Apps4Thessaloniki – Tourism Edition

/ / Αφιέρωμα του μήνα

Ο Δήμος Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο του στρατηγικού και επιχειρησιακού σχεδιασμού για την προώθηση της Ανοικτής και Συμμετοχικής Διακυβέρνησης και σε συνεργασία με το Ελληνικό Παράρτημα του διεθνούς ιδρύματος Open Knowledge Foundation (Ίδρυμα Ανοιχτής Γνώσης) και την Ερευνητική Μονάδα URENIO του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, διοργάνωσε το  διαγωνισμό πληθοπορισμού (crowdsourcing) με τίτλο «Apps4ThessalonikiTourism Edition».

Η συνδιοργάνωση του διαγωνισμού «Apps4Thessaloniki – Tourism Edition»  αποτελεί συνέχεια των προηγούμενων δύο επιτυχημένων καινοτόμων δράσεων του Δήμου Θεσσαλονίκης, «Apps4Thessaloniki» και «Hackathess», εστιάζοντας αυτήν την φορά στον τομέα του τουρισμού.

Το όλο εγχείρημα στηρίχθηκε για άλλη μια φορά σε δύο σύγχρονες τάσεις ανάπτυξης εφαρμογών έξυπνων πόλεων (Smart Cities) και, συγκεκριμένα:

  • Στον πληθοπορισμό (crowdsourcing), όπου βασική ιδέα είναι η ανάθεση μιας εργασίας, που παραδοσιακά εκτελούνταν από έναν υπάλληλο ή έναν εργολάβο, σε μια μεγάλη ομάδα ανθρώπων ή σε μία κοινότητα (πλήθος), μέσω ανοικτής πρόσκλησης,
  • Στα ανοιχτά δεδομένα, στο πλαίσιο των οποίων δημόσιοι φορείς παρέχουν πρόσβαση σε δεδομένα πολιτιστικού, οικονομικού, ερευνητικού κ.λπ. ενδιαφέροντος, ώστε να είναι δυνατή η επαναχρησιμοποίησή τους για τη δημιουργία εφαρμογών προστιθέμενης αξίας.

Στόχος του διαγωνισμού αυτή τη φορά ήταν η ενεργοποίηση του δυναμικού της πόλης για την ανάπτυξη καινοτόμων εφαρμογών διαδικτύου και κινητών συσκευών στον τομέα του Τουρισμού.  Οι εφαρμογές αυτές θα προσφέρουν νέες δυνατότητες όσον αφορά στην ψηφιακή αφήγηση και στη δημιουργία νέων εμπειριών στους επισκέπτες της πόλης.  Παράλληλα, ο Δήμος Θεσσαλονίκης προσκάλεσε τους πολίτες να συμβάλλουν με τις ιδέες τους για πιθανές εφαρμογές, αποτελώντας έτσι μια πηγή έμπνευσης για τους δημιουργούς των εφαρμογών.

Ο διαγωνισμός ξεκίνησε στις 15 Νοεμβρίου 2015 και ολοκληρώθηκε στις 24 Ιανουαρίου 2016 και τα βραβεία για τις ομάδες που διακρίθηκαν καλύφθηκαν από χορηγίες.

Οι τρεις καλύτερες ομάδες που αναδείχθηκαν από τη βαθμολογία της κριτικής επιτροπής και την ψήφο του κοινού, έλαβαν χρηματικά έπαθλα, 3.000, 2.000 και 1.000 ευρώ αντίστοιχα. Επίσης, η εφαρμογή που αναδείχθηκε πρώτη, παρουσιάστηκε σε μεγάλη αντίστοιχη διαγωνιστική διοργάνωση (Digital Travel Awards) που πραγματοποιήθηκε στο Τελ Αβίβ, στις 9 και 10 Φεβρουαρίου 2016, και αφορούσε την ανάδειξη επιχειρηματικών ευκαιριών και την δημιουργία start up επιχειρήσεων στο συγκεκριμένο τομέα.

Επίσης, η ιδέα που ξεχώρισε μέσω της αντίστοιχης ψηφοφορίας του κοινού, παρουσιάστηκε και αυτή στο κοινό και η αντίστοιχη ομάδα έλαβε ως έπαθλο ένα tablet.

Ως καλύτερη εφαρμογή βραβεύτηκε η HotΘess της ομάδας HotCity από την Πάτρα. Η εφαρμογή προσφέρει καινοτόμες υπηρεσίες στους επισκέπτες και τους κατοίκους της Θεσσαλονίκης. Δίνεται η δυνατότητα αυτόματου σχεδιασμού θεματικών διαδρομών (λ.χ. μουσεία της πόλης) και διαδρομών που οδηγούν το χρήστη μέσα από τις πιο δραστήριες γειτονιές της πόλης, ανάλογα με τη μέρα και ώρα, ενώ παρέχεται η δυνατότητα οπτικοποίησης των περιοχών αυτών σε web και mobile εφαρμογές. Παράλληλα, η εφαρμογή υποστηρίζει την υβριδική απεικόνιση μέσω επαυξημένης πραγματικότητας (augmented reality) πάνω σε απλούς, εκτυπωμένους χάρτες.

Στη δεύτερη θέση βραβεύτηκε η εφαρμογή Lark της ομάδας Meerkat, η οποία παρέχει τη δυνατότητα αναζήτησης σημείων ενδιαφέροντος και οπτικοποίησής τους σε χάρτη. Βασική λειτουργία της είναι η δυνατότητα δημιουργίας αυτόματης προτεινόμενης περιήγησης ανάμεσα σε διαφορετικά σημεία, σύμφωνα με τις προτιμήσεις του χρήστη. Ακόμη, δίνεται η δυνατότητα σε χρήστες να δημιουργούν επιπλέον περιεχόμενο, εμπλουτίζοντας έτσι τις προσφερόμενες πληροφορίες για κάποιο σημείο ή και να προσθέτουν νέα δεδομένα.

Το τρίτο βραβείο απονεμήθηκε στην εφαρμογή ThessOpenTrip της ομάδας ΙΠΤΗΛ, η οποία δίνει τη δυνατότητα στους χρήστες να δημιουργήσουν και να εκτελέσουν διαδρομές στα πολυάριθμα μνημεία πολιτιστικού – και όχι μόνο –  ενδιαφέροντος της πόλης, όπως μουσεία, αξιοθέατα, εκκλησίες και εστιατόρια. Οι διαδρομές αυτές προτείνονται στο χρήστη, λαμβάνοντας υπόψη συγκεκριμένες επιλογές του, όπως λ.χ. το διαθέσιμο χρόνο του, την τοποθεσία στην οποία βρίσκεται, παρέχοντας έτσι μια ολοκληρωμένη τουριστική υπηρεσία πληροφοριών σε πραγματικό χρόνο. Επίσης, η εφαρμογή κάνει χρήση τεχνικών πληθοπορισμού για την παραγωγή δεδομένων από τους χρήστες.

Ως καλύτερη ιδέα αναδείχθηκε η ιδέα ThessTour από την ομάδα ThessTourTeam σχετικά με την δημιουργία μιας εφαρμογής η οποία θα προτείνει στους χρήστες πρόγραμμα ξενάγησης και επισκέψεων με τη βέλτιστη διαδρομή στην πόλη ανάλογα με το χρόνο που θα έχουν στην διάθεση τους, την ώρα της ημέρας, την εποχή και την κατηγορία του επισκέπτη (ένα άτομο, ζευγάρι, παρέα κτλ.) και θα μπορεί να επιλέγει την κατάλληλη διαδρομή καθώς και τα σημεία επίσκεψης.

Οι ιδέες και εφαρμογές που κατατέθηκαν στο πλαίσιο του διαγωνισμού, βρίσκονται αναρτημένες στην ιστοσελίδα http://thessaloniki.appsforgreece.eu/

 

Μπάμπης Τσιτλακίδης

Δήμος Θεσσαλονίκης

Chief Digital Officer