Search
Close this search box.

Ασταθείς δημόσιες τακτικές παραμόρφωσης – Νομαδικές επιτελεστικές δράσεις

Κώστας Ντάφλος

Περίληψη

Προτείνεται η παρουσίαση και ο κριτικός σχολιασμός δύο παραδειγμάτων δημόσιων δράσεων που συσχετίζουν διαφορετικές προσεγγίσεις πρακτικών τέχνης (συνειδητά ή ασυνείδητα), ως αυτοθεσμιζόμενες συλλογικές νομαδικές παρεμβάσεις. Επιδιώκουν δημόσια έκθεση λόγου μέσα από πολιτικές αισθητικής και τακτικές πολιτικού ακτιβισμού στην καθημερινή ζωή και την επίσημη δημόσια σφαίρα αντίστοιχα (Groys, 2014). Τα παραδείγματα αυτά θέτουν ερωτήματα γύρω από ένα εύρος ζητημάτων μεταξύ πολιτικής διεκδίκησης και κοινωνικής διεκδίκησης αναφορικά με το χαρακτήρα της τέχνης (χρηστική, λειτουργική) στις σημερινές επικρατούσες τοπικές και διευρυμένες υπερτοπικές (παγκόσμιες) συνθήκες παραγωγής τέχνης. Θα μπορούσαν να θεωρηθούν δυνητικές παρεμβάσεις, ενταγμένες στην καθημερινή ζωή, οι οποίες σχεδιάζονται στη βάση του ανοικτού ενδεχόμενου, επιτρέποντας να τις διαμορφώσει το τυχαίο συμβάν ή το επερχόμενο από το μέλλον. Έτσι, παραμένουν σε εκκρεμότητα, ασταθείς, ευάλωτες ενέργειες, να προϋποθέτουν επινοητικότητα, διακινδύνευση και ρίσκο, και να καταλήγουν συχνά ατελέσφορες ή ανεκπλήρωτες.

1 Εισαγωγή

Δημόσιες συλλογικές παρεμβάσεις τέχνης, οι οποίες κατευθύνονται στο κοινωνικό πεδίο ανεγείρουν (πολιτική) δημόσια σφαίρα κάτω από διαφορετικές οπτικές όπως κοινωνικά δεσμευμένη τέχνη (socially engaged art), κοινωνικά προσανατολισμένη τέχνη (socially oriented art), τέχνη αφύπνισης, τέχνη ενσυναίσθησης (social empathy), τέχνη σχεσιακής επιτέλεσης και διαλόγου (Kester, 2004), (Sennett 2015, 30-34).

Σε αυτό το πλαίσιο, αφενός το παράδειγμα των δημόσιων δράσεων τρέιλερ Cipo_00, αναφέρεται σε αυτοθεσμιζόμενες τοπικές επιτελέσεις κάτω από την αντίληψη διευρυμένου νομαδικού (Braidotti 2014, 27-29), πληροφοριακού -λειτουργικού τόπου (Meyer 2000), αφετέρου το παράδειγμα Political Stencil, ευθείας συλλογικής δράσης από ομάδα καλλιτεχνών, πολιτικών ακτιβιστών, επιδιώκει για το δημόσιο βλέμμα μεγάλης κλίμακας και ορατότητας παρεμβάσεις από πράξεις αντι-πληροφόρησης, πληροφόρησης ΄από τα κάτω΄ με αντίθετη φορά προς την επίσημη. Τα δύο αυτά παραδείγματα δεν παρουσιάζονται συγκριτικά, σύμφωνα με τις μεθόδους που μεταχειρίζονται ή τις ακολουθούμενες πρακτικές, αλλά με κριτική πρόθεση, σε σχέση με τη συνειδητή απόσταση ή γειτνίαση με τον κόσμο της τέχνης και τη λεπτή διαφοροποίηση σχετικά με τον στόχο ανάδυσης μικρών τοπικών ή διευρυμένων δημόσιων σφαιρών. Εμφανίζουν κοινές διαστάσεις παρεμβατικότητας στη ζωή από μεθόδους και εργαλεία που κινούνται πέρα από το καθιερωμένο παράδειγμα τέχνης ενώ παρουσιάζουν εγγύτητα προς εξωτερικές από την τέχνη περιοχές όπως –την πολιτική πράξη, -τις τεχνολογίες ή –την θεωρία (Ντάφλος, 2016). Αναπτύσσουν εξελισσόμενη μεθοδολογία σε στάδια επεξεργασίας, στα οποία επιτρέπονται διαφορετικά πλαίσια συμμετοχής, διαλεκτικές μεταξύ των συμμετεχόντων μελών ή συσχετίσεις στο κοινωνικό πεδίο, λιγότερο ή περισσότερο.

1.1 Ακολουθούμενη μεθοδολογία παρεμβάσεων

Στις νομαδικές συλλογικές αυτές παρεμβάσεις εντοπίζουμε:
• Προβολή κοινής επιθυμίας στο χώρο από πράξεις προσωρινής προσοικείωσης και εφήμερης κατάληψης ανενεργού χώρου, όπως η ενεργοποίηση εγκαταλειμμένης γιγάντιας επιφάνειας διαφημιστικής πινακίδας σε δημόσια θέα. Παράκαμψη του καθεστώτος αυθαίρετης κηδεμονίας φυσικού χώρου από δήμους, ιδιώτες, φυσικά -νομικά πρόσωπα, εταιρείες, και χρήσης ιδιοκτησίας (υπενοικίαση, μίσθωση, χορήγηση, δωρεά) από νομότυπη εξουσιοδότηση γραφειοκρατικών πρωτόκολλων. (Political Stencil)
• Προσπάθειες αμφισβήτησης της αυθαίρετης κατοχής δημόσιας σφαίρας και της διαμόρφωσης κοινής γνώμης ή ελέγχου της συνείδησης για το χώρο από παρεμβάσεις παρενόχλησης απέναντι στον εφησυχασμό, ή τακτικές παραμόρφωσης, αναστροφής – αποδόμησης μηνυμάτων μονής φοράς προς παραλήπτες παθητικούς αποδέκτες. (Political Stencil) Ο αποστολέας αντίθετα θεωρείται αθέατο και ακλόνητο υποκείμενο με απομακρυσμένη εξουσία χώρου που προστατεύεται νομικά και κατοχυρώνεται θεσμικά να ενεργεί εκτός τόπου.
• Φαινομενική εναρμόνιση και παραπληροφόρηση από επινοητικές διαδικασίες μασκαράτας – καμουφλάζ όπου η συλλογική παρουσία δρώντων σωμάτων εμφανίζει επίσημο εταιρικό προφίλ με σκοπό την πρόσβαση χωρίς άδεια στους χώρους παρέμβασης και απεύθυνσης λόγων ΄από τα κάτω΄ (Political Stencil). Προσπάθειες έναρξης διαλόγου μέσω ανιστορικής τεχνολογικής παράξενης οντότητας –ετερότητας, χωρίς προηγούμενο αναφοράς, για τη συγκρότηση διαφοράς και ετερογένειας στο δημόσιο χώρο, εκπληρώνοντας επιπρόσθετες προϋποθέσεις προσδοκιών στους συμμετέχοντες σταδιακά. (Cipo_00)

2 Η εργαλειοθήκη CIPO_

Οι νομαδικές παρεμβάσεις τρέιλερ αναδύθηκαν στις κοινωνικοπολιτικές συνθήκες περιόδου κρίσης στο Κέντρο της Αθήνας. Είναι ενεργές διατάξεις τεχνολογίας που σύρονται στο περπάτημα από το σώμα και υποστηρίζουν συμμετοχή σε συγκυρίες συνάντησης. Ενσωματώνουν την εμπειρία προγενέστερων αστικών δράσεων οδοιπορίας με σχεσιακό χαρακτήρα όπως με τα τροχήλατα Cipo_09 και Cipo_08 (Daflos, 2009), (Daflos, 2010). Η λογική τους ανάγεται στην καθημερινή ζωή (Certeau de, 1988), στις πρακτικές, χρηστικές, επινοητικές κατασκευές και στα αυτοσχέδια, ιδιότυπα, ευρηματικά τροχήλατα του δρόμου. Αυτά αναδύονται ως λαθρόβιες ευμήχανες αρχιτεκτονικές που εκδηλώνουν ριζοσπαστικό χαρακτήρα ανεπιτήδευτου σχεδιασμού από ποιητικές προσωπικής τέχνης. Αναπλάθουν ενεργητικές πράξεις –μεταξύ πλανόδιας εργασίας και άσκησης τέχνης, εισάγοντας διαδικασίες μεταπαραγωγής, νομαδικότητα και επιτελεστικότητα λ.χ. μουσικοί δρόμου: παραγωγή ηχοτοπίου & θορυβική δράση, διαγράμμιση – γκράφιτι με στένσιλ (Daflos, 2017), συλλέκτες: αποκομιδή – ανακύκλωση, διανομείς: δωροδοσία -ταχυδρομική τέχνη . Τα τρέιλερ αυτά μεταφέρουν πάνω τους υβριδική εργαλειοθήκη διαδραστικής τεχνολογίας από ρομπότ DIY (Lego robotics system), λειτουργικά και συσκευές (hardware, software) κάτω από αυτοσχέδιους τρόπους και ιδέες εναλλαξιμότητας και πολλαπλότητας που προσφέρει η απλή δομή των τούβλων Lego. Βασίζονται στη συναρμογή και σύνδεση μεταξύ τους με διαφορετικούς τρόπους ώστε να επιδέχονται νέες λειτουργίες μέσα από την πολλαπλή επανάληψη των στοιχείων τους.

Εικόνα 1 cipo_00 [laterna /stencil-grapher], δημόσια επιτέλεση στα Εξάρχεια, 2017

Eικόνα 2 cipo_00 [laterna /antibacterial], δημόσια επιτέλεση για το 4ο Last Festival (Life/Art/Science/Technology) στο Hammer Theatre του San Jose State University, Καλιφόρνια, 2017

Εικόνα 3 cipo_00 [laterna /mail-art], συλλογική δημόσια επιτέλεση στο πλαίσιο του Προμηθέας 2.0 (ΙΜΚ), Καλλιθέα, 2018
3 Political Stencil

Οι παρεμβάσεις της ομάδας Political Stencil ανήκουν σε μια μορφή πράξεων εφήμερης ενεργοποίησης εγκαταλειμμένων, κενών ανεκμετάλλευτων πρώην διαφημιστικών γιγάντιων πινακίδων προβολής προϊόντων που επηρέαζαν εδώ και χρόνια την κοινή γνώμη. Λόγω της οικονομικής κρίσης σήμερα συνεχίζεται να εντείνεται η αντιφατική παρουσία των επιφανειών αυτών, παραμένοντας σε δημόσια θέα με αμφισβητούμενο νομικό καθεστώς καταπάτησης, σε χαρακτηρισμένες παράνομες θέσεις με συγκεχυμένα όρια και συσκοτισμένο ιδιοκτησιακό, σε ασαφείς και αόριστους φυσικούς χώρους (terrain vague) μεγάλων αυτοκινητόδρομων. Οι πράξεις οικειοποίησης διαθέσιμων επιφανειών στους εθνικούς αυτοκινητόδρομους από τους Political Stencil εντοπίζονται σε αδρανείς οικονομικά ζώνες, ανεγείροντας έτσι νέους τρόπους δημοσίευσης, προβολής και έκθεσης λόγου σε νέους τόπους δημοσιότητας, -σε πιο ΄επίσημες΄ τοποθεσίες. Το περιεχόμενο των νέων μηνυμάτων εστιάζεται στην καθημερινή ζωή και την επισφάλεια αποστερημένων και ευάλωτων οικονομικά, ευπαθών κοινωνικών ομάδων με δυσχέρεια επιβίωσης σε συνθήκες κρίσης όπως πρόσφυγες, άστεγοι κ.ά. Στόχος είναι η αποσύνθεση της επίσημης δημόσιας σφαίρας, η κινητοποίηση και η ανάδυση στη συνέχεια νέων αντιτιθέμενων μικρών δημόσιων σφαιρών (Negt & Kluge, 1993).

3.1 Η επίσημη δημόσια σφαίρα

Στην επίσημη δημόσια σφαίρα επιλέγεται μεροληπτικά τι είναι άξιο να βλέπεται δημόσια και τι όχι ως πολιτική παρέμβαση ή ως δημόσια τέχνη. Μηχανισμοί εξουσιών καλλιεργούν εντύπωση αδικήματος και κλίμα απαγόρευσης απέναντι στην πολιτική δράση πρωτοβουλιών όπως είναι η δημόσια ανάρτηση στο δημόσιο χώρο, αν και συμβαίνει σχετικά ελεύθερα κάτι τέτοιο στο διαδίκτυο. Στα ΜΜΕ απευθύνονται ηθικιστικές κατηγορίες σε αυστηρό ύφος ενώ επιπλέον παραφράζεται το περιεχόμενο ανίσχυρων, ανεπίσημων λόγων και αποσιωπούνται τα ανταγωνιστικά κείμενα στο πλαίσιο εφαρμογής συντηρητικής πολιτικής συναίνεσης.
Στην εθνική οδό Αθηνών Κορίνθου Ε94 στα Μέγαρα, οι ιδιαίτερες χορογραφίες των σωμάτων μετέτρεψαν τον γύρω χώρο της γιγαντοοθόνης σε οθόνη ζωντανής θεατρικής σκηνής. Άλλες φορές τα σώματα συντονίζονταν σε ενιαίο κοινό σώμα λ.χ. στην περίπτωση όπου έπρεπε να συνεργαστούν για να υπερβούν την αντίσταση του δυνατού ανέμου για την συντεταγμένη ανάρτηση του πανό, είτε για να συγκρατήσουν όλες και όλοι μαζί την πτυσσόμενη σκάλα, κλπ. Άλλες φορές πάλι τα σώματα συνδυάζονταν συμπληρώνοντας το ένα το άλλο, κινούμενα σε διαφορετικά ύψη μετατρέποντας σε σκηνικό χορογραφίας το πίσω μέρος της σκαλωσιάς υποδομής. Η ανταγωνιστική αυτή παρέμβαση ενσωμάτωσε όσο ήταν εφικτό ορισμένα προγενέστερα μηνύματα, αναγνωρίζοντας δικαίωμα διατήρησης ιχνών με διαφορετικό χαρακτήρα όπως καθημερινές ανεπίσημες σημειώσεις με συναισθηματική ιδιωτική απεύθυνση ή μαρκαρίσματα από χειρονομίες προσοικείωσης και νέας νοηματοδότησης της τοποθεσίας, που μετατρέπουν όλα μαζί τις ανενεργές επιφάνειες αόριστων χώρων σε ιδιαίτερα μικρά μνημεία τοπικής προσωπικής τρέχουσας μνήμης.

Εικόνα 4 political stencil, πράξη ανάρτησης πανό σε εγκαταλειμμένη διαφημιστική γιγαντοοθόνη στην εθνική οδό Αθηνών Κορίνθου Ε94, στο ύψος των Μεγάρων
Εικόνα 5 political stencil, πράξη εγγραφής σε εγκαταλειμμένη διαφημιστική γιγαντοοθόνη στην εθνική οδό Αθηνών Λαμίας Ε75, στο ύψος του Αγ. Στεφάνου

Συμπεράσματα

4.1 Το παράδειγμα Cipo_00 trailer

1/. Το επιτελεστικό υποκείμενο παράγεται στις δράσεις. 2/. Δράσεις τοπικής κλίμακας, οριζόντιας συμμετοχής από τη συμβολή δρώντων προσώπων, εξελίσσονται σε επόμενους χρόνους. 3./ Εξωθεσμικές ως προς τον κόσμο της τέχνης, αυτοθεσμιζόμενες, ανεξάρτητες δράσεις σε δημόσια έκθεση. 4./ Κυριολεκτικές – ποιητικές δράσεις με νομαδικό χαρακτήρα, σε κίνηση, στρέφονται στην πραγματική ζωή. 5./ Δράσεις ανάδυσης διαπροσωπικών σχέσεων εγγύτητας σε στιγμιαίες συναντήσεις που επεκτείνουν την ιστορική κατηγορία της εξειδικευμένης παρέμβασης (site-specific). 6./ Συγκολλητική εργασία συσχετισμένων αποσπασμάτων σε ενιαία αφήγηση από συμφραζόμενα απομακρυσμένων τοποθεσιών σε δίκτυο. 7./ Αυθόρμητες επιτελέσεις χωρίς προσχεδιασμένο σενάριο με ασταθή, επισφαλή έκβαση, ανοικτές στον χρόνο και στο συμβάν ενσωματώνουν τη ρευστότητα του τυχαίου επερχόμενου, αποδεχόμενες τη δυσλειτουργία ή την ματαίωση. 8./ Αρκετή προεργασία για την υλοποίηση δράσης με διακριτικό αποτέλεσμα εφήμερου ίχνους, η οποία εμπλέκει διαφορετικές τακτικές. (Raley, 2009)

4.2 Το παράδειγμα Political Stencil

1./ Πληθυντικό συλλογικό επιτελεστικό υποκείμενο υποκινητή από τη συνεισφορά δρώντων προσώπων με διαφορετικά επίπεδα συμμετοχής. Συχνά υποδύονται ειρωνικά επίσημο θεσμό κάτω από τακτικές μεταμφίεσης καμουφλάζ και ένδυσης μασκαράτας. 2./ Ακτιβισμός με πολιτικό πρόταγμα από οριζόντια ομάδα αλληλέγγυων που συντονίζονται συνελευσιακά και δρουν με ευθύτητα από κοινού, διεκδικώντας πράξεις ρίσκου ΄εδώ και τώρα΄, χάκερ παραμόρφωσης (defacement), πολιτισμικού αυτοσχεδιασμού (culture jamming), (Wilbert & White 2011, 17-18). 3./ Μικρή συνήθως προεργασία πριν την αθέατη επιτέλεση που παράγει αποτέλεσμα διευρυμένης ορατότητας στη δημόσια σφαίρα από ευανάγνωστες αναπαραστάσεις με αλληγορικό κείμενο. 4./ Αυτο-οργανωμένες ποιητικές παρεμβάσεις στην πραγματική ζωή μεγάλης κλίμακας για την ανάδυση ανεξάρτητων τοπικών δημόσιων σφαιρών από την αξιοποίηση κεντρικών θέσεων που παρέχουν εποπτεία και πρόσβαση. 5./ Σχετικοποίηση του δίπολου νόμιμο / μη-νόμιμο μέσα από την αμφισβήτηση αυθαίρετων εξουσιών και την εναντίωση απέναντι σε καταπατήσεις δικαιωμάτων (Butler 2017, 92-97).

Παραπομπές
Η ακτιβιστική τέχνη διεκδικεί τη σύνδεση της τέχνης με την κοινωνική δράση ως αυτάρκης πρακτική που διανέμεται από ανεξάρτητα δίκτυα. Αναγνωρίζει τη χρησιμότητα της τέχνης και του καλλιτεχνικού υποκειμένου στη ζωή. Βλ.: Groys, Boris. 2014. ΄΄Οn art activism΄΄. e-flux journal, τχ. 56.
Βλ.: Sennett, Richard. 2015. Μαζί. μτφρ. Β. Τομανάς. 30-34. Θεσσαλονίκη: Νησίδες, & βλ.: Kester, Grant. 2004. ΄΄Conversation pieces: the role of dialogue in socially-engaged art΄΄. Zoya Kucor & Simon Leung (επ.). 2005. Theory in Contemporary Art Since 1985. Μασαχουσέτη: Blackwell.
Βλ.: Braidotti, Rosi. 2014. Νομαδικά υποκείμενα: ενσωματότητα και έμφυλη διαφορά στη σύγχρονη φεμινιστική θεωρία. μτφρ. Αγγ. Σηφάκη. 27-29. Αθήνα: Νήσος, & βλ.: Meyer, James. 2000. ΄΄The functional site; or, The transformation of site specificity΄΄. Space, Site, Intervention: Situating installation art. Suterberg, Erika (ed.). 23-37. Μινεάπολις: University of Minnesota Press, & βλ.: O’Rourke, Karen. 2013. Walking and Mapping: Artists as Cartographers. Μασαχουσέτη: The MIT Press.
Βλ.: Ντάφλος, Κώστας. 2016. Τακτικές τεχνοπολιτικών μέσων. epub: Κάλλιπος. (2018, NTUA Press), & βλ.: Ντάφλος, Κώστας. 2016. Επιτελεστικές πρακτικές τέχνης. epub: Κάλλιπος. (2018, NTUA Press).
Οι μουσικές λατέρνες επιτελούν δευτερεύουσα αθέατη πράξη όπως θορυβική -ηχητική ρύπανση, εγκατάλειψη σήμανσης στο οδόστρωμα (στένσιλ γκράφιτι), διανομή φακέλων αλληλογραφίας με κρυπτικά χειροτεχνήματα, υλοποίηση εργαστηρίων στο δρόμο, ειρωνική δράση καθαριότητας-απολύμανσης (από την εφαρμογή αρωματικού /αντιβακτηριακού σπρέι) λ.χ. στο κέντρο του Σαν Χοσέ, σε έναν ιδιαίτερα προφυλαγμένο και ελεγχόμενο (επιτηρούμενο), ΄΄υγειονομικό΄΄ δημόσιο χώρο. Η επικρατούσα ακαδημαϊκή συζήτηση επικεντρώνεται, όχι πολύ πειστικά πάντοτε (Stanford Peace Innovation Lab, Joan B. Kroc School of Peace Studies, κ.ά.), γύρω από το τρίπτυχο τεχνολογία-ειρήνη-ακτιβισμός, προερχόμενη κυρίως από την επιστημονική κοινότητα του Πάλο Άλτο (Palo Alto), την ευρύτερη περιοχή της Σίλικον Βάλλεϋ (Silicon Valley) και των Πανεπιστημίων του κόλπου του Σαν Φραντσίσκο (Bay Area) (Στάνφορντ, Μπέρκλεϋ, Σαν Χοσέ, Σαν Φραντζίσκο), κάτω από την επίδραση μεθοριακής τέχνης και πολιτικού ακτιβισμού του Πανεπιστημίου του Σαν Ντιέγκο.
Βλ.: Daflos, Kostas. 2009. ΄΄Cipo_09 music box, hybrid <organism> – [laterna]΄΄. V. Callaghan & A. Kameas & A. Reyes & D. Royo & M. Weber (ed.). Intelligent Environments 2009 (IE΄ 09): Ambient Intelligence and Smart Environments 2: Proceedings of the 5th International Conference on Intelligent Environments. 493-496. Βαρκελώνη: Ios Press, & βλ.: Daflos, Kostas. 2010. ΄΄Cipo_08 <trailer>, cybernetic intelligent parasitic object΄΄. IE΄ 10: the 6th IET International Conference on Intelligent Environments. 315-317. Κουάλα Λουμπούρ: Monash University.
Βλ.: Certeau de, Michel. 1988. The practice of everyday life. trans. St. Rendall. Μπέρκλεϋ: University of California Press, & βλ.: Wodiczko, Krzysztof. 1993. Public Address. 54-73. Μινεάπολις: Walker Art Center.
Δημόσια εκπομπή ηχητικού υλικού μεταπαραγωγής πρόσφατης μνήμης: α/ πλατεία Συντάγματος (αποκομιδή σκουπιδιών από απορριμματοφόρο & καταστολή κινήματος πλατείας 2009), β/ νότες λατέρνας, γ/ θόρυβοι κρουστών. Βλ.: Daflos, Kostas. 2017. ΄΄Cipo_00 [laterna – stencil grapher]: for radical nomadic robotic performance΄΄. IE΄ 17: 13th IET International Conference on Intelligent Environments. Σεούλ: CD.
Βλ.:νομαδικές συλλογικές δράσεις: -L.D.: Εξάρχεια, ΄Light Democracy΄, ελεύθερο αυτοδιαχειριζόμενο θέατρο _Εμπρός, 2015, -laterna /stencil-grapher: Εξάρχεια, 2016, -laterna /antibacterial: Σαν Χοσέ, 4ο LAST Festival, 2017, -laterna /mail-art: Καλλιθέα, Προμηθέας 2.0 (ΙΜΚ), 2018.
Στη δημόσια δράση ταχυδρομικής τέχνης -δωροδωσίας [7-10-2018] συμμετείχαν στην διανομή η Μελίνα Αρβανίτη -Πολλάτου (μεταπτ. σπουδ. ΕΜΠ), η Δάφνη Δράγιου (σπουδ. ΕΜΠ) και η Κάλλια Φυσαράκη (μεταπτ. σπουδ. ΕΜΠ). Σε φακέλους αλληλογραφίας εσωκλείονταν μεταπαραγωγές αλληγορικού εννοιολογικού κολάζ του John Heartfield με τίτλο Deutsche Naturgeschichte: Metamorphose (1934).
Έξι θήκες πλεξιγκλάς (40x25x17,5 cm) συνδυάζονται σε ζεύγη (40x25x35 cm) διαστάσεων χειραποσκευής αεροπλάνου, ανάλογα προς την τριμερή οργάνωση φανταστικής μηχανής της λογοτεχνικής νουβέλας του Franz Kafka (1919), ΄΄In der Strafkolonie΄΄.
Βλ.: Negt, O. & Kluge, A. 1993. Public Sphere and Experience: Toward an Analysis of the Bourgeois and Proletarian Public Sphere. Μινεάπολις: University of Minnesota Press. & βλ.: Negt, O. & Kluge, A. 2016. Η προλεταριακή δημόσια σφαίρα, -: Αντίθεση, & βλ.: Habermas, Jürgen. 1997. Αλλαγή δομής της δημοσιότητας. μτφρ. Λ. αναγνώστου. 235-250. Αθήνα: Νήσος.
α/. Η παρέμβαση παρενόχλησης σε παρόδια πρώην διαφημιστική επιφάνεια στην εθνική οδό Ε94 στο ύψος των Μεγάρων συμπεριλήφθηκε στη δέσμη δράσεων με τίτλο Εδώ_ICI, ως επιμέρους συμμετοχή στη συλλογική πρόταση του ΣΑΔΑΣ-ΠΕΑ με τίτλο ΄΄#This is a Co-op΄΄ για τη διεθνή έκθεση αρχιτεκτονικής Μπιενάλε Βενετίας 2016. Συμμετείχαν τα πρόσωπα: Μάκης, Κωστής, Μαίρη, Μιχάλης, Αλέξανδρος, Μανίνα, Ιωάννα, Kasca, Ντίνος, Βασίλης, Angelika, Φοίβος. Βλ.: Ντάφλος, Κώστας. 2016. 5.9: ΄΄Ici_Εδώ: ενδιάμεσες παρεμβάσεις κατάλυσης΄΄. # 5. Περί συλλογικότητας. Κατάλογος #This is a Co-op: 15ης Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής ‘La Biennale di Venezia’. 191. Αθήνα: ΣΑΔΑΣ-ΠΕΑ. β/. Η παρέμβαση παρενόχλησης σε παρόδια πρώην διαφημιστική επιφάνεια στην ταράτσα εγκαταλειμμένου κτιρίου στην εθνική οδό Ε75 στο ύψος του Αγ. Στεφάνου αποσκοπούσε στην ανάσχεση γενικής συνείδησης υπακοής και εφησυχασμού. Προκάλεσε την αποτυχημένη προσπάθεια παράνομης αποξήλωσης (χωρίς άδεια σε ιδιωτικό χώρο) του ίδιου του υλικού φορέα της διαφημιστικής επιφάνειας από κρατικούς υπαλλήλους επίσημης αρχής. Στο ρεπορτάζ της είδησης πρωινής εκπομπής παραποιήθηκε η πραγματικότητα από σχολιασμούς που αναφέρονταν στις παράνομες διαφημίσεις σε οδικούς άξονες, αυξημένης όπως τονίζονταν επικινδυνότητας για την κυκλοφορία και την ασφάλεια των οδηγών. Το ρεπορτάζ επίσης πήρε συντηρητική θέση πουριτανικής μικροαστικής ηθικής σχετικά με το πολιτικό περιεχόμενο της ειρωνικής προειδοποίησης ΄΄τα καλύτερα έρχονται΄΄, με τη ζωγραφική απεικόνιση οριζόντιου πέους σε στύση, στο πλαίσιο των λεκτικών παραφράσεων των Political Stencil. Όπως λ.χ. στην παρέμβαση των Μεγάρων αντίστοιχα, στίχου του Σ. Σκίπη ΄΄σάπια καράβια τα όνειρά μας΄΄. Βλ.: τηλεοπτική ενημερωτική εκπομπή ΕΡΤ 1 στο http://webtv.ert.gr/ert1/proti-eidisi/22ian2018-proti-idisi/. ΄΄Πρώτη Είδηση΄΄, [22 Ιαν. 2018], 3:03:30 – 3:12:00.
Όταν ο αισθητήρας ενεργοποιούσε τη ρομποτική διάταξη Cipo_00 απρόσμενα στη συχνότητα της σειρήνας των περιπολικών, νοηματοδοτώντας έτσι την ειρωνική ΄΄αντισηπτική δράση΄΄ καθαριότητας και αρωματισμού στον δρόμο, ή όταν η επιτέλεση με τη διάταξη Cipo_08 μετατράπηκε σε συλλογική πορεία και κοινωνική συνεύρεση με πρόσφυγες από τον Αφγανικό καταυλισμό στην Πάτρα. Εκεί χρειάστηκε η συνεισφορά πολλών φωνών προκειμένου να ανταποκριθεί η διάταξη στις ιδιαίτερες συνθήκες ήχων της περιοχής. Ανάλογες ΄΄αποτυχίες΄΄ των Political Stencil οδήγησαν στην επανάληψη ορισμένων πράξεων.
Βλ.: Raley, Rita. 2009. Tactical Media. Μινεάπολις: University of Minnesota Press.
Βλ.: Wilbert, Chris & White, Damian (ed.). 2011. Autonomy Solidarity Possibility: The Colin Ward Reader. 17-18. Εδιμβούργο: AK Press.
Βλ.: Butler, Judith. 2017. Σημειώσεις για μια επιτελεστική θεωρία της συνάθροισης. μτφρ. Μ. Λαλιώτης. 92-97. Αθήνα: Angelus Novus.