικών Συστημάτων Εναλλακτικής Διαχείρισης των ΑΕΕΚ, έχει συμβάλλει στους στόχους που θέτει η Πράσινη Συμφωνία, καθώς παράγονται δευτερογενή υλικά για να χρησιμοποιηθούν στα έργα, μειώνοντας το περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Εξήγησε ακόμη, ότι θα πρέπει να συνδυαστεί η ανάγκη που υπάρχει για τη διαχείριση των αποβλήτων με την κατασκευή των δημόσιων έργων και ζήτησε να θεσπιστεί ελάχιστο ποσοστό δευτερογενών υλικών στα δημόσια έργα. Μάλιστα ανέφερε ότι στη χώρα οι ιστορικές αποθέσεις μπαζών , ανέρχονται σε 50 εκ τόνους, ικανοί να καλύψουν 1200 γήπεδα ποδοσφαίρου.

Στις  προοπτικές και το νέο τοπίο που ανοίγεται για τους  μηχανικούς μετά «από μία τρομακτική μείωση που είχαμε βιώσει στον κατασκευαστικό κλάδο», αναφέρθηκε ο Αντιπρόεδρος ΔΕ, του ΤΕΕ κ. Νίκος Ανδρεδάκης, Εξήγησε ότι ενώ τα προηγούμενα χρόνια ο κλάδος υπέστη πλήγμα, καθώς μειώθηκαν οι επιχειρήσεις και συρρικνώθηκαν τα μεγέθη, σήμερα όπως είπε, οδεύουμε σε μία αναστροφή της κατάστασης. Η ανάπτυξη στον κλάδο των κατασκευών που αποκτά δυναμική μέσα από τους πόρους που θα εισρεύσουν στη χώρα, δημιουργούν ευκαιρίες όπως είπε για αρκετούς συναδέλφους μηχανικούς, αφενός να εξασκήσουν αυτό ακριβώς που έχουν σπουδάσει και αφετέρου, «πιθανώς να υπάρχει προοπτική επιστροφής» για μηχανικούς που έχουν φύγει στο εξωτερικό. Ο κ. Ανδρεαδάκης υπογράμμισε ακόμη ότι το επίπεδο των ελλήνων μηχανικών είναι πολύ υψηλό,  αλλά κι από πλευράς δομής εταιρικής, η χώρα μπορεί να στηρίξει μεγάλα και σύνθετα έργα.

Η Ελλάδα έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση μέχρι το 2027 για να υλοποιήσει τα έργα και τους στόχους του ΕΣΕΚ

Η Ελλάδα έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση, ύψους 15 δις ευρώ, η οποία με την μόχλευση πόρων και ιδιωτική συμμετοχή θα ανέλθει σε 22 δις ευρώ για να προχωρήσει απρόσκοπτα μέχρι το 2027 στην υλοποίηση των στόχων και των έργων του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα ανακοίνωσε ο υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων κ. Γιάννης Τσακίρης. 

H Ευρώπη θα πρέπει να έχει μηδενικές καθαρές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου έως το 2050, με βάση την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία, ενώ έως το 2030 θα πρέπει οι ΑΠΕ να καταλαμβάνουν μερίδιο 32% του συνολικού ενεργειακού μείγματος των ευρωπαϊκών κρατών-μελών. Για να επιτευχθούν οι στόχοι του 2030, απαιτούνται επιπρόσθετα κεφάλαια 260 δισ. ευρώ ετησίως, σύμφωνα με εκτιμήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, επισήμανε ο κ. Τσακίρης στο συνέδριο.

Αναφερόμενος στην χώρα μας ο κ. Τσακίρης εστίασε στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα το οποίο επικεντρώνεται ακριβώς στην επίτευξη των παραπάνω στόχων σε εθνικό πλέον επίπεδο. Το σημαντικό είναι ότι για αυτό το σχέδιο η χρηματοδότηση είναι εξασφαλισμένη έως το 2027 με τους πόρους να κατανέμονται ανάμεσα: στο ΕΣΠΑ περιβάλλον 4 δις ευρώ, ΕΣΠΑ ενέργεια 3 δις ευρώ, Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης 1.6 δις ευρώ και Πράσινη μετάβαση από Ταμείο Ανάκαμψης 6 δις ευρώ. Όπως είπε ο κ. Τσακίρης το σύνολο είναι 15 δις. ευρώ, ενώ με τη μόχλευση εκτίμησε ότι θα φτάσουμε στα 22 δισ. ευρώ.

Για το Ταμείο Ανάκαμψης ο κ. Τσακίρης επισήμανε ότι οι βασικοί επιμέρους στόχοι του πυλώνα της Πράσινης Μετάβασης του Ελλάδα 2.0. είναι: η ενίσχυση των ΑΠΕ, η εύρεση νέων μεθόδων αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας,  η ενεργειακή ασφάλεια της χώρας, η ευρεία προώθηση των ηλεκτροκίνητων μεταφορών και η αντιμετώπιση της ενεργειακής φτώχειας, η οποία ορίζεται ως η κατάσταση κατά την οποία ένα νοικοκυριό δεν δύναται να θερμάνει επαρκώς την οικία του σε λογικό κόστος βάσει του εισοδήματός του.

Στο ΕΣΠΑ, είπε ο κ. Τσακίρης, έχουμε πράσινη επιχειρηματικότητα, ενεργειακές αναβαθμίσεις επιχειρήσεων, ενεργειακές αναβαθμίσεις κτηρίων, ιδιωτικών και δημοσίων, αλλά και πέρα από την πράσινη μετάβαση, έργα και δράσεις που αυξάνουν την ανθεκτικότητα της οικονομίας και της κοινωνίας στα φαινόμενα της κλιματικής αλλαγής όπως αντιπλημμυρικά έργα, έργα διαχείρισης υδάτων κλπ. Ειδικότερα, για τις επιχειρήσεις σημαντικό είναι η διασφάλιση της ανταγωνιστικότητας τους, ειδικά ως προς τη λεγόμενη διαρροή άνθρακα, δηλαδή τον ανταγωνισμό τους από γειτονικές χώρες που δεν δεσμεύονται από χαμηλές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, τη μετάβαση τους σε μοντέλα κυκλικής οικονομίας.

Ο γενικός γραμματέας Επενδύσεων και ΕΣΠΑ κ. Δημήτρης Σκάλκος μιλώντας στο Συνέδριο είπε ότι υπάρχει ενδιαφέρον στον τομέα των πράσινων επενδύσεων από υπαρκτούς και συγκεκριμένους επενδυτές και επιχειρήσεις και στόχος είναι η προσέγγιση ακόμη περισσότερων και μεγαλύτερης ζήτησης για έργα στον τομέα της πράσινης μετάβασης. Η ζήτηση που δημιουργούν οι επιχορηγήσεις και οι δανειοδοτήσεις ευελπιστούμε ότι θα αυξήσουν περαιτέρω το ενδιαφέρον για έργα βιωσιμότητας, πρόσθεσε ο κ. Σκάλκος. Επισήμανε μεταξύ άλλων ότι η χώρα μας βρίσκεται σε καλό επίπεδο αξιοποιήσης των κοινοτικών πόρων πάνω από το μέσο κοινοτικό και έκανε λόγο για δράσεις που θα φέρουν υψηλή προστιθέμενη αξία Αναφέρθηκε επίσης στις μεταρρυθμίσεις που θα πρέπει να συνοδεύουν τις επενδύσεις και αναφέρθηκε στα σημασία των έργων που συγχρηματοδοτούνται  

Στο ζήτημα των χρηματοδοτήσεων των έργων μετάβασης σε έργα βιώσιμης ανάπτυξης και πράσινης οικονομίας αναφέρθηκε ο κ. Χάρης Δούκας μέλος της ΔΕ του ΤΕΕ καθηγητής του ΕΜΠ.

Ο κ. Δούκας αναφέρθηκε σε μελέτες που ανεβάζουν  τις επενδύσεις για έργα κλιματικής ουδετερότητας σε ευρωπαϊκό επίπεδο που πρέπει να γίνουν έως το 2050 σε 300 δις.ευρώ, γεγονός που προϋποθέτει τον ενεργότερο ρόλο και οργάνωση του χρηματοπιστωτικού συστήματος. Το θέμα της χρηματοδότης δεν είναι απολύτως λυμένο είπε ο κ.Δούκας, επισημαίνοντας ότι πρέπει να αναδειχθούν σε κυρίαρχη τάση οι ενεργειακές χρηματοδοτήσεις προς την κατεύθυνση της κλιματικής ουδετερότητας.

Μιλώντας για τις επιχειρήσεις σε ευρωπαϊκό αλλά και ελληνικό επίπεδο είπε ότι υπάρχει ανάγκη καλύτερης αντίληψης και ενσωμάτωσης πρακτικών ESG προκειμένου και οι τράπεζες να είναι σε θέση να αξιολογήσουν καλύτερα χρηματοδοτήσεις προς αυτές. Όπως μάλιστα ανέφερε μόνον το 5% των χρηματοδοτήσεων σήμερα είναι συμβατές με χρηματοδοτήσεις που σχετίζονται με την ευρωπαϊκή ταξινομία τομέων και έργων κλιματικής ουδετερότητας. Πρέπει να βρεθεί μια ενιαία λύση σε ευρωπαϊκό επίπεδο στην ενσωμάτωση και γενικότερα στην εξοικείωση των επιχειρήσεων με τα κριτήρια ESG είπε ο κ. Δούκας.

Στο 60% το 5G στη χώρα μέχρι το τέλος του έτους

«Η Ελλάδα έχει καταφέρει μέσα σε δύο χρόνια να διαβεί το χάσμα που τη χωρίζει σε σχέση με άλλες χώρες ως προς τις ψηφιακές υπηρεσίες του κράτους», δήλωσε ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, κ. Κυριάκος Πιερρακάκης.

Σύμφωνα με τον κ. Πιερρακάκη: «Μέσα στην επόμενη τετραετία, μέσα από τη βίβλο του Ψηφιακού Μετασχηματισμού, τη στρατηγική που προβλέπει 440 μικρά και μεγάλα έργα που θα συντελεστούν σε όλη τη χώρα, με τη δημοπράτηση, την παράδοση και την ολοκήρωσή τους, θα μιλάμε για μία άλλη χώρα. Και αυτό θα γίνει με μεγάλη ταχύτητα».

Όπως τόνισε ο υπουργός: «Το Ταμείο Ανάκαμψης είναι ένα σχέδιο Μάρσαλ για την εποχή μας. Έχει κάθε δυνατότητα να μας επιτρέψει να αλλάξουμε όχι μόνο ποσοτικά, αλλά ποιοτικά. Είναι ένα στοίχημα που πρέπει να κερδηθεί».

Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, «η πανδημία επέτρεψε αυτό που ήταν εκκρεμότητα να γίνει αναγκαιότητα. Το κράτος και οι επιχειρήσεις έπρεπε να συνεχίσουν να λειτουργούν καλά. Έτσι απ΄ τις 501 υπηρεσίες στο gov.gr έχουμε φθάσει στις 1.180 υπηρεσίες και κάθε μέρα προσθέτουμε ένα ακόμα λιθαράκι σε αυτό το νέο οικοδόμημα του κράτους. Πρέπει να γίνουν πολλά ακόμα στις πόλεις και σε κάθε κρατική δομή, αλλά και σε κάθε δομή που εξυπηρετεί τους πολίτες», είπε.

«Σε ότι αφορά του δήμους, η μετάβαση είναι ευρύτερη, καθώς αφορά την 4η Βιομηχανική επανάσταση, που είναι το επόμενο βήμα. Στη σύγκλιση της φυσικής, της ψηφιακής και της βιολογικής σφαίρας», ανέφερε ο κ. Πιερρακάκης και επεσήμανε, ότι «μία σειρά από αναδυόμενες τεχνολογίες θα αλλάξουν το μοντέλο εξυπηρέτησης του πολίτη από το κράτος αλλά και ευρύτερα το οικονομικό μοντέλο του πλανήτη».

Ο ίδιος επεσήμανε τον ηγετικό ρόλο του ΤΕΕ, «για όλα όσα οραματιζόμαστε την προσεχή περίοδο σε σχέση με το Σχέδιο Ελλάδα 2.0».

«Την επόμενη δεκαετία οι τεχνολογίες θα μας επιτρέπουν νέες αλληλεπιδράσεις με στόχο την οικονομική ανάπτυξη που δεν επιβαρύνει το περιβάλλον», δήλωσε ο Πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων, κ. Κωνσταντίνος Μαρσέλος, κάνοντας λόγο για την ανάγκη να τεθεί ψηλά ο πήχης «για τη δημιουργία των πόλεων του μέλλοντος και τον ψηφιακό μετασχηματισμό», ο οποίος, όπως τόνισε, «δεν είναι μόνο η χρήση της τεχνολογίας, είναι τρόπος σκέψης δράσης και οργάνωσης», όπως ανέφερε χαρακτηριστικά. «Ο ψηφιακός μετασχηματισμός μπορεί να προκύψει ως αίτημα από τους πολίτες και αφορά ένα κολοσσιαίο έργο και γι΄ αυτό απαιτεί την ευρύτερη δυνατή συναίνεση», ανέφερε, ο κ. Μαρσέλος επισημαίνοντας τον κομβικό ρόλο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. «Δεν πρέπει απλά να μπορούμε, πρέπει και να το θέλουμε», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Εκπροσωπώντας την Ένωση Περιφερειών Ελλάδος, ο Περιφερειάρχης Στερεάς Ελλάδος, κ. Φάνης Σπανός, τόνισε ότι: «Με αφορμή το ξεπέρασμα της πανδημίας, μετατρέψαμε την κρίση σε ευκαιρία» και εξέφρασε ταυτόχρονα την «ελπίδα να ζήσουμε την ημέρα όπου οι άνθρωποι θα μετακινούνται από το σπίτι τους μόνο για την ψυχαγωγία τους ή για τις πολύ εξειδικευμένες εργασίες και σίγουρα προκειμένου να μην επισκέπτονται τις δημόσιες υπηρεσίες». Έδωσε επίσης έμφαση στην εξοικονόμηση του κόστους αλλά και στην ανάγκη προσαρμογής των εργαζομένων και των πολιτών με την ψηφιακή εποχή. Ενώ, ανέλυσε τις δράσεις και τις προτεραιότητες της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας σε σχέση με την ψηφιοποίηση των υπηρεσιών της. «Η δευτεροβάθμια διοίκηση δηλώνει το παρόν στην επόμενη ημέρα της χώρας», ανέφερε κλείνοντας ο κ. Σπανός.

Ο κ. Θάνος Φαλάγγας, Enterprise & Business Marketing & CRM Director του OTE Group, επεσήμανε ότι: «Μέσα στην πανδημία δεν υπάρχει αμφιβολία ότι έχουμε κάνει άλματα στον ψηφιακό μετασχηματισμό», προσθέτοντας ότι, «κανείς δεν πρέπει να μείνει πίσω σε αυτή την προσπάθεια». «Έξυπνη πόλη δεν είναι τίποτα άλλο που χρησιμοποιεί την τεχνολογία, τα δίκτυα και τα δεδομένα για τη βελτίωση της ζωής των πολιτών της», ανέφερε ο κ. Φαλάγγας ενώ έκανε γνωστό ότι ήδη η εταιρεία καλύπτει πληθυσμιακά το 98% της χώρας ενώ ήδη το 5G καλύπτει πληθυσμιακά τη χώρα σε ποσοστό 50%, ενώ στόχος είναι μέχρι το τέλος του 2021 το ποσοστό να φτάσει στο 60%.

Μία βιώσιμη πόλη είναι η ψηφιακή πόλη δήλωσε ο κ. Αριστόδημος Θωμόπουλος, ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ, Αντιπρόεδρος Δ.Σ. – Partner, δίνοντας επίσης έμφαση στο κομμάτι της απλοποίησης των διαδικασιών και της γραφειοκρατίας, σε συνδυασμό με τη θεσμοθέτηση ενός απλού και λειτουργικού μοντέλου, προκειμένου «να μην ψηφιοποιήσουμε την γραφειοκρατία», όπως ανέφερε χαρακτηριστικά. Ενώ, ανέλυσε την ανάγκη δημιουργίας ενός μοντέλου πρότυπων διαδικασιών για την ψηφιακή λειτουργία των ΟΤΑ.

“Κύμα” ανακαινίσεων και ενεργειακής αναβάθμισης στον κτιριακό τομέα ύψους 4 δισ. ευρώ

«Έχουμε προγραμματίσει ένα τεράστιο κύμα ανακαινίσεων και ενεργειακής αναβάθμισης στον κτιριακό τομέα,  συνολικών επενδύσεων της τάξης των 4 δισ. ευρώ, από τα οποία τα  2 δισ. ευρώ αφορούν σε κρατική συμμετοχή». Αυτό ανακοίνωσε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κώστας Σκρέκας, τονίζοντας τον καθοριστικό ρόλο του ΤΕΕ και των μηχανικών στην επιτυχία του νέου «Εξοικονομώ Αυτονομώ» και των προγραμμάτων ενεργειακής εξοικονόμησης στο πλαίσιο Ευρωπαϊκού Κύματος Ανακαινίσεων.

“Η Ελλάδα βρίσκεται  στην πρωτοπορία της ενεργειακής μετάβασης  αποφασίζοντας να προχωρήσει στην απολιγνιτοποίηση της ηλεκτροπαραγωγής ταχύτερα από πολλές άλλες χώρες,  με το ύψος των επενδύσεων που αφορούν την ενεργειακή μετάβαση και ΑΠΕ να ανέρχονται στα 44 δις, ανέφερε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Ο κ. Σκρέκας, ανέφερε, ότι η Ελλάδα ήταν από τους πρώτα κράτη μέλη που υποστήριξαν τον νέο ευρωπαϊκό στόχο για μείωση των εκπομπών CO2 κατά τουλάχιστον 55% .  Ο ίδιος υπογράμμισε, ότι η  χώρα προχώρησε σε μία τέτοια απόφαση χάρις στη σταθερή προσήλωση του Πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη, όσον αφορά στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής ο οποίος στη σύσκεψη του ΟΗΕ για το κλίμα το 2019 στη Νέα Υόρκη, αποφάσισε να προχωρήσει στην πιο γρήγορη απανθρακοποίηση της ηλεκτροπαραγωγής στην Ευρώπη.

Τόνισε ότι η Ελλάδα ότι προχωράει σε απολιγνιτοποίηση της ηλεκτροπαραγωγής ταχύτερα από κάθε ευρωπαϊκή χώρα, εφαρμόζοντας απόσυρση όλων των υφιστάμενων λιγνιτικών μονάδων έως το 2023 και αλλαγή καυσίμου στην Πτολεμαϊδα 5 έως το 2025. «Και μάλιστα έτοιμοι για να μπορεί να χρησιμοποιεί μείγμα φυσικού αερίου και υδρογόνου για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας», τόνισε. Ο κ. Σκρέκας υπογράμμισε, ότι η απόφαση που ελήφθη χάρις στη διορατικότητα του πρωθυπουργού, δικαιώθηκε πλήρως, και η αντανάκλασή της απόφασης καταγράφεται στο κόστος CO2 του χρηματιστηρίου ρύπων.  Τότε ο κάθε τόνος διοξειδίου του άνθρακα που εκπέμπονταν στην ατμόσφαιρα, κόστιζε περίπου 20 ευρώ. Σήμερα μόλις δυο χρόνια μετά, ο κάθε τόνος διοξειδίου του άνθρακα που εκπέμπεται στην ατμόσφαιρα κοστίζει σχεδόν 60 ευρώ. Έχει σχεδόν τριπλασιαστεί το κόστος εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα. Τότε ένα λιγνιτικό εργοστάσιο της ΔΕΗ το οποίο παρήγαγε μία μεγαβατόρα από λιγνίτη, εξέπεμπε και τώρα εκπέμπει, 1,2 ως 1,4 τόνους διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα. Άρα, τότε είχε ένα κόστος περίπου 30 ευρώ και σήμερα έχει ένα κόστος σχεδόν 90 ευρώ. Για κάθε ηλεκτρική μεγαβατώρα που παράγει η ΔΕΗ έχει ένα κόστος που αφορά μόνο το κόστος του διοξειδίου του άνθρακα, των ρύπων, σχεδόν 80 με 90 ευρώ. Βάλτε και το κόστος το πραγματικό που έχει, άρα 40 ευρώ, άρα έχει ένα κόστος μεγαβατώρας που ξεπερνάει τα 100 ευρώ», εξήγησε. Και πρόσθεσε, ότι οι τιμές χοντρικής προσδιορίζονται κατά μέσο όρο στα 60 με 70 ευρώ το μήνα. Άρα η ΔΕΗ μπαίνει για κάθε λιγνιτική μεγαβατώρα που παράγει σε σχέση με την χονδρεμπορική τιμή 20 έως 40 ευρώ ανά μεγαβατώρα, επαναλαμβάνω, μέσα. Ζημιώνεται κατά 20-40 ευρώ. Άρα τώρα καταλαβαίνει κάποιος τι σημαίνει ένας ηγέτης», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και  Ενέργειας υπογράμμισε ακόμη, ότι το γεγονός, ότι το  67% της ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας θα προέρχεται από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειες, δημιουργεί την αναγκαιότητα να αφενός να υπάρξει η αναβάθμιση των δικτύων, ηλεκτρικών δικτύων και υψηλής τάσης και μέσης τάσης, δηλαδή και μεταφοράς και διανομής» και αφετέρου, να υπάρξουν και συστήματα αποθήκευσης ενέργειας. Μάλιστα, ανέφερε, ότι θα αξιοποιηθούν τουλάχιστον 450.000.000 ευρώ για να πετύχουμε το στόχο του να εγκαταστήσουμε συστήματα αποθήκευσης της τάξης του 1,2 έως 1,6 γιγαβάτ, εγκατεστημένης ισχύος, αποθηκευτικής ισχύος μάλλον μέχρι το 2030». Τόνισε ακόμη ότι «θα αξιοποιηθούν 10 δις ευρώ για την αναβάθμιση των ηλεκτρικών δικτύων που αφορούν τις διασυνδέσεις των νησιών όπως επίσης και θα αξιοποιηθούν και ΄πόροι έως 1,2 δις από το Ταμείο των Πράσινων νησιών για να γίνουν τα νησιωτικά συμπλέγματα της χώρας κλιματικά ουδέτερα. Για το φλέγον ζήτημα της δίκαιης τόνισε, ότι «έχουμε σχεδιάσει το σχέδιο δίκαιας αναπτυξιακής μετάβασης της δυτικής Μακεδονίας, 5 δισεκατομμύρια ευρώ, 2 δισεκατομμύρια ευρώ από τα ευρωπαϊκά ταμεία, 3 δισεκατομμύρια ευρώ από τον ιδιωτικό τομέα και τη μόχλευση ώστε να δημιουργηθούν 8.000 θέσεις εργασίας μέχρι το 2030.  Πολύ περισσότερες και πολύ πιο βιώσιμες βέβαια από αυτές που αντικαθιστούν σήμερα, γιατί εκ των πραγμάτων η απολιγνιτοποίηση θα φέρει και θέσεις εργασίας που εξαρτώνται από το λιγνίτη να μην υπάρχουν πια».

Ο κ. Σκρέκας αναφέρθηκε επίσης στο ευνοϊκό πλαίσιο που έχει εγκαθιδρυθεί όσον αφορά την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης, και τα 400 εκ. ευρώ που θα διατεθούν από το ταμείο ανάκαμψης για τις δημόσιες- δημοτικές συγκοινωνίες προς αυτήν την κατεύθυνση. Είπε επίσης ότι σε συνεργασία με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα διατεθούν 80 εκατομμύρια για την εγκατάσταση 10.000 φορτιστών σε όλη την Ελλάδα, 40 εκατομμύρια για 2.000 ταξί, με 20.000 ευρώ επιδότηση ανά ταξί και 2.500 η αντικατάσταση, δηλαδή 22.500 ευρώ για να μπορέσουν να αντικαταστήσουν οι επαγγελματίες  παλιότερα ρυπογόνα ταξί με νέα ηλεκτρικά. Οσον αφορά την ενεργειακή αναβάθμιση του κτιριακού αποθέματος της χώρας, ανέφερε, ότι «Έχουμε προγραμματίσει ένα τεράστιο κύμα ανακαινίσεων και ενεργειακής αναβάθμισης της τάξης των 4 δισ. ευρώ συνολικής επένδυσης, 2 δισ. ευρώ η κρατική συμμετοχή και βέβαια σε αυτό αποφασίσαμε και έχουμε σύμβουλό μας άμεσο και ενδιάμεσο φορέα το Τεχνικό Επιμελητήριο, το πιο αρμόδιο ίσως για να σχεδιάσουμε και να υλοποιήσουμε το πιο πετυχημένο Εξοικονομώ το οποίο έχει ποτέ τρέξει στη χώρα».

Στο  έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον που εκδηλώθηκε  για άδειες ΑΠΕ στον τελευταίο κύκλο, με την υποβολή αιτήσεων  ισχύος 17, GW  αλλά και την ξεκάθαρη θέση του, ότι το ενδιαφέρον αυτό δεν μπορεί να μετουσιωθεί εξ΄ ολοκλήρου στα αντίστοιχα έργα , αναφέρθηκε ο πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας κ. Αθανάσιος Δαγούμας. Ο κ. Δραγούμας αναφερόμενος στο ζήτημα της ενεργειακής μετάβασης, ανέφερε, ότι η ΡΑΕ είναι πλήρως ταυτισμένη με τη λογική του μακροχρόνιου σχεδιασμού και τόνισε, ότι Ρυθμιστική Αρχή παρακολουθεί τις εξελίξεις για όλα τα ενεργειακά καύσιμα  και το υδρογόνο: «θεωρώ ότι έχουμε τρέξει  πολύ γρήγορα τις άδειες και των ΑΠΕ και της αποθήκευσης ενέργειες. Υπάρχει έντονο ενδιαφέρον για άλλα 17, 5 GW στον πρόσφατο κύκλο,  έχω δηλώσει όμως και επισήμως ότι όλες αυτές οι επενδύσεις δεν μπορούν να υλοποιηθούν». Υπογράμμισε ωστόσο ότι  το γεγονός αυτό, είναι καλό από πλευράς ανταγωνισμού γιατί οι τιμές έπεσαν  στο πρόσφατο διαγωνισμό. Απευθυνόμενος προς τους επενδυτές, ανέφερε, σε ζητήματα ρητρών  και διαφάνειας,  ο ρυθμιστής θα πράξει σύμφωνα με το ρόλο του αυτό που είναι να πράξει

Για τις αυξήσεις στην χονδρεμπορική αγορά, υπογράμμισε, ότι πρόκειται για ένα γεγονός που συμβαίνει σε παγκόσμιο επίπεδο και  αποτυπώνεται και στην ελληνική αγορά. Υπογράμμισε ότι  η  Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας παρακολουθεί στενά το φαινόμενο το οποίο το χαρακτήρισε πρόσκαιρο.

Για τις χρεώσεις του συστήματος τόνισε, ότι η ΡΑΕ αναμένει την εισήγηση του ΑΔΜΗΕ για τη μεθοδολογία χρεώσεων του συστήματος, πάνω στην οποία θα διαβουλευτεί, οπότε εκεί θα υπάρξει μία αναπροσαρμογή των χρεώσεων, έτσι ώστε να αποτυπώνει την πραγματική συνεισφορά όλων των οντοτήτων με τα πραγματικά τους μεγέθη.

Ο πρόεδρος του ΚΑΠΕ κ. Σπύρος Οικονόμου ανέφερε ότι η στροφή στις ΑΠΕ είναι ένας μονόδρομος και  εξήγησε ότι ο οι ΑΠΕ προσελκύουν μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον.  Υπογράμμισε, ότι παρόλο που ήταν μία δύσκολη χρονιά για  την αγορά ενέργειας, όχι όμως και για τις ΑΠΕ. Τόνισε, ότι  αυξήθηκε η παγκόσμια εγκατεστημένη ισχύ με 261 GW να προστίθενται στον παγκόσμιο ιστό.  Ανέφερε ότι η στρατηγική επιλογή της Ελλάδας για ταχεία απολιγνιτοποίηση, αφενός μεταβάλλει δραστικά το ενεργειακό μείγμα της χώρας, αφετέρου συνεπάγεται την αντιμετώπιση μίας σειράς προκλήσεων. «Υπάρχουν θεαματικές εξελίξεις και το δίλημμα ενός επενδυτή και τις αυξημένες απαιτήσεις  ενέργειας είναι σε ποια μορφή ενέργειας θα πάμε». Τα στοιχεία όπως είπε, καταδεικνύουν ότι  επιλογή των ΑΠΕ είναι μονόδρομος με δεδομένο, αναφέροντας, ότι τα 800 GWεγκατεστημένος ισχύος μονάδων λιγνίτη παράγουν ηλεκτρική ενέργεια σε τιμές υφηλότερες από τα έργα που εγκαθίστανται αυτή τη στιγμή.

Ο CEO Renewables& Energy Storageτης COPELOUZOS GROUPκ. Ιωάννης Καρύδας ανέπτυξε τα επενδυτικά σχέδια του ομίλου. Στην παρέμβασή του  υπογράμμισε την αναγκαιότητα  της διείσδυσης των ΑΠΕ, ενώ έδωσε έμφαση στις επενδύσεις που αφορούν τις μονάδες αποθήκευσης ενέργειας που θα βοηθήσουμε προς αυτήν την κατεύθυνση.  Ανέφερε, ότι ο όμιλος έχει λάβει άδειες για αποθήκευση 300 MV και  600 MV, λέγοντας, ότι  έχουμε ήδη ένα πλάνο για να παρέχουμε βέλτιστες υπηρεσίες στο σύστημα και να μπορούμε να συμμετάσχουμε στη νέα αγορά πιο αποτελεσματικά». 

Ο  Διευθύνων Σύμβουλος, του  Ομίλου «Σαμαράς & Συνεργάτες» κ. Δημήτρης Σαμαράς αναφέρθηκε στην πολυετή παρουσία της εταιρείας σε τομείς έργων που αφορά  υποδομές και των δίκτυα. Ο κ. Σαμαράς εστίασε την παρέμβασή του στις προκλήσεις που φέρνει για τη χώρα η εφαρμογή της Πράσινης Συμφωνίας αλλά και τις επενδυτικές προοπτικές και τις προκλήσεις που δρομολογούντα μέσα από την απολιγνιτοποίηση και την ενεργειακή μετάβαση της Ελλάδας. 

Η ΕΡΓΟΣΕ σχεδιάζει και υλοποιεί έργα συνολικού προϋπολογισμού άνω των 3,5 δισ. ευρώ

«Το επόμενο βήμα είναι να ενσωματώσουμε στο σύστημα μεταφορών υπηρεσίες όπως το car sharing (διαμοιρασμός αυτοκινήτων) ή το carpooling (συνεπιβατισμός). Με αυτές τις νέες υπηρεσίες περνάμε στην «οικονομία της πλατφόρμας» στον τομέα των Μεταφορών. Μια εξέλιξη που θα συμβάλει να περιοριστούν οι άσκοπες μετακινήσεις με ιδιωτικά οχήματα στις πόλεις που εντείνουν σήμερα το κυκλοφοριακό πρόβλημα». Αυτά ανακοίνωσε ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Γιάννης Κεφαλογιάννης.

Ο υφυπουργός Υποδομών ανέφερε ότι ο τομέας των μεταφορών ευθύνεται για το 25% της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και  συμβάλλει στην κλιματική αλλαγή σε παγκόσμιο επίπεδο. Επιπλέον, αποτελεί βασική αιτία της ηχορύπανσης, της κυκλοφοριακής συμφόρησης, αλλά και των τροχαίων ατυχημάτων και ανθρώπινων απωλειών.  Αναπτύσσοντας  παράλληλα τις πρωτοβουλίες που έχει λάβει και θα λάβει το υπουργείο με στόχο την δημιουργία πόλεων φιλικότερων προς το περιβάλλον και τους κατοίκους της, στο πλαίσιο και δεσμεύσεων σε επίπεδο ΕΕ. «Χρειαζόμαστε,  καθαρούς τρόπους μετακίνησης, περπάτημα, ποδηλασία, πράσινες δημόσιες συγκοινωνίες και οχήματα χαμηλών ή μηδενικών ρύπων. Η επίτευξη αυτών των στόχων απαιτεί μια συνεκτική πολιτική με μακροχρόνιο σχεδιασμό και σταθερό προσανατολισμό», ανέφερε ο κ.Κεφαλογιάννης, υπογραμμίζοντας ότι «κεντρικοί πυλώνες της είναι η Μικροκινητικότητα και τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, οι ευφυείς μεταφορές, η ηλεκτροκίνηση και η έξυπνη κινητικότητα που επηρεάζουν σημαντικά δύο άλλους κρίσιμους τομείς: την οδική ασφάλεια και την οικονομία»

Μιλώντας επιγραμματικά για τις πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έδωσε έμφαση στη δημιουργία πριν  λίγους μήνες ενός νέου νόμου για τη Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα, όπου περιλαμβάνονται απλοί και ενιαίοι κανόνες για την εκπόνηση, εφαρμογή και εποπτεία των σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) από τους φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Ζητήματα προσβασιμότητας, ηλεκτροκίνητων οχημάτων και υποδομών ηλεκτροκίνησης στους δήμους,  πεζόδρομους, ποδηλατόδρομους, κυκλοφοριακές παρεμβάσεις κοντά σε σχολεία και περιοχές με αυξημένη κίνηση, και έργα αναβάθμισης της οδικής ασφάλειας.

Οι Δήμοι και οι Περιφέρειες διαθέτουν πλέον ένα χρήσιμο εργαλείο για να διεκδικήσουν χρηματοδότηση και υλοποιήσουν πολλά έργα που θα ομορφύνουν τις πόλεις τους, θα βελτιώσουν την ποιότητα των μετακινήσεων και το επίπεδο της οδικής ασφάλειας, ανέφερε ο κ. Κεφαλογιάννης.

Μιλώντας για το δεύτερο κεφάλαιο του νόμου αναφέρθηκε στη Μικροκινητικότητα, τα Ηλεκτρικά πατίνια, τα ρόλερς και άλλα μέσα που κατέκλυσαν τις πόλεις σε όλο τον κόσμο, αιφνιδιάζοντας τις δημόσιες υπηρεσίες μεταφορών, τονίζοντας ότι η Ελλάδα είναι από τις πρώτες χώρες που απέκτησε θεσμικό πλαίσιο που ρυθμίζει κανόνες κυκλοφορίας αυτών των μέσων.

Ο κ. Κεφαλογιάννης έκανε αναφορά και στον διαγωνισμό για τα νέα λεωφορεία της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης που έχει προκηρύξει το υπουργείο επισημαίνοντας ότι και τα 800 οχήματα θα είναι αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, τα 300 ηλεκτροκίνητα

Επισήμανε ότι από το 2020 η κυβέρνηση εφαρμόζει ένα δυναμικό σχέδιο για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, με σημαντικά κίνητρα για την αγορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων από ιδιώτες και επαγγελματίες. Το μητρώο περιλαμβάνει σήμερα 3.399 αμιγώς ηλεκτροκίνητα οχήματα, το εντυπωσιακό είναι όμως ότι περισσότερα από τα μισά, και συγκεκριμένα τα 1.868 από αυτά, έχουν ταξινομηθεί από τον Σεπτέμβριο του 2020, δηλαδή τους τελευταίους 9 μήνες, είπε ο κ.Κεφαλογιάννης, δείχνοντας την ισχυρή δυναμική της, που οδηγεί σε εκτιμήσεις για διπλασιασμό του αριθμού των νέων ηλεκτροκίνητων οχημάτων σε σχέση με πέρυσι, δείχνοντας ότι τα κίνητρα έχουν αποτέλεσμα. «Εχουμε ήδη διαμορφώσει ένα θεσμικό πλαίσιο, που αποτελεί τη βάση για να κινηθούμε με αξιώσεις προς την επίτευξη των στόχων της Πράσινης Συμφωνίας στον τομέα των Μεταφορών. Η αρχή έχει γίνει και γι΄ αυτό μπορούμε να είμαστε αισιόδοξοι ότι το 2030 η Ελλάδα θα έχει να επιδείξει. Αρκεί να συνεχίσουμε την προσπάθεια με την ίδια προσήλωση στον στόχο, τόνισε ο υφυπουργός Μεταφορών», είπε ο κ. Κεφαλογιάννης.

Μιλώντας στο πάνελ ο γενικός γραμματέας Μεταφορών κ. Γιάννης Ξιφαράς τόνισε ότι πρέπει να αντιμετωπίσουμε τις μεταφορές ως ένα ενιαίο σύστημα που θα έχει ως επίκεντρο τον επιβάτη και τις ανάγκες του. Έδωσε έμφαση στη σοβαρή προσπάθεια που γίνεται στο υπουργείο Μεταφορών για να ενισχυθούν οι αστικές συγκοινωνίες από καλοκαίρι του 2019 και έχουν οδηγήσει σε αύξηση κατά 50% και άνω του αριθμούν λεωφορείων στην Αθήνα και σε διπλασιασμό στην Θεσσαλονίκη .

Αναφέρθηκε στον διαγωνισμό για την προμήθεια 1300 περίπου νέων σύγχρονων και ενεργειακά πράσινων λεωφορείων που θα γίνει σε δύο φάσεις, με τα 800 ολοκληρώνονται στην πρώτη φάση του διαγωνισμού, ενώ υπογράμμισε τα μεγάλα επενδυτικά έργα στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας, μέρος των οποίων θα ενταχθεί και στο Ταμείο Ανάκαμψης. Ο γενικός γραμματέας αναφέρθηκε και στην υλοποίηση σε άμεσο χρονικό διάστημα έξυπνων προγραμμάτων μεταφορών που θα διασφαλίσουν ομαλή ροή κυκλοφορίας στις πόλεις

Στην παρέμβαση ο κ. Γιώργος Γιαννής, καθηγητής της Σχολής Πολιτικών Μηχανικών, του ΕΜΠ, υπογράμμισε το ρόλο που διαδραματίζουν τα 150 και πλέον εργαστήρια του ΕΜΠ στο green deal. Έδωσε έμφαση στις δύσκολες αποφάσεις που απαιτούνται γενικότερα για την υλοποίηση πολιτικών στις πράσινες μορφές ενέργειας στις μεταφορές καθώς και σωστή αποτίμηση όλων παραμέτρων, επισημαίνοντας ότι το κόστος αδράνειας είναι μεγαλύτερο από κάθε άλλο κόστος. Ο καθηγητής επισήμανε ότι δεν αποτελεί πρόκληση μόνον η κατασκευή έργων αλλά και η διαχείριση τους και η βιωσιμότητα τους.

Μιλώντας για την ηλεκτροκίνηση είπε μεταξύ άλλων ότι πρέπει να δίνεται έμφαση σε πολλούς τομείς όπως η κοινωνική διάσταση, η οικονομική και  τεχνολογική, αλλά πάνω από όλα θα πρέπει να δίνεται έμφαση στην ασφάλεια

Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΕΡΓΟΣΕ κ. Χρήστος Βίνης αναφέρθηκε επιγραμματικά στα μεγάλα έργα του ΕΡΓΟΣΕ που θα συνδέσουν την Ελλάδα με τη ΝΑ Ευρώπη και τα κύρια λιμάνια της χώρας με το σιδηροδρομικό δίκτυο και τις διαγωνιστικές διαδικασίες. Η εταιρία σχεδιάζει και υλοποιεί έργα συνολικού προϋπολογισμού άνω των 3,5 δισ. ευρώ, τα οποία αφορούν στην αναβάθμιση της διασυνοριακής διασύνδεσης της Ελλάδας με τη νοτιοανατολική Ευρώπη και στη σύνδεση των κύριων λιμανιών με το σιδηροδρομικό δίκτυο, είπε ο κ. Βίνης, παρουσιάζοντας επιγραμματικά τα έργα. Αναφέρθηκε και στα ζητήματα ηλεκτροκίνησης του δικτύου επισημαίνοντας ότι σε ευρωπαϊκό επίπεδο έχει αρχίσει πιλοτικά να εξετάζεται και η κίνηση του σιδηροδρομικού δικτύου με υδρογόνο. (Γερμανία, Γαλλία).

Ο Αντιπρόεδρος Δ.Σ. & Διευθύνων Σύμβουλος,της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ κ. Νίκος Κουρέτας αναφέρθηκε στο  μεγαλύτερο δημόσιο έργο στην Ελλάδα, στην υπεγράφη της σύμβαση για το τμήμα της γραμμής 4 του Μετρό πριν μερικές ημέρες και τις λεπτομέρειες που έγιναν γνωστές στην παρουσίαση που έγινε. Όπως επανέλαβε το έργο θα ολοκληρωθεί το 2029, αφορά 15 σταθμούς, 12,9 χιλιόμετρα μήκος, 20 τρένα χωρίς οδηγό που θα εξυπηρετεί 250.000 επιβάτες την ημέρα. Έδωσε έμφαση επίσης στο έργου που είναι σε εξέλιξη και αφορά την σύνδεση του λιμανιού του Πειραιά με το αεροδρόμιο. 

Ο γενικός Διευθυντής Στρατηγικών Επενδύσεων του Golden Group, κ. Βασίλης Μαγκλάρας αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στη διεκδίκηση τριών προς ιδιωτικοποίηση περιφερειακών λιμανιών, Αλεξανδρούπολης, Βόλου και Καβάλας  μέσω σύμπραξης με ισχυρά πολυεθνικά σχήματα.  Με δεδομένη την ηγετική παρουσία στις σιδηροδρομικές μεταφορές και logistics στην Ελλάδα, η Goldair μπορεί να εξασφαλίσει την επιτυχία του εγχειρήματος, με απώτερο σκοπό τη συμβολή των συγκεκριμένων λιμανιών στην ανάπτυξη της εθνικής οικονομίας και των τοπικών οικονομιών, προσθεσε.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της  Lease Plan κ. Κωνσταντίνος Πετρούτσος εξέφρασε την αισιοδοξία του για το μέλλον της ηλεκτροκίνησης στη Ελλάδα, εκτιμώντας ότι θα πρέπει να ενισχυθούν τα κίνητρα στο εταιρικό τομέα, καθώς οδηγεί τις εξελίξεις και δημιουργεί τάσεις. Μιλώντας για την LeasePlan επισήμανε ότι μέχρι το  2030 τα 1,9 εκατ. αυτοκίνητα του στόλου της θα έχουν μηδενικές εκπομπών ρίπων, ενώ στους αμέσως επόμενους 12 μήνες όλα αυτοκίνητα της Lease Plan για τα στέλεχη της θα είναι ηλεκτρικά. Οραματιζόμαστε όμως και το στόχο των «μηδέν ατυχημάτων» ως το 2030, πρόσθεσε.

Τέλος, ο Senior Manager της PLANET κ. Δημήτρης Κατσώχης με την οπτική του συμβούλου μεταφορών αναφέρθηκε στην μεγάλη πρόοδο που έχει σημειωθεί στην χώρα μας τα τελευταία χρόνια στην υιοθέτηση κοινοτικών οδηγιών  στο πλαίσιο των μεταφορών, καθώς και στο γενικότερο επιχειρηματικό σχεδιασμό στον τομέα αυτό.

 

TOP