Search
Close this search box.

Προτάσεις του ΤΕΕ/ΤΚΜ για τον Κλιματικό Νόμο

Τις προτάσεις και τις παρατηρήσεις του για τον Κλιματικό Νόμο καταθέτει το ΤΕΕ/ΤΚΜ, μετά από τη σχετική επεξεργασία από τη Μόνιμη Επιτροπή Περιβάλλοντος, στο πλαίσιο της σχετικής διαβούλευσης του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας με τίτλο: «Εθνικός Κλιματικός Νόμος – Μετάβαση στην κλιματική ουδετερότητα και προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή», που παρατείνεται μέχρι και τις 28 Ιανουαρίου 2022.

Το ΤΕΕ/ΤΚΜ επισημαίνει καταρχάς ότι θεωρεί επιβεβλημένη την ψήφιση ενός Κλιματικού Νόμου που θα στοχεύει στην απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα, τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και τελικά στην επίτευξη κλιματικής ουδετερότητας.

Ωστόσο, είναι επιβεβλημένη ανάγκη ο Κλιματικός Νόμος να προβλέπει γενναίες πολιτικές, οι οποίες όμως για να είναι εφαρμόσιμες πρέπει να συνοδεύονται από την ανάλογη επιστημονική τεκμηρίωση και να διασφαλίζεται η δίκαιη μετάβαση για το σύνολο της κοινωνίας.

Το ΤΕΕ/ΤΚΜ χαιρετίζει την κατάθεση του σχεδίου νόμου, καθώς και την επαρκή περίοδο δημόσιας διαβούλευσης και καταθέτει τις παρακάτω προτάσεις για την βελτίωση του:

  • Το Σ.Ν. Θα πρέπει να προσαρμοστεί στις νέες απαιτήσεις της Ε.Ε. Οδηγίες για την ενεργειακή αποδοτικότητα Fit 55
  • Στο Σ.Ν δεν περιλαμβάνονται στόχοι για τη μείωση της σπατάλης τροφίμων, της προώθησης της ήπιας μετακίνησης, ούτε για τον πρωτογενή τομέα της οικονομίας.
  • Παράλληλα πρέπει να επιταχυνθούν οι διαδικασίες διαχείρισης των στερεών αποβλήτων και εφαρμογής γενναίων πολιτικών κυκλικότητας, εφαρμόζοντας τα κίνητρα και αντικίνητρα ως προς την ταφή.

Στη συνέχεια διατυπώνονται κατ` άρθρο παρατηρήσεις και μεταξύ άλλων επισημαίνονται τα εξής:

Στο Άρθρο 6 «Περιφερειακά Σχέδια για την Προσαρμογή στην Κλιματική Αλλαγή», προτείνεται η καταγραφή όλων των δεικτών τρωτότητας να αναρτηθούν σε έναν χάρτη ώστε να διευκολυνθεί και η διαδικασία ασφάλειας των υποδομών έναντι των κλιματικών κινδύνων. Παράλληλα οι δείκτες κλιματικής τρωτότητας θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη στις μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων (άρθρο 15), για να γίνει όμως εφικτό κάτι τέτοιο θα πρέπει να αναπτυχθούν εργαλεία και ειδικές βάσεις δεδομένων. Με τον τρόπο αυτό θα προστατευτεί και η ανθρώπινη ζωή αλλά και η αξία των υποδομών.

Στο Άρθρο 12 «Μέτρα προώθησης των οχημάτων μηδενικών εκπομπών», προτείνεται μεταξύ άλλων το 80% των δημόσιων μεταφορών να είναι χαμηλών ή μηδενικών εκπομπών μέχρι το 2030, δράση που θα έχει πολλαπλά οφέλη. Επιπλέον, οι υφιστάμενοι διαγωνισμοί των 770 νέων αστικών λεωφορείων θα πρέπει να ακολουθήσουν τις επιταγές του κλιματικού νόμου και αυτά άμεσα να μετατραπούν σε ηλεκτρικά οχήματα αντί πετρελαίου.

Στο Άρθρο 14 «Μέτρα για τη μείωση των εκπομπών από τα κτίρια», επισημαίνεται ότι απαιτείται καλύτερη κωδικοποίηση του νόμου, η εξαίρεση των τουριστικών καταλυμάτων δεν καλύπτεται με αντίστοιχη απαίτηση σε άλλο άρθρο, ενώ παράλληλα θα πρέπει να μελετηθεί ο προτεινόμενος ενεργειακός κανονισμός της Ε.Ε και να ενσωματωθούν σε εύκολο χρονικό διάστημα οι απαιτήσεις του στον κλιματικό νόμο για τις νέες οικοδομικές άδειες.

Δείτε το Νομοσχέδιο και την εξελισσόμενη διαβούλευση ΕΔΩ.

Δείτε τις θέσεις του ΤΕΕ/ΤΚΜ ΕΔΩ.