The Evidence Room: Ξεδιπλώνοντας την αρχιτεκτονική θανάτου του Αουσβιτς

/ / Ματιές στον κόσμο

The Evidence Room,” an exhibition at the 15th Venice Architecture Biennale, is a reconstruction of the main architectural elements of the Auschwitz death camp. Gianni Cipriano for The New York Times

Μια σοκαριστική έκθεση, που δείχνει πώς η αρχιτεκτονική του Αουσβιτς έκανε εφικτά τα εγκλήματα των Ναζί, συνεχίζει το ταξίδι της, αυτή φορά προς το Τορόντο και το Βασιλικό Μουσείο του Οντάριο, όπου θα παραμείνει για επτά μήνες, από τις 24 Ιουνίου 2017 έως τις 28 Ιανουαρίου του 2018. Το http://www.theevidenceroom.com/ δημιουργήθηκε από το Πανεπιστήμιο του Βατερλό για τη Biennale Αρχιτεκτονικής της Βενετίας 2016 και εκτέθηκε για έξι μήνες, από το τέλος Μαΐου μέχρι το τέλος Νοεμβρίου.

Τον Ιούλιο του 2015 πήρα μια πρόσκληση από τον Alejandro Aravena, επιμελητή της Biennale” κι έτσι ξεκίνησαν όλα, λέει ο Robert Jan van Pelt, καθηγητής αρχιτεκτονικής στο εν λόγω πανεπιστήμιο. Ο Αραβένα, Χιλιανός αρχιτέκτονας βραβευμένος με Pritzker (θυμηθείτε γιατί σε παλαιότερα άρθρα του blog, ΕΔΩ, αλλά και ΕΔΩ), είχε μια λίστα με 85 αρχιτέκτονες στη λίστα των πιθανών τηλεφωνημάτων που σκόπευε να κάνει. Τελικά κατέληξε στον van Pelt γιατί είχε γράψει ένα βιβλίο με τίτλο “The Case for Auschwitz”, που έκανε κρότο σε μια δίκη με αντικείμενο το αν υπήρχαν ή όχι θάλαμοι αερίων στο Αουσβιτς. Ο ίδιος, από κοινού με τρεις συναδέλφους του, τους  Donald McKay, Anne Bordeleau και Sascha Hastings έχει τώρα γράψει ένα νέο βιβλίο, με τίτλο  “The Evidence Room”, προκειμένου αυτό να λειτουργήσει σαν συμπλήρωμα στην έκθεση.

Είναι δύσκολο να φανταστείς τις λεπτομέρειες ενός θαλάμου αερίων, όπου άνθρωποι κλειδώνονταν για να πεθάνουν’ λέει ένας επιζήσας του ολοκαυτώματος στο βιβλίο. Στην έκθεση, αυτή η λεπτομέρεια υπάρχει ολοζώντανη.

Η έκθεση προσφέρει μεταξύ άλλων μια “αναπαράσταση” της στήλης των αερίων, μέσω της οποίας “κατέβαιναν” στον θάνατο τα τοξικά pellets εμποτισμένα με Zyklon B. Παράλληλα υπάρχουν αντίγραφα των πρωτότυπων αρχιτεκτονικών σχεδίων. Ολη η έκθεση είναι λευκή, στο χρώμα της αθωότητας, που τόση αντίθεση κάνει με τον κατασκότεινο σκοπό του σκοπού ύπαρξης αυτών των θαλάμων…

Διαβάστε περισσότερα ΕΔΩ