Search
Close this search box.

Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του Διαδριατικού Αγωγού

TAPMAPΘα χρειαστεί να σκαρφαλώσει σε ύψος σχεδόν δύο χιλιάδων μέτρων στα κακοτράχαλα βουνά της Αλβανίας, αλλά και  να κάνει “μακροβούτι” στα 820 μέτρα κάτω από την επιφάνεια των νερών της Αδριατικής, έχοντας διασχίσει πρώτα τις πεδιάδες της ελληνικής Θράκης και της Μακεδονίας, ο Διαδριατικός Αγωγός (TAP) για να μεταφέρει στην Ευρώπη το αέριο από το γιγάντιο κοίτασμα του Σαχ Ντενίζ ΙΙ, αρχής γενομένης από το 2019.

Μόνο στο ελληνικό τμήμα του, μήκους 543 χιλιομέτρων, από τα ελληνοτουρκικά μέχρι τα ελληνοαλβανικά σύνορα, ο αγωγός – διαμέτρου 48 ιντσών (1,2 μέτρων) στο χερσαίο κομμάτι του και ελάχιστης διάρκειας ζωής 50 ετών – θα διασχίσει επτά περιοχές του ευρωπαϊκού δικτύου NATURA 2000· θα διέλθει από σημεία κοντινά σε 200 θέσεις πολιτιστικής κληρονομιάς· θα απαιτήσει την καταβολή αποζημιώσεων σε περίπου 25.000-35.000 ιδιοκτήτες και χρήστες 18000 αγροτεμαχίων· θα “συναντηθεί” με 1443 υποδομές, μεταξύ των οποίων 13 σιδηροδρομικές γραμμές, 14 αυτοκινητόδρομοι και σχεδόν 60 κύριες οδικές αρτηρίες.

 

Eίσοδος στους Κήπους, έξοδος στη Διποταμιά

Επί ελληνικού εδάφους, ο TAP – αρχικής δυναμικότητας 10 bcm (δισεκατομμυρίων κυβικών) ετησίως, με δυνατότητα επέκτασης στα 20 bcm – θα είναι υπόγειος σε όλο το μήκος του (σε ελάχιστο βάθος 1,5 μέτρου).

Σύμφωνα με τους σχεδιασμούς, πύλη εισόδου θα είναι η περιοχή των Κήπων Έβρου (όπου θα συνδεθεί με τον αγωγό TANAP), η εξοδός του από την ελληνική επικράτεια έχει σχεδιαστεί στο ύψος της Διποταμιάς Καστοριάς, ενώ κατά τη διαδρομή θα περνάει από 13 νομούς: Έβρου, Ροδόπης, Ξάνθης, Δράμας, Καβάλας, Σερρών, Κιλκίς, Θεσσαλονίκης, Πέλλας, Ημαθίας, Φλώρινας, Πτολεμαΐδας και Καστοριάς.

Διασχίζοντας, στη συνέχεια, εγκάρσια την Αλβανία και την Αδριατική Θάλασσα, θα “αποβιβαστεί” στα παράλια της νότιας Ιταλίας, κοντά στην περιοχή San Foca (Lecce). Υπολογίζεται ότι η αλβανική επικράτεια θα “φιλοξενεί” 205 χιλιόμετρα αγωγού, η Αδριατική 110 χιλιόμετρα και η ιταλική μόλις πέντε.

 

Κατασκευή του χερσαίου τμήματος του αγωγού

Το χερσαίο τμήμα του αγωγού θα έχει διάμετρο 48 ίντσες (1,2 μέτρα), ενώ η διάμετρος του υποθαλάσσιου τμήματος θα είναι 36 ίντσες (0,91 μέτρα). Το χαλύβδινο τοίχωμα του αγωγού θα έχει πάχος 17,5 – 31 χιλιοστά στο χερσαίο τμήμα (υπάρχουν τέσσερις διαφορετικές κλάσεις σωλήνων). Το βάρος του αγωγού στο χερσαίο τμήμα θα είναι περίπου 400.000 μετρικοί τόνοι ή 500 κιλά για κάθε μέτρο του αγωγού κατά μέσο όρο.

Η κατασκευή του χερσαίου τμήματος του αγωγού θα πραγματοποιείται ταυτόχρονα σε διάφορες τοποθεσίες κατά μήκος της όδευσης του αγωγού. Δεν θα ξεκινήσει δηλαδή από το ένα άκρο για να φτάσει σταδιακά στο άλλο.

Προβλέπονται περίπου 15 εργοτάξια κατά μήκος της συνολικής διαδρομής του αγωγού, με 150 έως 200 άτομα προσωπικό το καθένα.

Αυτές καθαυτές οι εργασίες κατασκευής του αγωγού σε κάθε τοποθεσία κατά μήκος της διαδρομής του υπολογίζεται ότι θα έχουν διάρκεια τρεις μήνες. Πρόσθετος χρόνος θα χρειαστεί για τις εργασίες αποκατάστασης.

Αρχικά, θα εκσκαφεί μια τάφρος βάθους περίπου 2,5 μέτρων. Το πλάτος της ζώνης εργασίας του αγωγού θα εξαρτάται από το έδαφος.

Στη συνέχεια, μεμονωμένοι σωλήνες θα συγκολλούνται διαδοχικά με τον διαμορφώμενο αγωγό και θα τοποθετούνται μέσα στην τάφρο. Αυτή θα γεμίζει πάλι με χώμα και το τοπίο θα αποκαθίσταται, ενώ η κατασκευή θα προωθείται προς τα εμπρός.

Για να διέλθει ο αγωγός δρόμους και ποτάμια, θα εφαρμοστούν εξειδικευμένες τεχνικές, όπως διατρήσεις οριζόντιας κατεύθυνσης, και θα ληφθεί ειδική μέριμνα για την ελαχιστοποίηση των οποιονδήποτε αρνητικών επιπτώσεων στο περιβάλλον από τη διαδικασία της κατασκευής.

Μετά το πέρας της τοποθέτησης, ο αγωγός θα καλυφθεί με τουλάχιστον ένα μέτρο χώμα και δεν θα είναι επομένως ορατός.

Το μεγαλύτερο υψόμετρο από το οποίο θα περάσει ο αγωγός θα είναι τα 1.800 μέτρα από το επίπεδο της θάλασσας στα αλβανικά όρη, και συγκεκριμένα στο Potom. Ο αγωγός θα διατρέχει εννέα κορυφές βουνών με ύψος μεγαλύτερο των 500 μέτρων, ενώ η πιο απότομη κλίση του θα αγγίζει τις 40 μοίρες.

 

Επίγειες εγκαταστάσεις

Στις επίγειες εγκαταστάσεις περιλαμβάνονται δύο σταθμοί συμπίεσης, βαλβιδοστάσια και ο τερματικός σταθμός παραλαβής στην Ιταλία.

Δύο σταθμοί συμπίεσης, ένας κοντά στους Κήπους στην Ελλάδα και ένας στις αλβανικές ακτές κοντά στην πόλη Fier, θα χρησιμοποιηθούν ώστε να διασφαλιστεί η μεταφορά του φυσικού αερίου μέσω του αγωγού. Για τη μελλοντική αναβάθμιση της μεταφορικής ικανότητας του αγωγού στα 20 δισ. κ. μ., θα χρειαστεί να κατασκευαστούν αργότερα δύο πρόσθετοι σταθμοί συμπίεσης, ένας στη Βίγλιστα (Bilisht) της Αλβανίας και ένας στις Σέρρες.

Τα βαλβιδοστάσια θα τοποθετηθούν κατά μήκος του αγωγού σε απόσταση 30 χλμ. μεταξύ τους, ώστε να είναι δυνατή η διακοπή της ροής του φυσικού αερίου κατά τις εργασίες προγραμματισμένης συντήρησης ή σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.

 

Υποθαλάσσιο τμήμα του αγωγού και προσαιγιάλωση

Η διέλευση του TAP από την Αδριατική Θάλασσα θα πραγματοποιηθεί μέσω της συντομότερης διαδρομής μεταξύ της πόλης Fier στην Αλβανία και της περιοχής της νότιας Απουλίας στην Ιταλία. Πρόκειται για μια απόσταση μόλις 105 χλμ. Για την επιλογή και αυτής της διαδρομής ελήφθησαν υπόψη αυστηρές απαιτήσεις περιβαλλοντικής προστασίας και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του βυθού της Αδριατικής.

Η τοποθέτηση των αγωγών σε βάθη μεγαλύτερα των 800 μέτρων θα γίνει με τη χρήση ειδικών σκαφών πόντισης τύπου S, μία προηγμένη τεχνολογία που χρησιμοποιείται ευρέως για την κατασκευή αγωγών. Το σκάφος θα μετακινείται προς τα εμπρός, ενόσω ο σχηματιζόμενος αγωγός θα τοποθετείται από την πρύμνη μέσα στο νερό σχηματίζοντας καμπυλωτή γραμμή S μέχρι να φτάσει στον βυθό.

Σωλήνες μήκους 12-μετρων θα συγκολλούνται στο κατάστρωμα του σκάφους. Ο χαλύβδινος σωλήνας θα έχει διάμετρο 36 ίντσες και πάχος από 20 έως 34 χιλιοστά, ανάλογα με το βάθος του νερού. Σε βάθη μικρότερα των 300 μέτρων, ο αγωγός θα καλύπτεται με τσιμέντο ώστε να προστατεύεται από πιθανές ζημιές.

Το βαθύτερο σημείο που θα υποδεχθεί το υποθαλάσσιο τμήμα του αγωγού θα είναι τα 820 μέτρα στον Πορθμό του Οτράντο στην Αδριατική Θάλασσα.

Στα σημεία προσαιγιάλωσης στην Ιταλία και την Αλβανία θα γίνει χρήση ειδικού εξοπλισμού ώστε να διασφαλιστεί ότι η έξοδος του αγωγού στην ακτή θα πραγματοποιηθεί με τον μικρότερο δυνατό αντίκτυπο στο περιβάλλον και με σεβασμό στην παράκτια περιοχή. Για παράδειγμα, για την προσαιγιάλωση στην Ιταλία θα χρησιμοποιηθεί τεχνολογία κατασκευής μικροσηράγγων.

Στοιχεία από την ιστοσελίδα του TAP AG

Δείτε ΕΔΩ το βίντεο για την κατασκευή του TAP στην Ελλάδα