Στο Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών, που  “αναμένεται να συντελέσει καθοριστικά στον προσδιορισμό της μελλοντικής στρατηγικής στον τομέα των μεταφορών και στην υποστήριξη της ελληνικής οικονομίας”, αναφέρθηκε ο αν.Υπουργός Ναυτιλίας κ. Νεκτάριος Σαντορινιός μιλώντας στο συνέδριο του Economist για τις “Υποδομές στην Ελλάδα και στην Ανατολική Μεσόγειο την επόμενη δεκαετία”.

Το σχέδιο, στο οποίο εντάσσονται οι ακτοπλοϊκές μεταφορές, τα λιμάνια, τα εμπορευματικά κέντρα, οι σιδηροδρομικές υποδομές, οι διεθνείς συνδέσεις, οι οδικές μεταφορές, έχει τελικό ορίζοντα το 2037 και διευκολύνει τον εντοπισμό των απαιτούμενων πολιτικών κι επενδύσεων για την ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου συστήματος μεταφορών, με στόχο την αειφόρο ανάπτυξη, τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας, της οικονομίας και της εδαφικής συνοχής της χώρας.

Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD) διαθέτει στον τομέα των υποδομών το 1/3 του κεφαλαίου της, στο πλαίσιο ενός «πράσινου» προγράμματος επενδύσεων, υπογράμμισε ο αναπληρωτής επικεφαλής του τμήματος Υποδομών της EBRD Γκιγιόμ Λε Μπρι, τονίζοντας ότι ο οργανισμός έχει επενδύσει στην Ελλάδα 2,5 δισ. ευρώ από το 2015  και εκφράζοντας την πεποίθηση τι η χώρα είναι σε θέση να καταστεί διεθνής κόμβος μεταφορών.

Ο  Ιωάννης Καλτσάς, προϊστάμενος τμήματος χρηματοδοτήσεων, Ελλάδας και Κύπρου, της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων ανέφερε ότι η συμπληρωματική χρηματοδότηση της ETEπ για υποδομές αναμένεται να υπερβεί τα 4 δισ. ευρώ, κινητοποιώντας επενδύσεις ύψους 6 δισ. ευρώ.

Τον εθνικό στρατηγικό σχεδιασμό για τις μεταφορές, παρουσίασε ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών Θάνος Βούρδας κάνοντας λόγο για εξειδικευμένα τα έργα υποδομής που βρίσκονται σε εξέλιξη και σχετικές διαδικασίες και στόχους ανά τομέα μεταφορών, καθώς και στον τομέα των logistics. Ο κ. Βούρδας έδωσε έμφαση στα κοινωνικά οφέλη από την υλοποίηση του εθνικού σχεδίου μεταφορών, μεταξύ άλλων, στην εξοικονόμηση χρόνου, τη μείωση του λειτουργικού κόστους για τα οχήματα, τη βελτίωση της ασφάλειας, καθώς στα περιβαλλοντικά οφέλη.

Τον ρόλο των υποδομών στην αύξηση της προσέλευσης τουριστών στη χώρα μας, εξήρε κατά την ομιλία του ο γενικός γραμματέας Τουριστικής Πολιτικής και Ανάπτυξης του υπουργείου Τουρισμού Γιώργος Τζιάλλας. Συγκεκριμένα, αναφέρθηκε σε υποδομές στον τομέα των μεταφορών, ιδιαίτερα όμως στις νέες τουριστικές υποδομές, όπως ξενοδοχεία 4 και 5 αστέρων και τουριστικά λιμάνια-μαρίνες.

Σε σύντομο απολογισμό των έργων ΣΔΙΤ κατά τη δεκαετία 2009-19 αναφέρθηκε κατά την ομιλία του στο συνέδριο του Economist ο ειδικός γραμματέας ΣΔΙΤ του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης Νικόλαος Μαντζούφας, τονίζοντας ότι οι σχετικές διαδικασίες είναι διαφανείς, με την Παγκόσμια Τράπεζα να κατατάσσει την Ελλάδα στην 3η θέση όσον αφορά τις βέλτιστες πρακτικές στους διαγωνισμούς ΣΔΙΤ.

Ο εκτελεστικός πρόεδρος του ΔΣ του ΤΑΙΠΕΔ Αρης Ξενόφος. Στο πλαίσιο αυτό, αναφέρθηκε στην ολοκλήρωση ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της ΕΕΣΣΤΥ, του σιδηροδρομικού φορέα και του παροχέα υπηρεσιών τροχαίου υλικού, αντίστοιχα, καθώς και στην έναρξη της διαδικασίας για τη μακροπρόθεσμη παραχώρηση του αυτοκινητοδρόμου ΕΓΝΑΤΙΑ. Σύμφωνα με τον κ. Ξενόφο, από την ίδρυσή του, το 2011, το ΤΑΙΠΕΔ έχει ιδιωτικοποιήσει περιουσιακά στοιχεία αξίας 8 δισ. ευρώ, με εκτιμώμενο θετικό πολλαπλασιαστικό αντίκτυπο στην οικονομία περίπου 20 δισ. ευρώ

Τον ρόλο του μετρό στη σύνδεση συνοικιών, σημείων ενδιαφέροντος, ανθρώπων και τόπων εργασίας και ψυχαγωγίας στην πόλη, επεσήμανε ο αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Αττικό Μετρό Θεόδωρος Παπαδόπουλος, ενώ στον διεθνή διάδρομο Orient-EastMed (ΟΕΜ) στον οποίο εντάσσεται και το ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο αναφέρθηκε κατά την εισήγησή του ο διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Φίλιππος Τσαλίδης.

Το δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ, «μέρος του οποίου βρίσκεται ήδη σε φάση εκτέλεσης για το 2019 και περιέχει σημαντικά ζητήματα διείσδυσης του φυσικού αερίου στην ελληνική και διεθνή αγορά», ανέπτυξε  ο πρόεδρος ΔΣ του ΔΕΣΦΑ Θεόδωρος Ζητούνης.

Για νέο ρεκόρ διακίνησης στους προβλήτες εμπορευματοκιβωτίων, το πρώτο τρίμηνο του 2019, έκανε λόγο ο αναπληρωτής διευθυντής του τμήματος δημοσίων σχέσεων, εξυπηρέτησης μετόχων και εταιρικών ανακοινώσεων του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς Νεκτάριος Δεμενόπουλος, τονίζοντας ότι η διακίνηση των εμπορευματοκιβωτίων το 2019 θα ξεπεράσει τα 5 εκ. TEU. Ο ίδιος επικαλέστηκε υπολογισμούς σύμφωνα με τους οποίους οι επενδύσεις στο λιμάνι του Πειραιά κατά την τελευταία δεκαετία έχουν αποφέρει επιπλέον έσοδα στο Ελληνικό Δημόσιο της τάξης των 800 εκατ. ευρώ., χωρίς να υπολογίζονται σε αυτό το ποσό οι επενδύσεις σε υποδομές ή το τίμημα για την αγορά του πλειοψηφικού πακέτου της ΟΛΠ Α.Ε. – μαζί με αυτά, το ποσό προσεγγίζει το 1,8 δισ. ευρώ.

Την υιοθέτηση νέων πρακτικών μάνατζμεντ στον ΟΛΘ, «ώστε να γίνει το λιμάνι πιο ελκυστικό», ανέλυσε ο από το βήμα του συνεδρίου του Economist ο πρόεδρος ΔΣ & διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης Σωτήριος Θεοφάνης. Στο πλαίσιο αυτό, μίλησε για προσπάθειες εμπέδωσης της λογικής του δικτύου στην ευρύτερη περιοχή.

Όπως είπε, ο λιμένας Θεσσαλονίκης έχει μια μεσαίου μεγέθους κίνηση εμπορευματοκιβωτίων -425.000- που απευθύνεται στην άμεση ενδοχώρα και μέσω transit στις γειτονικές χώρες, αποτελώντας το μεγαλύτερο λιμάνι εξαγωγών για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη και τα Βαλκάνια. Ο ίδιος μίλησε για υψηλή αύξηση, της τάξης του 19%, των εμπορευματοκιβωτίων τον Μάρτιο, την οποία ερμήνευσε ως αποτέλεσμα της νέας στρατηγικής στον οργανισμό.

Ο αναπλ. καθηγητής του τμήματος Οικονομικών Επιστημών του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης και πρόεδρος ΔΣ του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών Δημήτριος Δημητρίου, τόνισε ότι το αεροδρόμιο της Αθήνας βραβεύεται ως ένα από τα καλύτερα της Ευρώπης, αλλά, όπως είπε, χρειάζεται έμφαση στις πραγματικές συνθήκες της αγοράς. Επισήμανε ότι το 3-4% της κίνησης που προβλέπεται να αναπτυχθεί τα επόμενα χρόνια δεν θα μπορεί να εξυπηρετηθεί, άρα πρέπει να γίνουν γενναίες επενδύσεις σε ένα σύστημα που είναι οικονομικά βιώσιμο.