Search
Close this search box.

Γ.Τσακούμης: “Ορατή η ανάγκη μητροπολιτικής διακυβέρνησης της Θεσσαλονίκης!”

Στην ημερίδα της εφημερίδας «Μακεδονία» και του makthes.gr για την ανάπτυξη της δυτικής Θεσσαλονίκης που πραγματοποιήθηκε την περασμένη εβδομάδα στο Grand Hotel, συμμετείχε ο Πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ κ. Γιώργος Τσακούμης.

Όπως είπε, η Θεσσαλονίκη στερείται στρατηγικού σχεδιασμού και αναπτυξιακού οράματος. Γίνονται αρκετά έργα ( και μεγάλα έργα) που θα βελτιώσουν την εικόνα και θα βοηθήσουν τη λειτουργία της πόλης αλλά είναι αποσπασματικά κι όχι ενταγμένα σε ένα συνολικότερο πλαίσιο σχεδιασμού.

Παρατήρησε πως μεγάλο ζήτημα αποτελεί η διακυβέρνηση και οι αρμοδιότητες. «Η πόλη χρειάζεται μητροπολιτική διακυβέρνηση και συντονισμό. Σήμερα το κυρίως αστικό σώμα αποτελείται από 7 Δήμους οι οποίοι έχουν εκπονήσει 7 Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια, 7 Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, 7 ΕΣΕΚΚ και 7 Σχέδια Αστικής Προσβασιμότητας, 7 απ’ όλα. Τα προβλήματα όμως δεν γνωρίζουν τα όρια των επιμέρους δήμων. Εμείς στο ΤΕΕ/ΤΚΜ, εδώ εντοπίζουμε και την ουσία του προβλήματος. Λείπει ο συντονιστικός φορέας με αρμοδιότητες επί των βασικών θεμάτων. Απαιτείται λοιπόν μια γενναία μεταρρύθμιση η οποία θα λύσει αυτό το πρόβλημα της πολυφωνίας στο μέλλον, ενσωματώνοντας όμως και την ιδιαιτερότητες της κάθε περιοχής. Δεν μιλάμε για κατάργηση των υφιστάμενων δήμων αλλά για κάποιο όργανο που θα αναλάβει τις αρμοδιότητες αυτές που είναι υπεράνω ορίων των δήμων».

Ο κ. Τσακούμης τόνισε πως ειδικά για την δυτική Θεσσαλονίκη πρέπει να προχωρήσουμε σε Αστική Αναζωογόνηση των Δυτικών Συνοικιών, αντιμετώπιση των πολεοδομικών ζητημάτων της περιοχής, ενίσχυση της καινοτομίας και της επιχειρηματικότητας και την αξιοποίηση του ανεκμετάλλευτου δυναμικού της Δυτικής Θεσσαλονίκης το οποίο προσφέρει δυνατότητα για στοχευμένη ανάπτυξη μέσω στρατηγικών επενδύσεων.

Κλείνοντας ο κ. Τσακούμης συνόψισε ότι η πόλη είναι μια, δυτικά και ανατολικά μαζί. «Για να αναπτυχθεί και να γίνει στο μέλλον η Θεσσαλονίκη αυτό που ονοματιζόμαστε, δηλαδή μια Μητρόπολη των Βαλκανίων και Πύλη της Νοτιοανατολικής Ευρώπης απαιτείται όραμα, σχέδιο, στρατηγική και συντονισμένη διακυβέρνηση. Όλα αυτά μαζί δεν είναι εύκολο να επιτευχθούν παρόλα αυτά αξίζει τον κόπο να προσπαθήσουμε ενώ παράλληλα πρέπει να τρέξουμε και να υλοποιήσουμε όλα αυτά που είναι ήδη σε εξέλιξη και όσα έχουν σχεδιαστεί. Η προσπάθεια για συνολικό στρατηγικό αναπτυξιακό σχεδιασμό της πόλης πρέπει να συνεχιστεί και φυσικά ενσωματώνοντας όλες τις υφιστάμενες δράσεις πρέπει να καταλήξει στον οδικό χάρτη ανάπτυξης της πόλης της Θεσσαλονίκης για τα επόμενα χρόνια λαμβάνοντας πάντα υπόψη τις αρχές της βιώσιμης ανάπτυξης, της κλιματικής ουδετερότητας και της ανθεκτικότητας!».

Έναν συνοπτικό απολογισμό του κυβερνητικού έργου για τη Θεσσαλονίκη, με έμφαση στον τομέα των υποδομών, παρουσίασε ο Υφυπουργός Υποδομών κ. Γιώργος Καραγιάννης , ενώ αναφερόμενος στον περαιτέρω κυβερνητικό προγραμματισμό τόνισε πως υπακούει και στις πέντε βασικές επιλογές που έχει θέσει η κυβέρνηση σχετικά με την αναβάθμιση των υποδομών της χώρας. Σύμφωνα με τον υφυπουργό αυτές είναι:

1. Το σχέδιο να είναι ολιστικό, δηλαδή από τη μία να καλύπτει τις εθνικές, περιφερειακές και τοπικές ανάγκες, και από την άλλη να πετυχαίνει τον καλύτερο συνδυασμό του οδικού-σιδηροδρομικού δικτύου, του τρένου – Μετρό, των λιμένων και των αεροδρομίων,

2. Να είναι “έξυπνο”, δηλαδή να ενσωματώνει τις καλύτερες διεθνείς πρακτικές, απόλυτα προσαρμοσμένες βέβαια στην ελληνική πραγματικότητα, να αξιοποιεί όλα τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της κάθε περιοχής, καθώς και όλα τα εναλλακτικά χρηματοδοτικά εργαλεία.

3. Να είναι δομικό, δηλαδή να ανταποκρίνεται στις ιδιαίτερες ανάγκες του κάθε επιμέρους τομέα της οικονομίας.

4. Να είναι δίκαιο, δηλαδή να έχει ως προτεραιότητα περιοχές με διαχρονικά αναπτυξιακά ελλείμματα.

5. Να είναι ανθρωποκεντρικό, δηλαδή να επιφέρει ορατά και μετρήσιμα αποτελέσματα στη καθημερινότητα των πολιτών.

Μιλώντας ειδικότερα για τη Δυτική Θεσσαλονίκη ο κ. Καραγιάννης υπογράμμισε ότι «είναι μία περιοχή με εξαιρετικές δυνατότητες, με ένα από τα υψηλότερα ποσοστά νεανικού πληθυσμού στην Ελλάδα και στην Ευρώπη, αλλά και με διαχρονικά αναπτυξιακά ελλείμματα. Ελλείμματα, όχι μόνο σε σχέση με την υπόλοιπη χώρα, αλλά και με την υπόλοιπη Θεσσαλονίκη». Τόνισε παράλληλα ότι «ο δικός μας ο σχεδιασμός, έχει ενσωματώσει πλήρως την αναβάθμιση των υποδομών Δυτικής Θεσσαλονίκης σε όλα τα επίπεδα».

Χαιρετίζοντας την ημερίδα, που διοργάνωσε η εφημερίδα «Μακεδονία» ο Υφυπουργός Εσωτερικών (Μακεδονίας – Θράκης) κ. Σταύρος Καλαφάτης υπογράμμισε ότι «η έννοια για την πόλη μας είναι χρέος στο σήμερα και στο αύριο», ενώ απόδειξη του κοινωνικού αποτυπώματος των δράσεων της κυβέρνησης για την περιοχή είναι η απόφαση της κυβέρνησης να διατεθεί το Στρατόπεδο Ζιάκα για την ανάπτυξη κοινωνικών κατοικιών.

Στο θέμα του νέου ενιαίου θαλάσσιου μετώπου της Θεσσαλονίκης αναφέρθηκε και ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας κ. Απόστολος Τζιτζικώστας στην εναρκτήρια ομιλία του, κάνοντας λόγο για ένα έργο που θα είναι το μεγαλύτερο πρότζεκτ δεκαετιών για τον τόπο και θα αποτελέσει, όπως είπε, τη νέα ταυτότητα της πόλης με νέους χώρους ανοιχτούς και προσβάσιμους σε όλους τους πολίτες. Ο ίδιος ανακοίνωσε ότι τον Σεπτέμβριο θα είναι έτοιμο να λειτουργήσει το νέο συνεδριακό κέντρο της Περιφέρειας στα κτίρια της παλιάς εταιρείας φωταερίου, ενώ υπογράμμισε ότι μπαίνει σε φάση υλοποίησης το Μουσείο Ολοκαυτώματος, για το οποίο η Περιφέρεια δέσμευσε πόρους, ώστε να αναβαθμιστεί η ευρύτερη περιοχή πέριξ του μουσείου.

Στα έργα και τις παρεμβάσεις στην πιο «αδικημένη» περιοχή της Θεσσαλονίκης αναφέρθηκε στην ομιλία τους από το βήμα της Ημερίδας της «ΜτΚ» ο αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων κ. Πάρις Μπίλλιας, ο οποίος δήλωσε ότι «πρέπει όλοι μας να παραδεχθούμε ότι στο παρελθόν η Δυτική Θεσσαλονίκη υπέστη αδικίες, αφού οι φορείς έδιναν βάρος στα ανατολικά».Αναφερόμενος στη λίστα των κομβικών έργων που δρομολογεί και υλοποιεί η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας για την περιοχή ιεράρχησε πρώτο τον ανισόπεδο κόμβο Κ16, στην περιοχή της Λαχαναγοράς, σημειώνοντας ότι το έργο αυτό, αποτελεί το μεγαλύτερο συγκοινωνιακό έργο που έχει κατασκευαστεί στη Θεσσαλονίκη.

Ο Πρόεδρος της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας, κ. Ιγνάτιος Καϊτεζίδης, ανέφερε ότι η γενιά του μεγάλωσε με τη διάκριση μεταξύ δυτικής και ανατολικής Θεσσαλονίκης με την ανατολική να παίρνει το θετικό πρόσημο, τόνισε ότι η αυτοδιοίκηση εργάζεται για ισόρροπη ανάπτυξη της πόλης δυτικά και ανατολικά και επισήμανε ότι το μεγάλο αναπτυξιακό στοίχημα για την περιοχή είναι τα έργα υποδομής που χρειάζονται για να υπάρξει ισορροπία ανάμεσα στις δύο πλευρές της πόλης.

Η Αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης κ. Βούλα Πατουλίδου, σημειώνοντας ότι τα πράγματα αλλάζουν με ουσιαστική και αποφασιστική δουλειά, αλλά το πιο σημαντικό είναι η συνεργασία όλων. Στη συνέχεια αναφέρθηκε στο πρόγραμμα «Μητροπολιτική Θεσσαλονίκη» και τη στροφή του, όπως είπε, στο δυτικό τμήμα της πόλης με έργα και αναπλάσεις πρασίνου.

Χαιρετισμό απηύθυνε και η βουλευτής Α Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ κ. Κατερίνα Νοτοπούλου ενώ στους παρευρισκόμενους απευθύνθηκε κατά την έναρξη των εργασιών της ημερίδας ο Πρόεδρος του ΔΣ της «Μακεδονία Ενημέρωση ΑΕ» Αθανάσιος Σαββάκης, χαρακτηρίζοντας τη δυτική Θεσσαλονίκη ως την πιο δυνατά αναπτυσσόμενη περιοχή της Θεσσαλονίκης.

Τα προβλήματα των δήμων της δυτικής Θεσσαλονίκης παρουσίασαν οι δήμαρχοι Ευόσμου – Κορδελιού κ. Κλεάνθης Μανδαλιανός, Δέλτα, κ. Γιάννης Ιωαννίδης, Παύλου Μελά κ. Δημήτρης Δεμουρτζίδης και Αμπελοκήπων – Μενεμένης κ. Λάζαρος Κυρίζογλου. Στα θέματα που έθεσαν περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, τα έργα υποδομών, θέματα βιομηχανικής δραστηριότητας, ζητήματα σχολικής στέγης, προβλήματα περιβαλλοντικής επιβάρυνσης, η ανάγκη για αθλητικούς χώρους και η σημασία της ανάπλασης ελεύθερων χώρων.

Για τη δυτική Θεσσαλονίκη και τις ανισορροπίες σε βάρος της μίλησε και ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Νεαπόλεως – Σταυρουπόλεως κ. Βαρνάβας. «Σε έναν δημόσιο διάλογο ακούσαμε εμβρόντητοι – παρατηρητής και εγώ – να αποκαλείται αυτή η περιοχή που αγγίζει κοντά τους 500.000 ανθρώπους, ως “ο βάλτος” και κανείς δεν μας ζήτησε ποτέ συγνώμη μέχρι σήμερα», είπε. Τόνισε ότι η περιοχή υφίσταται έναν ταξικό ρατσισμό, χαρακτήρισε τους κατοίκους της δυτικής Θεσσαλονίκης ως ολυμπιονίκες της καθημερινότητας και υπογράμμισε τη σημασία της διεκδίκησης για την ισόρροπη ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης.