Search
Close this search box.

Ο φθηνός κινεζικός χάλυβας βρίσκει ανταγωνιστή;

Πηγή φωτογραφίας: włodi from London, UK, Wikimedia Commons
Πηγή φωτογραφίας: włodi from London, UK, Wikimedia Commons

Το 2015 ήταν σκληρή χρονιά για τη βιομηχανία του χάλυβα παγκοσμίως, με τις τιμές να βυθίζονται και τους Κινέζους παραγωγούς να προσπαθούν να κρατήσουν το «κεφάλι» τους έξω από το νερό, πλημμυρίζοντας τις αγορές με τα τεράστια πλεονάζοντα αποθέματά τους. Οι αναλυτές ψάχνουν τώρα να εντοπίσουν από πού θα μπορούσε να προέλθει μια ακτίδα φωτός για τις δοκιμαζόμενες χαλυβουργίες και από ό,τι φαίνεται όλοι οι δρόμοι οδηγούν στην Ινδία –κι αυτό όμως μόνο μακροπρόθεσμα.
«Υπάρχει πραγματικά μόνο ένας τόπος που έχει μακροπρόθεσμα την προοπτική να τραβήξει την παγκόσμια αγορά χάλυβα έξω από την τρέχουσα κατάπτωση και αυτός ο τόπος είναι η Ινδία” δήλωσε ο Edwin Basson, γενικός διευθυντής του Παγκόσμιου Συνδέσμου Χάλυβα (World Steel Association) και συνέχισε: «Ωστόσο, κι αυτό είναι το μεγάλο ερώτημα, ενώ η Ινδία έχει τεράστια ζήτηση, που δεν έχει ικανοποιηθεί και μια μεγάλη οικονομία, πότε θα γίνει αισθητή [η επιρροή όλου αυτού];».
Η Ινδία αποτελεί ήδη τον τέταρτο μεγαλύτερο παραγωγό χάλυβα παγκοσμίως και μέσα στα επόμενα δύο χρόνια το πολύ, αναμένεται να παραγκωνίσει τις ΗΠΑ από την τρίτη θέση. Κι ενώ η κατανάλωση χάλυβα στη χώρα βρίσκεται σήμερα μόλις στο ένα δέκατο της αντίστοιχης στην Κίνα, τουλάχιστον αυτή αναπτύσσεται διαρκώς, στηριζόμενη στην ανάπτυξη της  ινδικής οικονομίας. Σύμφωνα με τον οίκο Fitch, η ανάπτυξη στην Ινδία αναμένεται να διαμορφωθεί στο 8% το 2016.

Αυξάνεται η ινδική παραγωγή
Επίσης, η Ινδία αυξάνει τη δυναμικότητα της παραγωγής της σε χάλυβα, με τις τρεις μεγάλες χαλυβουργίες της -Tata Steel, JSW Steel και Steel Authority of India- να τίθενται επικεφαλής αυτής της προσπάθειας. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι τον περασμένο Νοέμβριο η Tata Steel εγκαινίασε μια νέα μονάδα στα ανατολικά της χώρας, η οποία θα της επιτρέψει να διπλασιάσει την παραγωγή της.
Το παράδειγμα της Tata Steel κατά πολλούς τρόπους εξηγεί την ασυνήθιστη θέση που κατέχει η Ινδία στις παγκόσμιες αγορές χάλυβα. Ο ευρωπαϊκός βραχίονας της Tata καταγράφει ζημίες από τις φθηνές εισαγωγές στην Ευρώπη και από την «επίπεδη» ζήτηση χάλυβα στη γηραιά ήπειρο στη διάρκεια των τελευταίων χρόνων. Και πλέον η  Tata προσανατολίζεται στην πώληση μέρους του βρετανικού τμήματός της, ενώ έχει ήδη ανακοινώσει 1200 απολύσεις  τον περασμένο Οκτώβριο. Την ίδια στιγμή, ο ινδικός βραχίονας του ομίλου, καίτοι πολύ μικρότερος σε μέγεθος, που παράγει σήμερα μόνο το ένα τρίτο της πραγματικής του δυναμικότητας, παρουσιάζει πολύ καλύτερες επιδόσεις, έχοντας πέρυσι συνεισφέρει με το 80% των βασικών κερδών του ομίλου.
Η ινδική χαλυβουργία επηρεάζεται επίσης αρνητικά από τον εκ Κίνας στυγνό ανταγωνισμό σε επίπεδο τιμών: στο πρώτο τρίμηνο του 2015 οι εισαγωγές χάλυβα στη χώρα αυξήθηκαν κατά 72% και η εκτίμηση είναι ότι διευρύνθηκαν περαιτέρω στη διάρκεια του οικονομικού έτους. «Οι κινεζικές εισαγωγές έχουν προκαλέσει πανωλεθρία» λέει ο δισεκατομμυριούχος επιχειρηματίας Sajjan Jindal της JSW, της δεύτερης μεγαλύτερης ιδιωτικής χαλυβουργίας της χώρας βάσει εσόδων. Η εγχώρια όρεξη για χάλυβα μπορεί να αυξάνεται, λέει, αλλά η τοπική παραγωγή παραμένει στάσιμη γιατί οι εισαγωγές κατακλύζουν την αγορά σε  κάθε αύξηση ζήτησης.

Μέτρα προστασίας αλλά και αυξημένος δανεισμός
Η ινδική κυβέρνηση «σήκωσε το γάντι» εισάγοντας τον περασμένο Αύγουστο μια σειρά από φόρους και εισαγωγικούς δασμούς, γεγονός που προκάλεσε μικρή κάμψη στις εισαγωγές. Οι βιομήχανοι του κλάδου πίεζαν όμως για κάτι περισσότερο κι έτσι τον φετινό Δεκέμβριο οι policymakers στο Νέο Δελχί εισήγαν μια σειρά από περαιτέρω –έστω περιορισμένης κλίμακας- δασμούς anti-dumping.
‘Ενα άλλο πρόβλημα για τις ινδικές χαλυβουργίες είναι το οικονομικό… Οι Ινδοί βιομήχανοι δανείστηκαν «χοντρά» για να κάνουν επεκτάσεις της παραγωγικής δυναμικότητας στα μέσα της δεκαετίας του 2000. Το καθαρό χρέος της βιομηχανίας δεκαπλασιάστηκε στη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας, συνεπεία αυτού του γεγονότος, φτάνονατς στα 50 δισ. δολάρια φέτος, σύμφωνα με τη Credit Suisse. Ολος αυτός ο δανεισμός έφερε βέβαια και αύξηση της παραγωγικής δυναμικότητα κατά ένα τρίτο. Ενδεικτικό είναι ότι 15.000.000 τόνοι προστέθηκαν μόνο φέτος στη δυναμικότητα των ινδικών ομίλων, σύμφωνα με τον αναλυτή της Fitch, Muralidharan Ramakrishnan.

Το μεγάλο ψάρι τρώει το μικρό
O Sajjan Jindal της JSW πιστεύει ότι θα υπάρχει διόρθωση στην αγορά, με τους μεγαλύτερους ομίλους να απορροφούν τους μικρότερους, οι οποίοι δεν μπορούν να τους πολεμήσουν, καθώς δεν διαθέτουν ανταγωνιστικό κόστος παραγωγής, ούτε τη δυνατότητα να χρηματοδοτήσουν πολυδάπανες επενδύσεις περιβαλλοντικής προστασίας.
Οι αισιόδοξοι πάντως εστιάζουν στα εξής γεγονότα: την επόμενη διετία ο ρυθμός ανάπτυξης της ινδικής οικονομίας προβλέπεται ότι θα ξεπεράσει το 7%, με τις αυτοκινητοβιομηχανίες και άλλους παραγωγικούς κλάδους να ζητούν περισσότερο χάλυβα. Παράλληλα, μια σειρά από οικονομικά κίνητρα για νέες οδικές και σιδηροδρομικές υποδομές, θα αυξήσουν κι αυτά τη ζήτηση για χάλυβα.
«Η Ινδία δεν πρόκειται να αντικαταστήσει σύντομα την Κίνα ώς η ατμομηχανή της παγκόσμιας παραγωγής χάλυβα, αλλά ένα μείγμα μέτρων προστασίας κατά των αθέμιτων εισαγωγών και αύξησης των κυβερνητικών δαπανών, μπορεί να ανάψει τη σπίθα για μια νέα περίοδο ανάπτυξης» λέει ο οικονομικός διευθυντής της Τata Steel, Kaushik Chatterjee.

Aρθρο με πληροφορίες από τη Gulf News

Διαβάστε το πρωτότυπο άρθρο ΕΔΩ